Symptom: Klakkelyd i toppen; Hvit eksosrøyk

Anbefalte innlegg

Truls Olsen, som var innom på Fredagen, kom i 12-tia å kasta seg i å stramme reg-reima. : ja :

 

Vi begynte dagen med å demontere nedre reg.reim deksel, for å stramme reg.reima. Men, der fant vi ingen strammehjul. :confused: Etter en tur på Autohidden, fant vi ut at reima skulle strammes av vannpumpa. Da var det bare å løsne 3 skruer (2stk 13mm og 1 M6 umbrako), og bruke brekkjern til å presse vannpumpa opp for å stramme reg.reima, så skru fast den igjen, så dreie veiva 2 omdreininger for å sjekke at alle tenningsmerkene stemmer og for å sjekke at reima er stram nok.

 

Bård stikker innom igjen og assisterer i montasje arbeidet. Vi setter på pluggledingene FØR gass-spjeld monteres, ellers blir det altfor trangt. Fikk på reg.reim dekselet igjen, skrudde fast turboen til manifolden, monterte WG og røret til DP, IC med slanger, mens Truls og Bård monterer tomgangsmotor, div vacuum slanger baki der. Det ble ett par turer innom AKTE'n, for å finne ut om vacuumslangene og om det skulle være en pakning mellom WG og manifolden. Fant ikke noe pakning mellom der, så da var det å skru den fast.

 

Jeg og Truls tar oss en matpause på Pizzahuset Amore, mens Bård tar kvelden fra skruingen. Bedre halvdel som måtte vel pleies... :P

 

Resten monteres med den sedvanlige spørsmålet: "er det sånn denne skal sitte?" eller "hvor er mutteren/skruen som skal sitte her?? eller "hva skal sitte her???. Sånn gikk det til alt var montert for å kunne starte motoren. Øvre del av reg.reim dekselet, lyktene, grillen og listeverket ble ikke montert.

Det som sto nå var å fylle nytt kjølevøske, tappe ut motorolja og bytte oljefilter. Så koblet vi til batteriet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok noen videosnutter med mobilen min:

Her tappes olja før første start. Legg merke til vannet som kommer ut først...

th_MOV00165.jpg

Her har me juksat litt og hatt første start allerede, men vi tok en Ingrid Espelid Hovig en. :P

th_MOV00166.jpg

Tomganskjøring med første oljebyttet. Merk ventiltikking!

th_MOV00167.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en 15min tomgangskjøring, finner vi ut at vi bytter motorolja en gang til. Så tappet vi olja som var 15min gammel i bilen ut, fyllte i nytt (hadde jo kjøpt 9l olje for dette :P) uten å bytte oljefilteret denne gangen.

 

Når vi da startet var ventiltikkingen helt borte. Motoren malte så fint som en femmer skal gjøre. Ingen fusking, helt jevn tomgang, alt bare fryd og gammen! Så fant vi ut vi måtte ta en test tur på gangveien (må ut på en gangvei for å komme ut av gården) ... uten grill og lykter foran. :P

 

Men, under pådrag var ikke motoren helt frisk. Turboen spoolet ikke før rødstreken, de første pådragene. Etterhvert løsnet det, men fremdeles er spoolup altfor treg (5-6000 RPM). Ikke får jeg maks turbotrykk heller. Justere WG skruen helt i bånn, men kun små forandringer.

 

Er det normalt ved et halvt års dvale? Jeg tror kanskje at motoroljen ikke er helt rein enda. Skal bytte olje og filter senere i dag. Nå må jeg sove litt først. :)

 

Men, vi ble fristet til en lengre test tur. Så vi monterte i hovedlyktene kun. :) Bilde:

DSC00171.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grattis! :D hehe ang. den tikkingen, er det normalt? har byttet topppakning på en golf 2 før. Og da var det og sånn den første tiden 10-20min etterpå... så plutselig ble det stille :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Men, under pådrag var ikke motoren helt frisk. Turboen spoolet ikke før rødstreken, de første pådragene. Etterhvert løsnet det, men fremdeles er spoolup altfor treg (5-6000 RPM). Ikke får jeg maks turbotrykk heller. Justere WG skruen helt i bånn, men kun små forandringer.

 

 

Høres ut som feil timing for meg.. jeg vil tro at den ene kammen er en tann feil (?)

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk kammene, fordeler og registerreimen en gang til, og så enda en gang... Høres ut som Jan Brede nevner at timingen er feil. Om ikke dette hjelper holder jeg en fing på luftlekkasje. Er ikke normalt med slikt uansett hvor lang dvale.

 

-Godt at du fikk dette sammen igjen uten flere store dyre overraskelser, bare du får stell på ladetrykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har visst litt eksoslekkasje en plass. Må gå igjennom å stramme WG, turbo, manifold og det rundt der. Eller så har den sprekken i manifolden blitt betydelig større eller at den har større virkning enn det jeg trodde, eller eller eller... : klø ::confused:: klø :

Spurte på Møller... org. eksosmanifold til min er ikke mulig å skaffe nytt. Da regner jeg med at det blir grenrør evt. RS2 oppsett, om ikke lenge.

 

Som Jan Brede sier, kan jo ha tatt feil av timingen på kammen, at jeg har bommet på ei tann. Det var det første som slo meg.

Jeg erfarte at det var utrolig vanskelig å skjønne hvordan merkene på kammene skulle være. Jeg og Bård grublet mye og lenge på hvordan merkene skulle være. Det var to stillinger som kunne passe. Kanskje valgte vi feil og bommet med ei tann... : oppgitt

Får åpne og justere ei tann på kammen da... Men, det blir ikke før om ei uke - neste friuka mi.

 

Jeg skal bort til Grusbakke å rådføre meg senere i kveld. Psst, han har bursdag i dag.

 

Tok enda et oljeskift, i dag. Byttet også filter. 3 oljeskift og 2 filter byttet, etter operasjonen. ;)

 

Men, hva er denne dingsen? Har denne igjen etter skruingen...

DSC00176.jpg

DSC00177.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Men, hva er denne dingsen? Har denne igjen etter skruingen...

DSC00176.jpg

DSC00177.jpg

 

Den hører til WG'en. Den koniske siden skal ligge an mot selve ventilen i wastegaten, den andre siden ligger da an mot eksosmanifold. Uten denne tror jeg det lekker forbi, så kanskje ladetrykk kommer litt før når den er på plass igjen :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh, tror du holder løsningen på ladetrykksproblemene i hånda di der eg!

 

-Skal stå inni wastegaten og tette mot eksosmanifolden, slik det er nå blåser bare eksosen forbi WG...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, hadde en anelse at denne dingsen skulle være på en viktig plass. :P Jeg syntes også at det var litt rart at det ikke skulle være noe mellom WG og manifolden. Jaja, får montere inn den dingsen der da og ta en ny test tur... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

DSC00180.jpg

TADAAAA ! ! : smil :

DSC00181.jpg

 

Fristen og nysgjerrigheten ble for stor å stå imot... i natt slo jeg til og demonterte WG og monterte ringen i WG. Voila! Og femmern lader normalt igjen. :D Nå er jeg veldig glad! : rock ::glad:

 

DSC00178.jpg

DSC00179.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Fet tråd, Jan Henrik! Og jeg må bare si du får flotte bilder med det mobilkameraet!!!

En liten ting jeg kan tipse deg at du bør kikke på mens du er i gang, (skulle gjort det før du satt epå toppen, da men..) er å bytte den lille vannstussen i bakkant av blokka. Den er av plast, og smuldrer bort med tiden! Til slutt revner hele greia, og vannet flommer ut av toppen.. Koster noen få kroner, men gir deg 15 problemfrie år.. ;) Gjelder for så vidt alle plastdetaljer i 'vannveien'! (T-stykke med tempmåler bak motoren og sirkulasjonspumpa..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk noen videosnutter, meget dårlig men dere får dem nå servert likevel:

 

th_MOV00188.jpg

th_MOV00186.jpg

th_MOV00187.jpg

th_MOV00189.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.