#1 Skrevet Juni 11, 2007 har fått kjøpt meg nytt supersport senkesett til min audi 80 typ89. dette består av fjær og demper. noen som har noen gode tips til hvordan dette skal gjøres? tenker da mest på foran. vet ikke helt navnet på delene men får prøve å forklare litt.. hvordan få av den armen som går til styrestaget? og må "holderen" til demperen skrues av? prøvde litt men boltene sitter jo noe så inni julenatta! har søkt på forumet, men har ikke helt skjønt tegninga enda all hjelp mottaes med takk! har gått til anskaffelse av spesialverktøy og fjærspennere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 13, 2007 Er ikke sikker på om det er likt på 89 og B4, men på cabben var det i hvertfall bare å løsne endeleddet fra fjærbeinet og løsne de to store festeboltene. Du må kanskje også løsne en bremseslangebrakett og stabstaglink.. Bruk en ordentlig endeleddsavtrekker, ikke en sånn 'gaffel', og pass på gummibelgen. Sjekk evt.bytt de som er dårlige mens du er der.. Da kan du løsne demper og fjær fra toppen og ta ut hele greia. Bytt alle låsemutre og skadede skruer, de koster noen tiere på Møller..Med denne metoden slipper du å løsne drivaksel og bremser, og sparer litt på det. Det er bare å ta i, slike bolter setter seg over tid! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2007 Erfaringsmessig lønner det seg og løsne topp mutter mens bilen står på bakken, bare ikke skru den helt ut før du har fått på fjerklemmer;) Og om du ikke har tilgang på trykkluft og muttertrekker ville jeg innvestert i en 22mm fastnøkkel som er skråvinklet for mutter i toppen. Den andre skruen nedi der som har to hakk i seg løsner du fint med en nebbtang om ikke det følger med en sånn del til og skru den ut med i settet ditt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2007 Du skriver ikke hvilken årsmodell du har, men hvis du ikke har delte fjørbein så lønner det seg å løsne mutteren som holder fast drivakslingen til hjullageret mens bilen står på hjula. Hvis du har delte fjørbein så er det bare å løsne de to store skruene som sitter på "baksiden" av fjørbeinet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2007 Erfaringsmessig lønner det seg og løsne topp mutter mens bilen står på bakken, bare ikke skru den helt ut før du har fått på fjerklemmer;) Og om du ikke har tilgang på trykkluft og muttertrekker ville jeg innvestert i en 22mm fastnøkkel som er skråvinklet for mutter i toppen. Den andre skruen nedi der som har to hakk i seg løsner du fint med en nebbtang om ikke det følger med en sånn del til og skru den ut med i settet ditt du kan fint løsne toppmutteren helt uten å ha fjærklemmer på, MEN når du skal ta av den låseringen med to hakk i må man ha på fjærklemmene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2007 du kan fint løsne toppmutteren helt uten å ha fjærklemmer på, MEN når du skal ta av den låseringen med to hakk i må man ha på fjærklemmene Hehe, du sier noe, skrev bare litt rundt meg selv, var den låsemutteren jeg siktet til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...