#1 Skrevet Juni 5, 2007 Har et merkelig problem med giren på min mors A4 B5 1.8. Den er den siste tiden blitt vanskelig å gire med. Blir verre jo høyere turtallet er. Og så de siste dagene er det blitt umulig å gire fra 5 til 3, og avogtil umulig fra 2 til 3. Skal man fra 5 til 3 så må man innom 2 eller 4. Noen som har vert ute for noe lignende? Er dette et tegn på slitt clutch kansje? Girer man "fort" fra 2 til 3 med litt turtall så skurrer tannhjulene ganske bra. Eller er det kassa som har tatt kvelden? Er gått 164' Noen som har en symptomsbeskrivelse og/eller nødvendig sykepleie for å få bilen "frisk" igjen? På forhånd hjertelig tusen takk Mvh Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 6, 2007 ingen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 6, 2007 ingen som vet? Prøve å skifte girkasseolje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 6, 2007 Høres nesten ut som om synkroniseringsringene i girkassa er utslitt. Disse skal bremse drevene inne i girkassa mot hverandre slik at de lettere går i inngrep med hverandre. Mulig det har vært/er lite olje på kassa og at dette har skadet eller i beste fall påvirker ringene nå. Et oljeskift er antakelig ikke løsningen men, verdt et forsøk. Sjekke clutch: La bilen gå på tomgang, trå inn clutchen og hold den inne, sett den i f. eks 1 gir, ta den ut av gir igjen, sett den på nytt i 1 gir. Om girene går lett i løser clutchen ut som den skal ( akslene i girkassa roterer ikke ) Løser ikke clutchen ut som den skal vil akslingene i kassa fortsette å rotere og motstanden man kjenner første gang bilen settes i gir, merkes også andre og tredje gang. Dette kan da komme av at fjærene i trykkdisken er slitt slik at lamellplata ikke frigjøres skikkelig fra trykkdisk og svinghjul. Er clutchlamellene/lamellplata slitt vil clutchen slure ved høyere belastning. "Grippunktet" da bilen begynner å bevege seg kan også bli noe lenger ut med pedalen enn vanlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 6, 2007 Takker for svar Har testet å holde clutchen inne og ta den inn og ut av 1 gir et par ganger. Det går egentlig ganske lett. Hvordan er det med giroverføringene da? Om de er fulle av slakk kan det ha noe med det å gjøre mon tro? For en tid tilbake så hoppet nederste kula på selve girspaken ut av posisjon. Merket også idag at jeg kan lure den i 3dje fra 5te om jeg beveger den lenger mot 1ste gir. Er synkringene slitt så er det vel likesågreit å få tak i en overhalt kasse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...