#1 Skrevet Juni 6, 2007 Hei. Noen i nærheten av Gjøvik området som kan hjelpe til med skifte av dempere+fjører på A4'n min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 6, 2007 Jeg lurer også litt på hvordan man får byttet dempere.. hvor sitter feste punktene foran og bak (fwd) har kikket litt men kan ikke is jeg med sikkerhet kan se hvor di sitter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 6, 2007 Forskjell på festene på quattro og fwd. Jeg monterte coilovers på min avant fwd for en stund siden. 0 ploblem. Foran: sett på fjærklemme, løsne bolten som fester fjærbeinet i navet. Deretter sitter det 3 bolter i toppen (under panseret) på dempertårnet. Bak: Dersom det er avant må du plukke ut innredningen bak. Da kommer du frem til dempertårnet. Samme som foran. lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 6, 2007 Hei. Noen i nærheten av Gjøvik området som kan hjelpe til med skifte av dempere+fjører på A4'n min? Tor Olav Salvesen her i klubben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 6, 2007 Er det nødvendig å sette på fjærklemme før man skrur ut greiene? Jeg har skifta på en kompis sin VW Vento, og der var det bare bolten i toppen (under panseret) og to bolter som fester fjærbeinet til navet.. Så var det bare å ta den rett ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 6, 2007 Vet om en, sender PM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 6, 2007 Er det nødvendig å sette på fjærklemme før man skrur ut greiene? Jeg har skifta på en kompis sin VW Vento, og der var det bare bolten i toppen (under panseret) og to bolter som fester fjærbeinet til navet.. Så var det bare å ta den rett ut.Slik er det på Golf 3 også vertfall, men mulig det varierer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 6, 2007 Er det nødvendig å sette på fjærklemme før man skrur ut greiene? Jeg har skifta på en kompis sin VW Vento, og der var det bare bolten i toppen (under panseret) og to bolter som fester fjærbeinet til navet.. Så var det bare å ta den rett ut. Det er mulig det ikke er nødvendig. Men av sikkerhetsmessige grunner kan det lønne seg. Hørt om folk som har fått maltraktert trynet sitt etter at fjæra spratt opp i ansiktet dems.. ikke noe særlig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 6, 2007 hva er en fjærklemme, og hva gjør den? (sorry at jeg låner topic, men jeg skal også snart bytte senkesett på min bil, og jeg vil ikke maltraksere trynet: bh : ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 6, 2007 En klemme som drar/klemmer sammen selve fjæra, slik at denne ikke står i spenn og skyter fart når du åpner den siste skruen som holder den fast.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 6, 2007 Forran skrur du ut bolten på nedsiden av fjørbeinet til bærebruen. Oppe skrur du ut tre store skruer under panseret, disse er lyse grå. Så på toppen av spindelen fremme skrur du ut bolten som går gjennom trekantstaget, for å holde disse bærearmene sammens med spindelen. Etter dette kan du trekke ut hele dempern og demper"skåla" sammens med disse to armene. Så skrur du ut to muttere på toppen av denne skåla, da har du demperen fri. Så fyrer du på fjørklemmer. Du trenger også "spesial verktøy" fra biltema. f.eks for å få toppmutteren. Bak Er det to bolter oppå dempertårnet i bagasjen, og en stor gjennomgående gjennom fjørbeinet helt nede. Er ikke verre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 6, 2007 Forran skrur du ut bolten på nedsiden av fjørbeinet til bærebruen. Oppe skrur du ut tre store skruer under panseret, disse er lyse grå. Så på toppen av spindelen fremme skrur du ut bolten som går gjennom trekantstaget, for å holde disse bærearmene sammens med spindelen. Etter dette kan du trekke ut hele dempern og demper"skåla" sammens med disse to armene. Så skrur du ut to muttere på toppen av denne skåla, da har du demperen fri. Så fyrer du på fjørklemmer. Du trenger også "spesial verktøy" fra biltema. f.eks for å få toppmutteren. Bak Er det to bolter oppå dempertårnet i bagasjen, og en stor gjennomgående gjennom fjørbeinet helt nede. Er ikke verre. Har du link eller noe lignende til dette spesialverktøyet, da jeg har sliti nok med å få av mutteren med en vanlig trykklufts muttertrekker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 7, 2007 Hadde vært fint med link til verktøyet ja. Blir vel å bytte selv, bare kjekt å vite hva jeg trenger og hvor ting er. Men må også huske å kjøpe ny den bolten som sitter i trekantstaget. Fint det er flere som har planer om å skifte understell. Skal ta bilder og legge ut etter det er gjort på min bil, men da blir det med bytte av andre deler også. Så etter det jeg kan lese nå, så trenger jeg bare å ta meg en tur til Biltema. hehe. Bare få linken til hva jeg trenger å kjøpe der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 11, 2007 Forran skrur du ut bolten på nedsiden av fjørbeinet til bærebruen. Oppe skrur du ut tre store skruer under panseret, disse er lyse grå. Så på toppen av spindelen fremme skrur du ut bolten som går gjennom trekantstaget, for å holde disse bærearmene sammens med spindelen. Etter dette kan du trekke ut hele dempern og demper"skåla" sammens med disse to armene. Så skrur du ut to muttere på toppen av denne skåla, da har du demperen fri. Så fyrer du på fjørklemmer. Du trenger også "spesial verktøy" fra biltema. f.eks for å få toppmutteren. Bak Er det to bolter oppå dempertårnet i bagasjen, og en stor gjennomgående gjennom fjørbeinet helt nede. Er ikke verre. Hadde du link til verktøyet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...