#1 Skrevet Juni 9, 2007 Har problemer med turbotrykket i aan-motoren. ladder max 0,5 i 1-2-3 Giret. 0,7-0,9 (ustabilt) i 5te giret om jeg ligger rundt 3000 å drar på. N75 skal være i orden, har prøvd 2 forskjellige uten suksess. Wastegate fjera er inntakt. Hvis jeg kobbler av slangen som går fra N75 opp til wastegate så laddern 0,9 på alle gir. Har en misstanke om at problemet ligger på trykksia/ic men er sannelig ikke sikker når den gikk like dårlig om jeg kobbler bort ic. Har en rift i flensen på belgen fra filter-turbo. Skjønner at det kan være medvirkende, men neppe hovedgrunnen til det store trykktapet? Leste også noe om at vacumslangen som går fra innsug-fuelrail ikke måtte gjøres om for man kunne få feil verdier. Denne er kobblet med ett t-stykke som går til jerna & turbotrykksmåler. Noen som kan avkrefte at dette ikke kan være grunnen ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 9, 2007 Kan også være en lekkasje på en slange eller rør imellom turboen og gass-spjeldet, ikke uvanlig at slangene blir dårlige ettersom årene tar på, så en trykk-test av systemet kunne klart vært en ide å sjekket, kan også være wg som lekker i membranen eller i stempelet, men da får man som oftest fullt trykk som faller etterhvert. kobler du en turbotrykksmåler på uttaket i selve kompressorhuset på turboen vil du kunne se om du får trykkfall derfra til innsuget. Tviler lengden på vakumslangen skal ha noe å si... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 9, 2007 Kan også være en lekkasje på en slange eller rør imellom turboen og gass-spjeldet, ikke uvanlig at slangene blir dårlige ettersom årene tar på, så en trykk-test av systemet kunne klart vært en ide å sjekket, kan også være wg som lekker i membranen eller i stempelet, men da får man som oftest fullt trykk som faller etterhvert. kobler du en turbotrykksmåler på uttaket i selve kompressorhuset på turboen vil du kunne se om du får trykkfall derfra til innsuget. Tviler lengden på vakumslangen skal ha noe å si... Tenkte jeg skulle teste å montere trykkmåler på kompressorhuset. Slangen fra kompressorhus-n75 satt faktisk litt laust. Skrudde til å prøvde en runde. Når jeg nå fikk tvingtn opp på 0,9 så slapp den ut all trykk. Ladder nå 0,5 på alle gir om jeg er heldig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 9, 2007 Har nå trykktestet fra slangen som går fra turbo -> ic & opp til spjeldet. Får ikke opp noe trykk fordi alt går via resirkventilen inn på turbo igjen. Skal det være sånn? Trodde resirk skulle være tett når bila er avskrudd.. Det siver også i overgangene fra ic-innsugsrør. Tror det største problemet ligger her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 9, 2007 1) Hvis du kobler ifra slangen som går fra N75 til WG, skal du få MAX ladetrykk. Dvs, max ladetrykk i forhold til WG-fjær og backpressure. Dette er det maksimalt ladetrykket du kan oppnå, med det oppsettet du har. Siden du nå bare får 0,9bar, er enten WGFjær defekt, eller du har en solid lekasje... 2) Resirkventilen skal ikke være åpen når motoren er stoppet og det er tilnærmet atmosfære trykk i innsugs-manifolden. Her ligger trolig feilen... Kontroller at resirkventilen er korrekt montert, at fjæren virker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 9, 2007 1) Hvis du kobler ifra slangen som går fra N75 til WG, skal du få MAX ladetrykk. Dvs, max ladetrykk i forhold til WG-fjær og backpressure. Dette er det maksimalt ladetrykket du kan oppnå, med det oppsettet du har.Siden du nå bare får 0,9bar, er enten WGFjær defekt, eller du har en solid lekasje... 2) Resirkventilen skal ikke være åpen når motoren er stoppet og det er tilnærmet atmosfære trykk i innsugs-manifolden. Her ligger trolig feilen... Kontroller at resirkventilen er korrekt montert, at fjæren virker. Har åpnet wg å jeg kunne ikke se noen synlige skader på fjæra. Slik jeg har forstått det så får wg laddetrykk på ventilen på toppen for å 'holde igjen'. Er det feil mao? Hvor mye skal den holde igjen uten trykk. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 10, 2007 Trodde din WG var lik S2/S4/S6.. Da er normalt ikke kammeret i toppen tilkoblet (som vist på bilde). Eksostrykket (backpressure) i eksosmanifolden, vil i dette tilfellet forsøke å åpne WG. Det som holder den lukket er WGF. Normal virkemåte: N75 (magnetventilen) slipper ladetrykk inn i bunn av WG, slik at WG åpner. Ladetrykket (via N75) jobber da sammen med backpressure og åpner WG. På UrS4/S6 vil WG åpne (når alt er originalt); Minimum ladetrykk; N75 åpen/elektrisk frakoblet => grunntrykk/fjærtrykk ca 0,4bar ladetrykk Maksimum ladetrykk; WG frakoblet (eller N75 lukket) => backpressure må overvinne fjærtrykket ca 1,4 - 1,5bar ladetrykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 10, 2007 Trodde din WG var lik S2/S4/S6..Da er normalt ikke kammeret i toppen tilkoblet (som vist på bilde). Eksostrykket (backpressure) i eksosmanifolden, vil i dette tilfellet forsøke å åpne WG. Det som holder den lukket er WGF. Normal virkemåte: N75 (magnetventilen) slipper ladetrykk inn i bunn av WG, slik at WG åpner. Ladetrykket (via N75) jobber da sammen med backpressure og åpner WG. På UrS4/S6 vil WG åpne (når alt er originalt); Minimum ladetrykk; N75 åpen/elektrisk frakoblet => grunntrykk/fjærtrykk ca 0,4bar ladetrykk Maksimum ladetrykk; WG frakoblet (eller N75 lukket) => backpressure må overvinne fjærtrykket ca 1,4 - 1,5bar ladetrykk Gått litt fort i svingene her, ventilen øverst på wg er selvfølgelig åpen. Mente resirk'en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 10, 2007 Ahaa Resirkventilen bør ha manifold-trykket inn i toppen, for da virker den. Den kan åpne under ladetrykk (kommer ann på konstruksjon) hvis ikke toppen er tilkoblet. Vanligvis hvis den åpner under ladetrykk skyldes dette at den er montert feil vei. Korrekt montering, når ladetrykket kommer inn i siden (av stempelet) og går ut i bunn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 10, 2007 Ahaa Resirkventilen bør ha manifold-trykket inn i toppen, for da virker den. Den kan åpne under ladetrykk (kommer ann på konstruksjon) hvis ikke toppen er tilkoblet. Vanligvis hvis den åpner under ladetrykk skyldes dette at den er montert feil vei. Korrekt montering, når ladetrykket kommer inn i siden (av stempelet) og går ut i bunn. Jepp den er kobblet slik, Som sakt en noe jalla løsning på rørene fra ic-innsug. tror hovedproblemet ligger her. trenger mao røret & slangen(e) som går fra ic-innsug for å teste videre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...