Anbefalte innlegg

Heisann..

 

en kompis av meg har en audi s6 for tiden. Og nå lurer han på hvorfor dekkene hans ha fått små kuler på seg(se bilde). Er det det at han har for mye luft i dekka? Slitasje?

626hus9.jpg

 

 

 

 

!!Denne tråden kan slettest etter og fått svar på spørsmålet!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dekkene gamle? Ser ut som feilproduksjon...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vet ikke om de er gammle.. det er ikke mer enn 1 par uker siden den ble kjøpt.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vet ikke om de er gammle.. det er ikke mer enn 1 par uker siden den ble kjøpt.....

 

hvor gamle dekkene er ser en på DOT merkingen som står på dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor gamle dekkene er ser en på DOT merkingen som står på dekkene.

 

OOoookeij: klø :

 

Visst jeg har lest av riktig ette DOT merket så sto det "CJ 26d". Er det dette som indikere hvor gammle dei er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte først og fremst på hvor lenge de hadde stått på bilen.

Det er vel ikke like enkelt å oppdage produksjonsfeil før de har blitt satt på bil (med trykk)?

 

My gues blir at hvis du tar dette opp med de som har solgt dekkene får du nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal spørre eier`n av bilen å høre om han vet det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DOT merking er 4 tall (3 tall før år 2000) første 2 tallene er uken det er produsert å dem siste 2 er årstallet.

 

Ser at dette ikke har noe med om hvor lenge dem har stått på bilen. men en indikasjon på hvor lenge dem kunne stått på bilen. er dem fra uke 36 06 så kan dem være max 1 år... osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette blir sånn ved slagskader i sidene... korden revner innvendig og dekke får alt trykket mot gummin..dette vil være sånn en stund føre det punkterer helt... bare å kaste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke dette er særlig lurt å kjøre med,da det kan eksplodere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette blir sånn ved slagskader i sidene... korden revner innvendig og dekke får alt trykket mot gummin..dette vil være sånn en stund føre det punkterer helt... bare å kaste...

 

Hvis dekket skulle ha pådratt seg skade ville man sansynligvis sett tegn på det på utsiden av dekket?

Når dekkene ikke er mange ukene gamle er det stor sansynlighet for at det skylles produksjonsfeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dekket skulle ha pådratt seg skade ville man sansynligvis sett tegn på det på utsiden av dekket?

Når dekkene ikke er mange ukene gamle er det stor sansynlighet for at det skylles produksjonsfeil.

 

dekkene er nok ikke så nye som et par uker.. er lit dekkslitasje så jeg vil tro dei har vært brukt en sesong alt... Har større tro teorien om at dekket har "revnet" på innsiden og er på tur til og punkteres..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmn høres ut som de er kjørt mot fortauskant... Da kan de bli sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørt på en skarp kant i høy hastighet regner jeg med... er vell egentlig bare å burne de ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør for all del ikke over 30-40 km/t på vei med det dekket! :fy:

Det hadde ikke jeg gjort! Det kan være livsfarlig, og akkurat det er ingen vits i å teste ut. ;)

 

Det har separasjon, altså er lagene dekket er bygd opp av løsnet fra hverandre. : eek :

Det er skumle greier, da det ligger luft og får vandre fritt (der det ikke skal være luft). Litt ekstra belastning i en sving, og dekket kan tømmes på et øyeblikk, og det går "åt skogen". De lagene som ennå holder tett, er ikke laget for å holde på lufttrykket alene, og kan gi etter veldig brått under de rette (eller gale?) forholdene.

 

Dette kan stort sett skyldes tre ting: alder, feilproduksjon eller varmkjørte dekk(gjerne forårsaket av for lite lufttrykk og "litt" hard svingkjøring). :rolleye:

Har dekket vært varmkjørt, finner du som regel mye løs gummi inni dekket når det taes av felgen.

 

Jeg hadde for noen år siden en bil med 9-10 år gamle vinterdekk som hadde mye mønster og pigger, men var fullstendig ødelagt av tid og muligens varm lagring av tidligere eier. Der fikk jeg "plutselig" slike buler på dekkene, men lommeboka tillot ikke nye dekk der og da. Det som hendte meg var at dekkene flere ganger og helt uforståelig ble flate over natta når det var -20 eller kaldere : klø :

En av mine eldre kollegaer kom med pekefingeren og holdt en tordentale om separasjon og dekk som tømmer seg brått. Det gikk bra ei stund, men en dag mistet jeg all luft i ei skikkelig hump, og det skjedde selvfølgelig i en sving. :o Jeg sendte en stor takk til Statens Vegvesen for en solid brøyteskavel som da var god å ha. Det ble bestilt nye dekk neste dag via nettopp samme gubben som mange uker tidligere hadde advart meg. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør for all del ikke over 30-40 km/t på vei med det dekket! :fy:

Det hadde ikke jeg gjort! Det kan være livsfarlig, og akkurat det er ingen vits i å teste ut. ;)

 

Det har separasjon, altså er lagene dekket er bygd opp av løsnet fra hverandre. : eek :

Det er skumle greier, da det ligger luft og får vandre fritt (der det ikke skal være luft). Litt ekstra belastning i en sving, og dekket kan tømmes på et øyeblikk, og det går "åt skogen". De lagene som ennå holder tett, er ikke laget for å holde på lufttrykket alene, og kan gi etter veldig brått under de rette (eller gale?) forholdene.

 

Dette kan stort sett skyldes tre ting: alder, feilproduksjon eller varmkjørte dekk(gjerne forårsaket av for lite lufttrykk og "litt" hard svingkjøring). :rolleye:

Har dekket vært varmkjørt, finner du som regel mye løs gummi inni dekket når det taes av felgen.

 

 

Det er mye sant i det du skriver, meeeeeen, det er alltid ett men. Du ser at det dekket ikke er kjørt med for lite luft, man får en sånn slitasje merke på siden hvis du kjører med for lite luft.

 

Jeg tipper at han har vært hardt borti en fortauskant eller lignende, da får man slike skader på dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.