Symptom: Klakkelyd i toppen; Hvit eksosrøyk

Anbefalte innlegg

Å bruke kun diesel som smøring høres helt sprøtt ut selv om det bare er i noen sekunder. Det jeg har hørt er at man tapper av ca. 0,5 liter olje og fyller på like mye diesel. Så kjører man motor i noen minutter og bytter olje/oljefilter.

 

Synes motoren din så rimelig ren ut. Er det nødvendig med noen rens? Bruk heller tid på et ekstra oljeskifte rett etter du får motoren satt sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes jo bra ut. :)

 

Har også studert bildene jeg tok før jeg demonterte kammene, og det ser ut som jeg har truffet bra -

må vri litt på kammene først for å se om det blir likt som på før-bildene. :)

Før-bilder er utrolig smart!! : ja :

 

Mista ei mutter til en kambukk. Må innom møller, eller.no, å skaffe en ny. :( Ikke svartn om jeg fant den igjen...

håper ikke den har falt nedi toppen en plass... : klø :

 

Naboen kunne fortelle at en kompis av han brukte å tappe ut motorolja og fylle diesel,

for så å kjøre motoren i gang i ca. 30sek. Deretter tappe ut dieselen og fylle på motorolje igjen.

Det skulle ifølge naboen ut en masse gørr. Dette seff på motorer som er gått en del...

Noen andre som har hørt om noen eller som selv har gjort dette før? : klø :

 

Ta deg en GOD runde med magnetstav (biltema) rundt nedi toppen og let etter en mutteren. Er mange hulrom og steder der den kan lure seg bort. Gjorde det samme selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thorvald:

Har magnetstav... skal ta meg en runde med den ja. Mista nemlig en mutter, oppi toppen, da jeg skulle montere kambukkene.

Kanskje et tegn om at den savnede ligger oppi der enda... : klø :

 

Bård:

Ikke å smøre, men å rense motoren. Er vel kommet litt støv og skit nå som motoren har stått åpen en stund.

Han Grusbakke anbefalte meg å bytte olje og filter umiddelbart etter monteringen FØR første start, så bytte igjen etter noen km.

 

Johnny:

Ventilrens kunne nok ha vært tingen også. Ble ikke til at jeg pussa den "brente" ventilen. Så da ikke unormal ut,

sett bort fra at den er noe sotet enn de andre. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som et bra råd fra Grusbakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble til å bytte fordeleren, allikavel... :P

 

Tok toppen med under armen til Møller Bil og fikk dem til å bytte fordeleren. 3k betalte æ for det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt og byttet både sikringen og sikringsholderen til raddisvifta, montert vifta i bilen igjen, skrudd den fast i raddisn,

raddisn fast i klimaraddisn og hele bøtteballetten fast i bilen.

 

Kjøpte også en ny ekspansjonstank og byttet den og skrudde alle kjøleslangene fast.

 

Skrudd på plass innerskjermen, etter å ha skrudd løs for å komme til skruen som holdt raddisvifta fast.

 

Så fikk jeg hjelp til å løfte på toppen, atter en gang. Sist gang, så glemte vi å styre vannrøret fra vannmanifolden til turboen,

mellom registerdekselet og toppen. I tillegg, så presset vi turboen altfor mye, slik at vannrøret fra turboen til blokka gikk av.

 

I morra starter jeg med å dra til strekkboltene og montere resten. Kanskje klar til start på Torsdag.

Skal ta oljebytte og filter, før start. Har også noen muttere og skruer/bolter som er kommet på avveie, slik at jeg mest sannsynlig må kjøpe nye...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekk i eksosmanifolden

CIMG1159.jpg

Toppen opp-ned. Hvite prikken på manifolden markere sprekken. Merk også ny fordeler

CIMG1164.jpg

Gammel og ny sikringsholder

DSC00121.jpg

Ny ekspansjonstank

DSC00122.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontert innerskjerm

DSC00125.jpg

Fastskrudd raddis

DSC00126.jpg

Ny og gammel ekspansjonstank

DSC00127.jpg

Fra hjulhuset

DSC00123.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bruke kun diesel som smøring høres helt sprøtt ut selv om det bare er i noen sekunder. Det jeg har hørt er at man tapper av ca. 0,5 liter olje og fyller på like mye diesel. Så kjører man motor i noen minutter og bytter olje/oljefilter.

 

Diesel har stor rensende effekt men smører svært dårlig. Bytter man ut 0,5 liter så bør man ikke kjøre motor mer enn 15-20 sekunder, og det er best å gjøre det på varm motor. Det er en fin pleie for gamle motorer med mye grums overalt. Mot litt støv fra motor som har stått demontert bruker man ikke slike kraftige metoder, så jeg kan ikke skjønne at det er noe behov i dette tilfellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen i montert, men ikke skrudd fast enda

DSC00128.jpg

DSC00129.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ett lite "set back" i dag... Sjekket ikke tenningsmerket på toppdekselet, når jeg monterte kammene. : bh :: dum :

Jeg må skru løs en kam og vri ei tann på kjedet. Ble ei tann feil. Jaja, jeg lærer jaffal. :P

 

Klar med momentnøkkelen (fra Biltema : ja :) og oppskriften på tildragningen (40nm, 60nm, 90+90 grader).

DSC00132.jpg

Regner med at denne skal stå slik, under påfyllingslokket... uvisst grunn : klø :

DSC00139.jpg

Å bytte tåkelyspære er ikke en enkel oppgave, slik jeg kan se det. Må ut med hele lykta. Hvordan få de ut i ettertid... demontere hovedlyktene..? :hjelp:

DSC00137.jpg

Innenifra og ut-bilde av lyktene

DSC00135.jpg

DSC00136.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en ny skikkelig "set back" i dag. Fikk for meg å stramme kambukk-muttrene med momentnøkkelen. Det gikk heller dårlig.

Strekte ett par bolter og knekte ei. : eek :: bh : Da var det bare å demontere igjen. : dum :

Nye pinnebolter og muttere kommer i morgen. ca. 900,- for 24stk bolter + muttere, på Møller ink. flyfrakt... ca.

 

Så, dagen ble temmelig bortkastet og unødig dyrere, på en side. på en annen side,

så vet jeg dette til neste gang: man trekker IKKE kambukkene med momentnøkkel(en min jaffal...). Minste skralla og finger-kraft. :P

Noen kroner ekstra blir det, men så er det nye pinnebolter da + at man må regne med at lærdom koster. : vinke :

 

Handlet dessuten også: 9l Mobil1 0-40, 2stk oljefilter, 5 nye plugger og 2stk H3 pærer til tåkelysa, i går.

 

Håper jeg klarer å få bilen ferdig i løpet av helga, uten flere store "set back's". :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse skal ha moment, 15NM! Pleier gå voldsomt fint det, men ser du bruker biltema-momentnøkkel og tviler på denne er så nøyaktig på så lave moment, har vært med og kalibrert noen av disse og de viser mye rare tall som ikke er i tråd med virkeligheten.

-En skikkelig momentnøkkel er et must, men ikke alle er like nøyaktige når de enten jobbes i grenseland mot nedre eller øvre grense av det de er designet for, derfor kjekt og ha en liten en som går fra 0-50NM, og en større fra 50-200NM.

 

Sure greier dette, men godt du fikk ut den som knakk da så du slapp å borre eller maskinere restene ut...

 

Men trenger du bytte alle boltene da? Du gav vel deg når 1 knakk? Muttrene er flerbruksvare så bortkasta pæng og kjøpe dette om ikke du har grusomt lyst på nytt da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt ot som vanlig: men når det gjelder momentnøkler så skal vel feks de som stålet fjærer på være ganske nøyaktige, right?

Og hvor ofte må du egentlig justere de andre hvis du skur dem "av" får hver gang du bruker de?

 

Btw jan, bra tråd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johnny: Joda, ga meg når den første knakk. Men, problemet var at jeg tok alle mutterene litt etter litt, så noen ble "bare" strekt.

Så da bytter jeg liksågodt samtlige. Så får jeg nytt det også.

 

Ja, den momentnøkkelen er ikke særlig nøyaktig på lav kraft, fant jeg ut. Litt for seint, men godt. :P

Ok, de skal ha 15NM... tror jeg tar det på fingerferdighetene, neste gang. ;)

 

Jeg satt styrken på 10NM på nøkkelen og dro til, og dro og dro men den kneppte aldri før jeg plutselig satt med en knekt bolt. : eek :

 

Morten: Jo, takk for det. Og det første skjønte jeg ikke hva du mente med... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg fant ut at jeg kanskje hadde bommet på tenningsmerkene med kam justeringene, løsnet jeg alt og vrei ei tann på kam-kjedet.

DSC00140.jpg

Litt vanskelig å se merkene etter at har skrudd strekkboltene på plass...

DSC00141.jpg

Men jeg håper og tror at det var riktig av meg å justere ei tann på eksoskammen...

DSC00142.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte justere ca 1cm mot klokka, og da vil dere kunne tenke dere at merket på høyre kammen forsvinner ned, mens den går opp på ventre kammen...

CIMG1036.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uuuups... knekk sa det her

DSC00143.jpg

Da va det bare å demontere igjen...

DSC00144.jpg

Ny barbert... :P

DSC00146.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh, jeg kan være litt utydelig noen ganger ja :D

Poenget er at man har to typer momentnøkler som fungerer på forskjellige måter.. du har den du har som du burde avlaste fjæra på når du legger den fra deg, altså ved å skru den ned til det står stop e.l. på den. Og så har du denne.. (som jeg ikke klarer å forklare på no fornuftig måte :D )

71322.jpg

Mener at den siste, altså "beam type", er nøyaktige "for alltid".. men vet ikke

 

Men sorry for off topic :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den der momentnøkkelen du har bilde av der også. Men skaden var alt gjort, når jeg prøvde den også.

 

Bård, en her i klubben, skulle stikke innom senere med en liten momentnøkkel. Litt spent på den. :)

 

Hentet delene i sted, så no e æ klar til å montere igjen. :P

 

Og så må jeg justere kammene i rett posisjon igjen : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er veldig nøye på jobb med å justere tilbake momentnøklene etter bruk ja. Og så sjekker/kalibrerer dem hver 3. mnd. Viser seg å være lite avvik ved disse sjekkene når vi gjør det slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet de nye pinneboltene og mutterene i dag.

 

Bård Haugerud kom bort og assisterte med skruingen i dag. Han hadde med seg momentnøkkel for opptil 20nm,

som virket mye bedre. :tilber:

Truls Olsen stakk innom senere også. Så her ble det jo fullt garasje. : ja :

 

Fikk montert de nye pinneboltene. Byttet alle 24. Dyppet boltene i olje (bare akkurat til det ble en liten dråpe helt nederst på den),

så skrudde jeg dem i for hånd. Så var det bare å montere i og justere kammene slik at både dem og fordeleren sto på tenningsmerket, samt merket på toppdekselet. Dette tok veldig lang tid.

Verst var å få begge kammene riktig i forhold til hverandre og merket på toppdekselet, samtidig som man måtte passe på fordeleren. Vi trakk til med 15nm på kambukkene og 10nm på toppdekselet.

 

Som Spangen nevnte, en annen plass, så bruker man ikke noe hjemmelaget merking på reg.reima og reg.hjulet.

Man justerer alt fra skrætsj. Dessuten var det jo mye enklere enn det trodde også. :)

 

Skrudde også servopumpa på plass og strammet reima.

Truls ville stramme registerreima også. Så den tar vi i morgen. Må demontere mer av reg.dekselet.

 

Kommer med bilder av dagens mekking senere... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det blir orden og ikke minst hyggelig at folk hjelper til! : ja :

 

Gleder du deg bra til å få bilen på veien igjen nå eller? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordner seg etterhvert! :) kjempe bra du har tatt mange bilder! :D og lykke til med oppstarten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye pinneskruer, som jeg hentet tidligere den dagen, montert + kammene lagt oppi

DSC00150.jpg

Rett momentnøkkel for de små krefter... :)

DSC00151.jpg

Montert reimene...

DSC00155.jpg

Bolten for å stramme servopumpa.

DSC00156.jpg

 

Bildene er tatt med Sony Ericsson K810i (Cybershot mobil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.