#1 Skrevet Juni 10, 2007 Passaten har den siste uken brukt litt vann, minker ca 1cm i ekspansjonstanken hver dag. I dag minket det 2cm og jeg har kun kjørt en liten tur. Det er ingen synlige lekasjer. Er det da toppakningen? Skal kjøpe ny bil å leverer den her i inbytte på torsdag eller fredag.. så det er jo maks uflaks.. Vanntemp måleren går litt opp og ned også, men alrdi over 90c 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 10, 2007 Regner med det er en TDI, så ja. Om det ikke er noen synlige utvendige lekasjer er det nok toppakning. Tempmåleren din oppfører seg antakeligvis slik fordi motortempføleren G-62 er defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 10, 2007 er det vann dam under bilen når den har stått i ro? Kan jo være en vannlekkasje på et rør eller slange men kan jo også være toppakningen.Har du peilet oljen?Komt vann i den? kan også lekke vann direkte ut fra mellom blokk og topp men det er sjeldent.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 10, 2007 er eksosen din hvit så er det topppakning. vann pumpe? deffekte slanger osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 10, 2007 Ingen dammer, eller synlige lekasjer i motorom.. Eksosen er ikke hvit så vidt jeg kan se, Oljen er også fin. Enten så lekker den inn i varmeregisteret, eller så er det pakningen.. Det bobler ikke i ekspansjonstanken slik jeg har erfart at det gjør når det er lekasje mellom sylinder og vannkanal.. Vanntempsensoren har fungert helt fint før, kan den ryke samtidig? Den går opp til 90c så synker den igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 11, 2007 Liten sjanse for at def. toppakning på diesel IKKE pumper opp kjølevann! Det er såpass stort trykk i de sylindrene, at 1 stakkars bar overtrykk med vann ikke har noen sjanse til å dytte vann inn i sylinderen.. Lukter det kjølevæske inni bilen? Prøv å kjøre bilen varm, lett på kjølevannslokket, og skru igjen. Får du trykk på systemet umiddelbart er det nok toppakning, ellers vil jeg se et annet sted.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 11, 2007 Liten sjanse for at def. toppakning på diesel IKKE pumper opp kjølevann! Det er såpass stort trykk i de sylindrene, at 1 stakkars bar overtrykk med vann ikke har noen sjanse til å dytte vann inn i sylinderen.. Lukter det kjølevæske inni bilen?Prøv å kjøre bilen varm, lett på kjølevannslokket, og skru igjen. Får du trykk på systemet umiddelbart er det nok toppakning, ellers vil jeg se et annet sted.. Mener du at def toppakning burde få det til å boble i ekspansjonstanken? -Eller mener du at def toppakning på diesel ikke klarer å suge vann ned i sylinderene? Har ikke sjekket hvor fort det blir trykk i vanntanken, men hver gang jeg åpner lokket etter å ha kjørt en stund så stiger nivået en cm i tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 11, 2007 Sjekk i området rundt slangestusene til oljekjøler og til vannpumpa, og se om det er noe rosa/hvitt pulver der. Det blir det der det er lekkasjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 11, 2007 Har sjekket så godt jeg kan, og finner ikke noe slikt.. -tror ikke jeg har oljekjøler Leverer bilen til en som kan bytte topppakning i kveld.. Koster meg 5000,- og det er så kjipt når bilen selges i løpet av uka.. Hvertfall hvis det skulle vise seg at det ikke var pakningen.. Edit: Kan nevne at jeg i dag har kjørt ca 5 mil, uten at den brukte særlig vann (gardermoen - jessheim) dette var dog pen kjøring. I går brukte den mye mer på mye kortere distanse, men da var jeg litt hardere på pedalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 11, 2007 Oljekjøleren er den som sitter mellom oljefilteret og motoren, en liten firkantet sak med 2 slangestusser på. Tror alle turbo, både bensin og diesel har den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 11, 2007 Ok, ikke noe tegn på lekasje der heller.. Tur retur oslo i dag, og gått fra maks merket til min merket.. Skal prøve å ha på slik lekasjetetter nå.. se om det hjelper, hvis ikke så må jeg vel bare bytte topppakningen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 11, 2007 Tror jeg har kommet til en konklusjon nå. Jeg fylte på sånn tetningsgugge i øvre radiatorslange, fylte opp med kjøeveske, startet opp og lot den stå i et kvarter. Den ble varm, ikke noe trykk i vannslangene. So tok jeg og kjørte ca 100m, med litt pådrag, slik at den bygget opp litt turbotrykk, og da sank tempmåleren ned til null og vannslangene ble steinharde. Jeg tipper det er en liten brist i pakningen slik at ved normal gange (null overtrykk) så holder den tett, og ved akselerasjon og pådrag (ladetrykk) så klarer den ikke holde tett og bygger opp trykk i vannet, samt suger vann inn i sylinderen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 11, 2007 Sjekk i området rundt slangestusene til oljekjøler og til vannpumpa, og se om det er noe rosa/hvitt pulver der. Det blir det der det er lekkasjer. kun på de som kjører på rød frostvæske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 11, 2007 En kompis med samme bil måtte bytte varmeapparatregisteret i fjor vinter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 11, 2007 Sjekk den vannstussen tempsensoren sitter på. Ligger rett bak blokka. Denne var lekk hos meg. Var relativt vanskelig å finne pga. at det ikke var tegn til søl på bakken etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 11, 2007 Sjekk den vannstussen tempsensoren sitter på. Ligger rett bak blokka. Denne var lekk hos meg. Var relativt vanskelig å finne pga. at det ikke var tegn til søl på bakken etc. Vi har sjekket der, ser helt og fint ut, og det at det bygger seg opp trykk kunn når jeg har gitt på tyder vel på topppakning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 13, 2007 Da er feilen funnet. Tok av toppen og der har vannet gravert en liten kanal mellom vannkanal og sylinder 3. En plansliping og ny pakning så er bilen på veien igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 13, 2007 Såpass til feil også ja, ikke rart den drakk vann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 13, 2007 Synes i grunn det var rart at slikt skjer med en bil som har vært jenvlig på service, og aldri gått med samme kjøleveske mer enn 1-2 år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 13, 2007 Kan jo være den har slått seg en eller annen gang da, pga overoppheting eller lignende, så har det ligget og "gnagd" på en måte..... Bare en tanke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 17, 2007 Skal det være noe særlig trykk i kjølesystemet om toppen er 100% tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 17, 2007 Nei.. mine slanger var steinharde.. Nå er det akkurat passe.. Litt hardere enn når motoren er kald, men fortsatt slik at det mulig å klemme de helt sammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 19, 2007 Låner tråden din litt da jeg fortsatt sliter med kjølevannstap. Håper det går greit, da det ser ut til at du har funnet ditt problem. Kjente på slangene nå og de var rimelig harde (etter et par timers kjøring vel og merke). Klarte ikke presse de noe særlig sammen. I tilegg har jeg lagt ved et bilde av oljelokket. Regner ikke med det skal se slik ut under lokket?! Og til informasjon er toppakningen byttet for ca. 3mnd siden, men hva annet kan forårsake slikt? På ca. 300km har den drukket seg fra max til min på ekspansjonstanken! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 20, 2007 Skal ikke se sånn ut der nei... På min så så jeg også at tempmåleren for vanntemp gikk ned til null dette skjedde kun hvis jeg ga på / aksellererte, antagelig for at det da bygde seg opp en del turbotrykk. Samtidig ble slangen også hard. Hvis jeg en dag kjørte VELDIG pent, og ikke ga på slik at turboen ladet (kjørte med turbotrykksmåler) så brukte den ikke vann, slangen ble ikke hard, og temp holdt seg på 90᧻C. Dette er nok urelevant for din del, da du har tegn på vann i oljen, da er det lettere og stille diagnose, enn i mitt tilfelle da det ikke var spor etter vann i oljen. Hvis det bare er 3mnd siden topppakning ble byttet, så kan det tyde på at du har små ujevnheter i toppen som gjør at pakningen ikke tetter. Kort og greit, riv av toppen, planslip den, sett på ny pakning. og kjør noen 100.000 til Surt, men sant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 20, 2007 du kan alltids se ned på sylinderen, om feks 1 er reinere enn de andre så leker det inn i sylinderne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...