Bilen drikker vann, -toppakning?

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så lett å se ned der uten spesial utstyr, fiberoptisk kamera o.l

 

Men hvis du tar opp dysene, eller kanskje også glødepluggene så kan du se om det er mindre sot på en av de.. (evt tennplugger hvis du har bensin motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere tips på hva man kan se etter ved forbruk av vann?

1.9tdi`en min må jeg etterfylle på etter 3-4mnd med kjøring. Ikke noe hvit eksos eller synlige lekkasjer.

Tempmåleren min oppfører seg også slik som beskrevet her, går ned til 80 og opp til 90 igjen innimellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne jo forsøkt (banne i kirka) "Omega Radiator sealant" Dette tetter mindre lekasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne jo forsøkt (banne i kirka) "Omega Radiator sealant" Dette tetter mindre lekasjer.

 

Hvor får jeg dette? Vil dette fungere om det ikke er lekkasje ut i friluft da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute på audicenter i går og de sa at dette var helt normalt fakisk. Stusset litt på det igrunn, men jeg får stole på de.

 

Og lekkasjen min var varmeregisteret. Yes! 13000kr til i dass.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så jævli ja.. 13000.. mulig å få kjøpt det brukt kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delen er billig, men arbeidet koster jo sitt da hele dashen må ut. Tror ikke jeg tar sjangsen på å gjøre det selv. Har ikke demontert dash før og er redd for å ødelegge noe. Er jo en del dyre klimadeler og sånnt inni der.

 

Men skal ta å høre med andre verksteder, skulle nesten tro de var en del billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg dette? Vil dette fungere om det ikke er lekkasje ut i friluft da?

 

Vet ikke om jeg ville anbefalt dette. Det tetter nok muligens lekkasjen, men den driten legger seg i hele kjølesystemet. Risikerer at det tetter andre plasser og.

 

Brukte dette på en gammel golf jeg hadde. Tettet lekkasjen, men kjølevannet så ikke ut etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det anbefalt av en mekaniker på møller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått samme problem som Espen G. jeg og... Kjølevesken minker fra max til min rimelig raskt, ingen synlige utvendige lekkasjer, ingen hvit eksos eller tegn til olje i kjølevannet / vann i oljen...:confused:

På en 1,9 PD TDi

 

Så da er vel min konklusjon, sammen med Møller, at det trolig er toppakningen som er på vei til å gå / har gått, men det som er så rart er at bilen fungerer jo utmerket uten noen problemer:confused:

 

Finnes det noen annen måte å sjekke toppen/toppakningen på enn å plukke den av?

Og hvor lenge kan man kjøre med dette uten at det "går åt skogen"??: eek :

 

Sjekket pris på toppakningsbytte hos Mekonomen i Trondheim, og de skulle ha 18-19.000, så der bllir det IKKE.... Er vel ikke jobb for hobbymekanikeren heller dette...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er noe annen måte å sjekke det, evt kan man kanskje ta en komptest eller ta en eksosprøve å prøve å påvise fordampet kjøleveske der.

 

Jeg fikk byttet min pakning, +planslipt topp for 3500,- +deler. En "hobbymekaniker" med litt peiling på disse bilene burde klare jobben.. Mange som jobber på møller som skrur svart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svogeren min hadde samme symtomene på sin passat.. han sjekket allt og fant aldri feilen. leverte den inn på møller. da viste det seg at pakningen rundt lokket til ekspansjonstanken var defekt.. han fik ny pakning og feilen var vekke.. kan det være så enkelt hos deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svogeren min hadde samme symtomene på sin passat.. han sjekket allt og fant aldri feilen. leverte den inn på møller. da viste det seg at pakningen rundt lokket til ekspansjonstanken var defekt.. han fik ny pakning og feilen var vekke.. kan det være så enkelt hos deg?

 

Jeg håpet på det, så jeg byttet lokket på ekspansjonstanken, men desverre så minker det like ille...

Det som også taler i min "disfavør" er at det kommer kjølevann ut av "overløpshullet" under lokket på ekspansjonstanken, og ettersom lokket er tett så er det for høyt trykk som gjøre at fjæra i lokket gir etter og skyver ut vann også den veien... Så hvis ikke det er annet enn defekt toppakning som kan forårsake for høyt trykk i systemet, så er det nok ingen vei tilbake...: bråk :: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kondolerer.

Hvor langt har bilen din gått? Min røyk etter 155000km ca. Jeg hadde større dyser og hjemmelaget chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har nå gått 160000 km, så det er vel trolig en svakhet på disse da :-(

Har ikke gjort noe spesielt med motoren, men det som er så merkelig er jo at motoren funker jo utmerket selv om den har dette problemet?!

Men må vel krype til korset og få den reparert....

Merket du noen forskjell på bilen før og etter bytte av toppakning, foruten at den sluttet å drikke vann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket ingen forskjell, kanskje den gikk bittelitt bedre etter, men det var nok fordi vi fikk renset innsuget som var helt igjensotet.

 

Har samme type bil nå, med samme motor, denne har gått 213000 så jeg venter spent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei fritt for og være med i klubben, min har gått 195000 og jeg får Varme i varmeapp kun når det går pent og sakte og lite pådrag, slangene blir satans harde. Ikke noe tegn til Vann i Olje/Eksos eller lekasje men den forsvinner,holder seg stabilt på 90grader men blåser kaldt! Hva kan dette være da tro : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min S4/C4 1993 har begynt å ryke hvit røyk fra eksosen, men først når bilen begynner å bli varm (termostat åpner) Det er vel da liten tvil om at den spytter ut vanndamp (kjøleveske), men må det nødvendighvis kommer via toppakningen, eller er det andre steder det kan komme fra?

 

Om jeg må bytte toppakning, er det noen som vet om steder å få utført det i Oslo til en rimelig penge? gjerne verksted om også kan overhalle toppen.

 

Hadde planer om å gjøre jobben selv, men det virker så utrolig trangt å kommer til boldene på manifoilene, noen som har erfaring med dette og hva skags "spesial" verktøy en bør anskaffe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosmanifolden lar du sitte på til du har toppen av, i hvertfall med RS2-manifold. (Vanlig manifold er jo lett å ta av..) Innsuget tar du av med en laaang 7mm umbrako. Er ikke så grusom jobb, men kjekt å notere hvor alt sitter og ta masse bilder. For å slipe toppen må du i hvertfall ta ut ekosventilene, og da kan du like gjerne sjekke styringene også. Er noen tråder om dette uten at jeg finner de i farten..

NBS på lier kan gjøre hele jobben, men det er jo klart det koster litt. Ellers er vel Sylinderservice bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosmanifolden lar du sitte på til du har toppen av, i hvertfall med RS2-manifold. (Vanlig manifold er jo lett å ta av..) Innsuget tar du av med en laaang 7mm umbrako. Er ikke så grusom jobb, men kjekt å notere hvor alt sitter og ta masse bilder. For å slipe toppen må du i hvertfall ta ut ekosventilene, og da kan du like gjerne sjekke styringene også. Er noen tråder om dette uten at jeg finner de i farten..

NBS på lier kan gjøre hele jobben, men det er jo klart det koster litt. Ellers er vel Sylinderservice bra?

 

Takk for svar:)

Jeg har snakket med NBS, men de vil ikke ta jobben. Trodde de drev med sånt jeg da men?!?!?

Jeg har snakka med forskjellige verksteder, men det er kun Møller som foreløpig har vært villig til å ta den imot. Hmm.. Møller driver foresten fortsatt å regner på jobben, så det blir neppe en billig fornøyelse.

 

Det ender vel med : bråk :, : bh : og : klø : å vips så har jeg skifta pakninga selv. Skal ta bilder osv å legge ut i forumet så andre kan se hvordan det skal gjøres, hmm.. eller ikke gjøres: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkuratt byttet pakninger etc på min nå, sendte in toppen til overhaling da, men resten er gjort selv stort sett(fikk hjelp med reima) Jeg er ingen mekkaniker, er somregel bare og sette det tilbake der det var :D og stramme med moment da.

 

Lykke til :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:)

Jeg har snakket med NBS, men de vil ikke ta jobben. Trodde de drev med sånt jeg da men?!?!?

Jeg har snakka med forskjellige verksteder, men det er kun Møller som foreløpig har vært villig til å ta den imot. Hmm.. Møller driver foresten fortsatt å regner på jobben, så det blir neppe en billig fornøyelse.

 

Det ender vel med : bråk :, : bh : og : klø : å vips så har jeg skifta pakninga selv. Skal ta bilder osv å legge ut i forumet så andre kan se hvordan det skal gjøres, hmm.. eller ikke gjøres: haha :

 

 

Hmm.. nå har kjærra slutta å ryke, jeg har en mulig forklaring. Fint om noen kan si ifra om det høres fornuftig ut:)

- Jeg luftet bremsene og i samme slengen så slapp jeg ut trykket av hydraulikktanken (Bomba). Ved første turen etter det røyk det noe sinnsykt mye hvit røyk, det har siden ryki mindre og mindre og nå helt borte. Mitt spørsmål er da: når jeg slapp ut hydraulikktrykket, mister ventilløfterende også trykke, slik at eksosventilene ikke lukket ordentlig = hvit røyk? Eller er det ikke noe fornuft i den konklusjon? Jeg merket ikke noe spessielt til ujavn gange på motoren, men nå var jeg mest opptatt av å teste bremsene også da..

 

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikker, men tror at ventilløfterne får trykk fra oljepumpen i bunnpanna, ikke pumpa som gir trykk til bremser/clutch da dette er et eget system..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frykter at jeg må melde meg inn i denne klubben jeg også, men er ikke helt sikker enda :)

 

Det begynte i sommer da jeg startet opp motoren en tidlig morgen, ops, der blinket lampen for kjølevæske.

Tittet i motorrommet og så at jeg måtte etterfylle, fylte på en liter væske.

Så gikk det en uke før det hadde minket, fylte jeg på en liter til.

Og nå plutselig, for en uke siden, var det for lite igjen, fikk fylt på 8 dl væske.

I mellomtiden har jeg ikke merket noe galt og intet forbruk whatever.

Har ikke merket verken noe til harde slanger, vann i olja (olja er "køle" svart) eller at jeg ikke får varme i bilen.

 

Jaja, får vel bare vente og se hvordan det utvikler seg : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min S4/C4 1993 har begynt å ryke hvit røyk fra eksosen, men først når bilen begynner å bli varm (termostat åpner) Det er vel da liten tvil om at den spytter ut vanndamp (kjøleveske), men må det nødvendighvis kommer via toppakningen, eller er det andre steder det kan komme fra?

 

Om jeg må bytte toppakning, er det noen som vet om steder å få utført det i Oslo til en rimelig penge? gjerne verksted om også kan overhalle toppen.

 

Hadde planer om å gjøre jobben selv, men det virker så utrolig trangt å kommer til boldene på manifoilene, noen som har erfaring med dette og hva skags "spesial" verktøy en bør anskaffe?

 

Nei det må ikke være toppakningen, kan også være sprekk i toppen. Sistnevnte kan harmonere med at den ikke ryker før den er varm (utvidelse av metallet kan gjøre at sprekk åpner mer). Har du kjørt med for lite kjølevæske slik at toppen har gått med for lavt værksenivå så kan det lett oppstå sprekker i toppen.

Teoriene du kommer med i et senere innlegg tror jeg ikke noe på. Hydr løftere får trykk av internt omjetrykk i motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.