#1 Skrevet Juni 7, 2007 Jeg har da altså en Touran 2.0TDI DSG 170HK. (chippet til 204HK.) Det jeg lurer på er om det er noe fysisk forskjell på ytelse i programmene "D" og "S" på DSG-kassen? Jeg har prøvd begge deler og merker jo sef. at bilen girer hurtigere og har høyere turtall i programmet "S" men jeg føler ikke at feks. akselerasjonen er noe særlig forbedret selv om den står i "S" (Sport) Man skulle jo tro at det var i "s" at den skulle være mest effektiv og rask? Eller kanskje det er bare meg som FØLER at bilen ikke blir noe kjappere i "S"? Jeg kjører stort sett i "D" hele tiden og bilen drar som juling fra 1700omdr. til rundt 4000 omdr. For det er jo på lavt turtall denne motoren kan skilte med høyt dreimoment... Da hjelper det vel lite at motoren skulle få høyere turtall ved å sette den i "S"? Setter pris på om dere kan poste deres erfaringer angående dette her... da jeg egentlig synes at "S" programmet er litt overflødig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 7, 2007 Noen som har noen erfaringer rundt dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 7, 2007 Har ingen erfaring med dsg kasse sån spessielt. Men generelt sett så er det vel slik at automat kasser ikke gir noe forbedret akselerasjon o.s.v ved og sette den i "S" er vel heller bare at den drar ut hele registeret på det steget uansett om bilen går jevnt på turtall. den legger seg ikke automatisk på et økonomisk gir når du har oppnåd ønsket fart det er det jeg prøver og få sagt Så for og svare deg kort. Ja den er mer effektiv i "S" men den drar ikke noe bedre en flat pedal og steppdown i "D" Merk! jeg kan ta feil kansje dsg kassa er en skikkelig hemmelighets-holdt godteperle, med mange skjulte skatter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 7, 2007 Så for og svare deg kort. Ja den er mer effektiv i "S" men den drar ikke noe bedre en flat pedal og steppdown i "D" Så vil det si at dette er riktig folkens.... At da altså "S" er overflødig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 7, 2007 Jeg synes "s" innstillingen på kassa virker som den er laget for bensinmotor karakteristikk "holde på høyt turtall", ellers så bruker jeg "s" som en motorbrems. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 7, 2007 Jeg synes "s" innstillingen på kassa virker som den er laget for bensinmotor karakteristikk "holde på høyt turtall", ellers så bruker jeg "s" som en motorbrems. glemte vist og nevne det ja.. motor bremsen blir jo også forbedret i og med at den holder seg i det steget som er optimalt merk ikke økonomisk for den valgte hastigheten. kan vel også si meg enig i at det er en gimmik som kansje hører seg mer hjemme med bensin motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 7, 2007 Ikke misforstå meg, jeg synes DSG kassa er helt nydelig å kjøre med men "S" blir skjelden brukt ved skikkelige pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 7, 2007 Da har jeg blitt LITT klokere vertfall. Trodde det bare var meg som syntes motoren var like spenstig i "D" Men er det noen her som har prøvd og målt akselerasjonen med DSG'en i begge innstillingene? Hadde vert morsomt og fått det bekreftet liksom... hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 7, 2007 Har gjort det på bmw,n er rektig nok ikke dsg kasse der men det er nå et diesel dråg av en 530' 07 modell så kan vel kansje tenke meg at de kan samenlignes til en hvis grad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 7, 2007 Har gjort det på bmw,n er rektig nok ikke dsg kasse der men det er nå et diesel dråg av en 530' 07 modell så kan vel kansje tenke meg at de kan samenlignes til en hvis grad. Hva har du gjort med BMW'en? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 7, 2007 jeg har selv kjørt en 2.0 140 DSG Prøvde S og i vanlig D, synes eneste forskjellen var at den konstant lå et gir lavere i S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 7, 2007 S`en er jo beregnet på generelt mer sportslig kjøring, og holder stort sett et lavere gir enn vanlig. Har jo ingen ting med 0-100 akslerasjon å gjøre... Er til for inspirert kjøring på svingete landevei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 7, 2007 HK = NM x RPM / 7120 NM = HK x 7120 / RPM Sier dette dere noe? Newtonmeter og hestekrefter er to sider av samme sak, og kan regnes ut til forskjellige verdier avhengig av turtall. Les forøvrig denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=44136&highlight=diesel+bensin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 7, 2007 Jeg mener at det er ganske stor forkjell mellom "D" og "S" jeg da. Når den står i drive gearer den økonomisk, den gearer selv om det er mer krefter å hente på det spesifikke gearet. Ved aktiv kjøring er det mer moro å sette den i sport, da legger den seg på lavere gear, så man slipper "ventingen" på at kassen skal geare ned ved kickdown. Samt at den utnytter hvert gear maksimalt. Jeg bruker "s" mye når jeg står i kø, får utnyttet motorbremsen bedre siden den legger seg på lavere gear. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 7, 2007 Hva har du gjort med BMW'en? Kun chip fra 163 til 200 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...