#1 Skrevet Juni 5, 2007 Etter en del små... hendelser, har dette ført til forgreining innover i systemet. Dessverre, menneskelig svikt... min skyld, altså. Jeg og en kompis skulle teste radiatorvifta, ved å koble pluss direkte fra batteriet til vifta, for å se om den i det hele tatt virker. Da hørte vi en metallisk (u)lyd i toppen, helt i bakkant mot torpedoveggen (5. sylinder). Det kunne kanskje høres ut som hydraulløfter, evt. en ventil. I tillegg synes jeg eksosrøyken er vel hvit, følgende av å ha overkokt motoren ett par ganger, grunnet raddisvifta ikke funker. Så, her antar jeg topp-pakningen, i beste fall, er gåen. I verste fall, toppen har slått seg. Gårdagen ble brukt til å demontere topp-dekselet (har tatt bilder, men glemte å ta med kameraet ). Etter å ha vridd, målt og ment kam-lagerne, kammen og løfterene er konklusjonen: alles im ordnung. I dag skal resten demonteres, slik at toppen kan taes av. Da skal vi bl.a. gå igjennom ventilene og måle om toppen er skeiv. Noen som har tips til demontering av eksosmanifold-skruer. Regner med at disse skruene sitter temmelig fast. Andre innspill/kommentarer, mottas med takk. P.S. bilder kommer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 5, 2007 Lykke til. Håper det ikke er så ille! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 5, 2007 Da kommer det bilder... Kompisn ble litt lei all den mygga, så han laga sæ en liten myggspiral 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 5, 2007 Plukk av toppen med eksosmanifold, turbo og innsug hengende på... Enkleste og kjappeste måten å gjør dette på! Eneste er at når du skal ha dette sammen igjen blir det vanskelig om man ikke bruker arp-studs, disse boltene skrues jo først i blokka så er bare å slippe toppen oppå igjen, med vanlige strekkbolter blir dette hardere å treffe beint på blokken da disse skrues inn etterpå. Så om det står orginal 3b pakning fra tidenes morgen er det ikke usannsylig at denne har gitt seg, så vil uansett anbelfale deg å bytte til flerlags stål-pakning og ARP-bolter som er sterkere enn strekkbolter og kan brukes om igjen. Var selv i denne situasjonen 2 dager før eg skulle til hovedtreffet på våler, så satte igang med å pille av toppen og fikk levert bolter og pakning på døren av Turbofun samme kveld, så ila natten var det gang på bilen igjen. Sparer mye bryderi og tid på å ta av alt i ett stykke, greit med en ekstra hånd når den skal på igjen iom det veier en del... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 5, 2007 Enig med Johnny her. Jeg har tatt av manifold en gang først, og det er en drittjobb. Jeg har også satt på toppen med manifolder på. Ikke noe problem det. er da styretapper i toppen. Ikke prøv å løfte klupen alene Kjøpt toppakning på møller. Er bare "RS2" toppaknings som selges nå, og den er i stål. Koster rundt 800kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 5, 2007 Eneste er at når du skal ha dette sammen igjen blir det vanskelig om man ikke bruker arp-studs, disse boltene skrues jo først i blokka så er bare å slippe toppen oppå igjen, med vanlige strekkbolter blir dette hardere å treffe beint på blokken da disse skrues inn etterpå. Hvis man kjøper nye strekkbolter er det en kjekk løsn. å kutte hodet av de gamle, kutte ett spor (til ett stort flatt skrujern) i toppen av skruen, skru ett par av disse ned i blokk, så har man styringstapper Skrues da lett ut etterpå-- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 6, 2007 Har fått en flerlags stålpakning av en kompis... mangler bare strekkbolter eller ARP studs. Jeg må ha av toppen slik at jeg kan inspisere ventilene og det der. Har en stygg mekanisk ulyd i toppen en plass. Ser for meg dette blir svårt uten å ta av manifoldene... Kveldens skruing...: Nå kan jeg jo benytte anledningen til å spyle ICen rein for dritt... P.S. Den oransje flaska 'Termatek' var utrolig bra til å løsne skruene/mutterne på eksos-siden!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 6, 2007 Jaja, ventilene får du jo like godt inspisert om manifoldene er på eller ei, lemper jo bare toppen på hodet uansett så kan man inspisere og gjøre rent lett som bare det, eksos manifolden er iallfall tusen ganger lettere å skru i etterkant når toppen er av. Ville bare komme med et tips så du slapp mange timer ekstra skruing og banning;) Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 6, 2007 Jeg bannes noe helt hinsides nå. Får ikke av verken turboen eller toppen... Har skrudd av toppboltene (12stk.). Er det noe andre skruer/bolter som må taes av også for å løsne toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 6, 2007 Jeg bannes noe helt hinsides nå. Får ikke av verken turboen eller toppen... Har skrudd av toppboltene (12stk.). Er det noe andre skruer/bolter som må taes av også for å løsne toppen? Hvorfor får du ikke av turbo? Jeg har kappa til et par fastnøkler for denne operasjonen.... Er ikke flere en de 12 boltene som holdet toppen så sant du har tatt av register og slikt. Husker ikke om det er noen bolter fra dekselet bak registeret som er skrudd i toppen også. Kan sitte litt godt den toppen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 6, 2007 Står turboen fortsatt på? Glemt olje tur eller retur slangen? Renger med alt av register, slanger i bakkant av topp er rensket, og vannmanifold under innsug er frigjort? Typiske ting som er vanskelig å komme til man fort kan overse... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 6, 2007 Joda, har nå fått av toppen og inspisert... Det var litt fargeforskjell på ventilene på 5. sylindern. Og så ser det ut som det er topp-pakningsblås ved 5. sylinder. I tillegg lurer jeg på om toppboltene satt ordentlig... Mao., det blir ikke 200'a til ACR denne gangen. Måtte skru av en bolt under reg.reim dekselet også ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 6, 2007 ... av kveldens skruing og inspissering: Fra 5. til 1. sylinder: Sylinderne fra 5. til 1.: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 6, 2007 Operasjonssalen Denne skal vel ikke ha en slik sprekk Hadde en kompis til å titte nærmere på motoren, og det var lite oppløftende kommentarer. Sylinderene har for stor vend-kant... missfargede ventiler på 5. sylinder... pakningblås ved samme sylinder... Så, her blir det antakelig en fullstendig overhaling... eller evt. så setter jeg til livs den 500 hesters motor-planene. Når jeg nå må bruke en masse penger, så kan jeg jo klemme noen ekstra moment til på pængboka... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 7, 2007 Bankesensor det der, skal ikke være sprekke i den nei men vet ikke om det har noe å si for følingsenheten i den da? Huff, det ryker fort endel mer penger enn du tenker nå da ja, om du vil ha 500 gamp hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 6, 2007 Noe spesielt man må/bør ha i bakhodet ved demontering av kammene for å komme til å demontere hydraulløfterne og for å demontere ventilstyringene, ventilene og det der...??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 18, 2007 Har løsna på ett par muttere, en pling og en plong i dag... Mao., har tatt av fuelrail'en og dysene - kjørt dysene til JH Motor i Tromsø for test og rens. Mistenker dysa på 5.syl for dårlig. Venter nå bare på resultater derfra. Har også skrudd av kammene og funnet en gåen hydraulløfter... gjett hvor - på 5.syl - på den brente ventilen!! EDIT: Ingenting i veien med dysene... detaljer følger senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 7, 2007 Noen som vet momentet strekkboltene skal skrues med, toppboltene altså? Noen som vet en metode å få kammene riktig igjen? Gjerne fordeleren også? Har fått alt av deler og skal begynne å montere. EDIT: Det er stållamellspakning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 7, 2007 Er 2stk rundinger på begge siden i kammene, på drevet! Disse skal peke beint mot hverandre og ligge i flukt med kanten på toppen... Kan være litt tricky å få til om det er første gang man gjør det, den ene har en tendens til å vri seg når man strammer til kambukkene slik at man bommer på en tann, så må man prøve på nytt. Fordeleren: er et hakk i fordeleren som rotoren skal peke mot, vet ikke om det er hakk i rotoren, men midten av denne skal peke midt mot dette hakket. Toppen skal vel skrus til 40/60/90 + 90 (eller 180 grader) usikker på gradene, søk litt rundt eller få dette bekreftet da jeg ikke har montert orginale på lange tider, går helst i ARP bolter som har eget moment... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 16, 2007 Har montert kammene nå. Litt usikker på om jeg virkelig klarte å treffe rett med all merking, både på kammen og fordeleren. Skal ta bilde når jeg får lånt kameraet til en kompis. Må bruke macro-funksjonen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 16, 2007 Ser dette riktig ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 16, 2007 Ser ganske korrekt ut ja, har jo et merke på toppdekselet som skal passe også med kamhjulet, en pil. -Nå var jo bildene tatt litt ovenfra, men de to merkene på kamdrevene skal ligge helt i plan med kanten på toppen, noe de såg ut til å gjøre her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 17, 2007 Hørtes jo bra ut. Har også studert bildene jeg tok før jeg demonterte kammene, og det ser ut som jeg har truffet bra - må vri litt på kammene først for å se om det blir likt som på før-bildene. Før-bilder er utrolig smart!! Mista ei mutter til en kambukk. Må innom møller, eller.no, å skaffe en ny. Ikke svartn om jeg fant den igjen... håper ikke den har falt nedi toppen en plass... Naboen kunne fortelle at en kompis av han brukte å tappe ut motorolja og fylle diesel, for så å kjøre motoren i gang i ca. 30sek. Deretter tappe ut dieselen og fylle på motorolje igjen. Det skulle ifølge naboen ut en masse gørr. Dette seff på motorer som er gått en del... Noen andre som har hørt om noen eller som selv har gjort dette før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 17, 2007 Noen som vet momentet strekkboltene skal skrues med, toppboltene altså? Dette er en finfin side http://www.verle.be/brochures_articles/tech_articles/useful_torque_settings.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 17, 2007 Diesel er vel tynt da... Vil anbefale deg å kjøpe ventilrens og motorrens fra liqui-moly og kjøre på med denne på litt turtall i 10minutt og så bytte olje, denne gjør underverker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...