#1 Skrevet Juni 5, 2007 Venstre framfjær på min kjære C4 knakk for en tid siden. Da jeg heldigvis har en bror som anså det for nødvendig å senke bilen umiddelbart etter kjøp, har jeg arvet 2 fjærer som sto i garasjen. Siden "ting" likevel må demonteres, har jeg funnet ut at jeg like godt bytter støtdempere med det samme. Gassdempere er innkjøpt fra Tyskland til en hyggelig pris. Men så kommer spørsmålet: Hvilke monteringsdetaljer er det nødvendig å bytte under denne operasjonen? Mutrene på toppen av støtdemperne følger med de nye. I følge Møller må følgende byttes: Mutter N 021 195 5, 6 stk Mutter N 022 150 6, 2 stk Støtpute 4A0 412 131, 2 stk Mansjett 431 412 175 D, 2 stk Kappe 431 412 389 B, 2 stk Tilsammen ca 1100,- Men hvor reelt er dette? Og hva kan eventuelt kjøpes på en maskinforretning til en brøkdel av prisen? Det er sikkert mange av dere som har gjort dette både en og to ganger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 5, 2007 Kjøp støtpute, mansjett og kappe et annet sted enn møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 5, 2007 Er det mekonomen kaller gjennomslagsgummi (92,-) det samme som Møller kaller støtpute (248,-)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 5, 2007 Mansjettsats forann til 592,- skulle være alt du trenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 5, 2007 Det er meget sannsynlig ja. Det er en gummikloss du trer over demperstanga som gjør at demperen ikke skal bunne om du presser sammen fjæra veldig mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 5, 2007 OK, så den inneholder deler til begge sidene? Ja, da er den jo forholdsvis gunstig... Også muttrene i tillegg da? De måtte visstnok bestilles. Hvis ikke noen kan si meg hva de heter "sivilt"...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 5, 2007 Mutter N 021 195 5 er selvlåsende M10-mutter Mutter N 022 150 6 er mutteren som holder toppen av demperstanga, den får du jo med demperen som du sa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 5, 2007 Takker! Da er det jo bare "Kappe 431 412 389 B, 2 stk" jeg må kjøpe hos Møller. Ser ikke ut som hverken Meca eller Mekonomen har denne. 46,23 for 2 stk, det kan jeg unne meg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 5, 2007 Takker! Da er det jo bare "Kappe 431 412 389 B, 2 stk" jeg må kjøpe hos Møller. Ser ikke ut som hverken Meca eller Mekonomen har denne. 46,23 for 2 stk, det kan jeg unne meg... Før du kjøper denne kan du jo alltids se om de du har er herpa eller ikke først. Det er en plastring det er snakk om, den er festa fast i nedkant av gummimansjetten og er tredd over den store mutteren som holder demperen nedi demperstanga. Det hender denne plastringen er sprukket, men det er vel mer unntaket sånn jeg har opplevd det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 5, 2007 Før du kjøper denne kan du jo alltids se om de du har er herpa eller ikke først. Det er en plastring det er snakk om, den er festa fast i nedkant av gummimansjetten og er tredd over den store mutteren som holder demperen nedi demperstanga. Det hender denne plastringen er sprukket, men det er vel mer unntaket sånn jeg har opplevd det. Joda, men hvis den er ødelagt, så står jeg der. Det er helg (er jo da man skrur), og Møller åpner ikke før mandag. I tillegg må denne bestilles og da blir det iallfall torsdag før de har den. Så jeg satser på å bestille den, og bytte den uansett. "På bøgda" er vi jo avhengig av bil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 5, 2007 Hehe, jeg kan jo såklart se etter før jeg begynner å skru.... Ikke alltid hodet fungerer like godt nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...