Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem med giren på min mors A4 B5 1.8. Den er den siste tiden blitt vanskelig å gire med. Blir verre jo høyere turtallet er. Og så de siste dagene er det blitt umulig å gire fra 5 til 3, og avogtil umulig fra 2 til 3. Skal man fra 5 til 3 så må man innom 2 eller 4.

 

Noen som har vert ute for noe lignende? Er dette et tegn på slitt clutch kansje? Girer man "fort" fra 2 til 3 med litt turtall så skurrer tannhjulene ganske bra. Eller er det kassa som har tatt kvelden? Er gått 164'

 

Noen som har en symptomsbeskrivelse og/eller nødvendig sykepleie for å få bilen "frisk" igjen?

 

På forhånd hjertelig tusen takk

 

Mvh Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet?

 

Prøve å skifte girkasseolje : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres nesten ut som om synkroniseringsringene i girkassa er utslitt. Disse skal bremse drevene inne i girkassa mot hverandre slik at de lettere går i inngrep med hverandre. Mulig det har vært/er lite olje på kassa og at dette har skadet eller i beste fall påvirker ringene nå. Et oljeskift er antakelig ikke løsningen men, verdt et forsøk.

 

Sjekke clutch: La bilen gå på tomgang, trå inn clutchen og hold den inne, sett den i f. eks 1 gir, ta den ut av gir igjen, sett den på nytt i 1 gir. Om girene går lett i løser clutchen ut som den skal ( akslene i girkassa roterer ikke )

 

Løser ikke clutchen ut som den skal vil akslingene i kassa fortsette å rotere og motstanden man kjenner første gang bilen settes i gir, merkes også andre og tredje gang. Dette kan da komme av at fjærene i trykkdisken er slitt slik at lamellplata ikke frigjøres skikkelig fra trykkdisk og svinghjul.

 

Er clutchlamellene/lamellplata slitt vil clutchen slure ved høyere belastning. "Grippunktet" da bilen begynner å bevege seg kan også bli noe lenger ut med pedalen enn vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :)

 

Har testet å holde clutchen inne og ta den inn og ut av 1 gir et par ganger. Det går egentlig ganske lett. Hvordan er det med giroverføringene da? Om de er fulle av slakk kan det ha noe med det å gjøre mon tro? For en tid tilbake så hoppet nederste kula på selve girspaken ut av posisjon. Merket også idag at jeg kan lure den i 3dje fra 5te om jeg beveger den lenger mot 1ste gir. Er synkringene slitt så er det vel likesågreit å få tak i en overhalt kasse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.