Anbefalte innlegg

Er det ikke bare å legge ut filen for alle og enhver? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På oppfordring, deler jeg dette med hele forumet:

 

 

Hvis dette skal bli helt ordentlig bør du reise på et VAG verksted å få

kjøpt tre fire originale stikkere/kabelsko som de som er originalt montert

på lysbryteren din. Dette bør de kunne hjelpe deg med der hvis du sier hva

de skal brukes til. Trenger egentlig bare to, men greit å ha om du skulle

ødelegge noen. I tillegg trenger du ca 40 cm ledning av 2.5 kvadrat

tykkelse, pluss tre strømtjuver eller tønneskjøter pluss litt teip. En

avbiter og ei god kabelskotang.

 

 

Ta ut lysbryteren. Da den står i av posisjon trykker du vriknotten

innover og vrir mot parklysposisjon til du kjenner at den gjør motstand.

( litt før park posisjon ).

Trekk lysbryteren rett ut.

 

Vipp av dekslet til sikringsboksen. Her vil du se ledningen som går til

lysbryteren. Flere ledninger teipet med en slags lodden teip. Koble i fra

selve bryteren og

dra så ledningene og kontakta ut på siden gjennom hullet ved

sikringsboksen. ( blir lettere å jobbe med da )

 

Originalt er det isolert med den nevnte teipen omtrent til 3-4 cm før

kontakta. Fjern noe av denne teipen slik at du får bare ledninger ca 10 cm

fra kontakta

og utover.

 

Klipp deg en ledning på ca 15 cm. I den ene endene avisolerer du og setter

på en original stikker/kabelsko. Denne ledningen stikkes så inn i

kontakta for lysbryteren på den plassen som er merket TFL ( Tagfahrlicht

). OBS: Denne merkinga er på baksiden av BRYTEREN. Finn da ut hvilken det

tilsvarer på KONTAKTA. Her skal det ikke være noen ledning fra før. Etter

at den er på plass skal den forbindes evt. med en strømtjuv til en gul 2.5

kvadrat ledning merket nr 56 på baksiden av BRYTEREN.

Mener å huske at den sitter rett ved siden av den ledningen du akkurat har

montert. Dette er ledningen for nærlysa foran.

 

 

Klipp så en ny ledning på ca 5 cm og sett på en original stikker/kabelsko

i den ene enden. I den andre enden setter du på en tønneskjøt. Ut fra

denne tønneskjøten lager du to nye ledninger på ca 7 cm. Poenget er at det

nå er en ledning som blir til to i den andre enden. Den originale

stikkeren/kabelskoen skal inn i kontakta til lysbryteren på plass B. B en

står bak på BRYTEREN så også her må du finne ut hvor den blir i kontakta.

Da den sitter på plass skal du koble en av ledningene til en 0.35 kvadrat

rød og grønn ledning og den andre til en 0.35 kvadrat rød og grå ledning.

Disse ledningene er merket med 58L og 58R bak på BRYTEREN. Dette er

ledningene for parklys/baklyskretsen på høyre ( R ) og venstre ( L ) side.

 

Da dette er fullført kan du tre ledningene, kontakta og bryteren tilbake

på plass, sette på tenninga og voila!!!!

 

MEN!!! Da du skrur av tenninga og tar ut nøkkelen kan du prøve å slå på

blinklyset til den ene eller andre siden. Da lyser kjørelysa ikke sant?

Dette er fordi importbiler har en funksjon som gjør at du kan sette på

parklys bare på en side ved å slå på blinklyset til den siden du vil ha

parklys på. For å unngå at det er sånn må du koble ut denne funksjonen i

og med at det ikke samsvarer helt medkjørelyset du akkurat koblet.

 

Skru av det øvre dekslet på rattstammen din. Altså det dekslet som er

mellom rattet og instrumentet. Skruene sitter nedenfra og opp i to hull

ganske nær rattet. Mener det er to små stjerneskruer langt oppi de

hullene. I tillegg er det to skruer bak rattet for å få av det nederste

dekselet. Rattet må evt. skrues av, men du trenger strengt tatt ikke å

demontere nedre deksel. Blir bare litt lettere å komme til ledningen du

skal klippe av da. Da disse er skrudd ut kan du ta av den øvre delen av

bekledningen rundt rattstammen.

 

Der vil du se kontakta som sitter på blinklysspaken. Denne har to rekker

med ledninger stående ovenfra og nedover. På den rekka som blir nærmest

førerdøra skal det sitte en gul og grå ( litt usikker på fargen da den

varierer mellom biltypene, men plasseringen er lik på alle ) ledning som

nr fire da du teller ovenfra. Denne klipper du helt enkelt av og isolerer

med teip. Punktum finale monter deksler.

 

Da skal det virke. Ser ut som en kjempejobb, men ble en del mer tekst

enn det faktisk er jobb. Tunga litt rett i munnen her så blir det bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.