#1 Skrevet Juni 12, 2007 Jeg har nylig fått tilbake lappen etter å ha mista den pga fart, så jeg skal på ingen måte heve meg over noen andre med dette, men jeg vil bare minne om at fordi om enkelte veistrekninger kan virke trygge og gode, og bilene våre glatt takler å ligge i 200 på god vei, så er vi sjelden alene på veien i lengre tid! For selv om du takler bilen i høy hastighet, så finnes det alltid en bestemor eller bonde som har redskap som ikke takler samme hastighet, og det er derfor vi har fartsgrenser her til lands, slik at det skal være tryggest mulig for alle å ferdes på den. Så selv om fristelsen kan være der, ikke la oss rive med for ofte for mye..! Syns denne videoen setter fingern på viktige ting og har gode poeng, og om den har vært posta før så drit i å kommenter det, for jeg prøvde å søke men fant den ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 12, 2007 Tusen takk for den! Har begynt å ta meg sammen litt jeg, ser jo hva som kan skje. Har selv både kjørt ut og vært borti farlige situasjoner, men har egentlig ikke innsett hvor heldig jeg har vært. Banekjøring er fint! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 12, 2007 Ikke for å klage på "meldinga" du skal få i videoen, men han kjørte jo direkte idiot da. Kan med hånden på hjerte si at jeg aldri(!) kommer i nærheten(!) av det jeg syntes jeg takler, på gata. Og ihvertfall (!) ikke på svingete vei. Gjelder å bruke huet litt også, ser man ikke hvor man kjører skal man heller ikke kjøre fort der! (jadda, gjelder rette og fine veier også... men spesielt der) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2007 Siden vi først er innpå dette med trafikksikkerhet. Bruk bilbelte!!! http://www.youtube.com/watch?v=v_DeSlLCSSE&mode=related&search= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2007 Sterke reklamer!! Men det er vel sånt som skal til for at enkelte skal innse alvoret! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2007 Takk og lov for at jeg aldri har brukt veien som racebane,ALT for mye ulykker som det er... Og beltet er IKKE noe Pysestropp,bruker ALLTID den! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2007 Haha, ikke for å være frekk eller vanskelig Tom Are.. Men, aldri? Jeg vet med meg selv at jeg nok har gått over streken flere ganger, ikke kan jeg love at jeg aldri mer kommer til å gjøre det noen gang heller. Men jeg er mer bevisst nå enn jeg var før på farene og situasjoner man kan komme opp i, siden jeg har kjørt langtransport selv noen år så har jeg sett og opplevd en del rart derfra også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2007 jobber fortiden med ny E6... og får da innebærer det en del dirigering ved sprenging osv. Fy Fa... mange som egentlig ikke skulle hatt førerkort.... lite trivelig med biler som "ikke ser deg" før 20m fremfor deg... farts grensa er 60kmt med kjører alikevell 80-90kmt.. lastebiler/vogntog er ikke ett sekund bedre en "vanlige" traffikanter... Synes synd på syklister, elger , fotgjengerer og andre som er etter veien.... for når det tydeligvis kan være meget vanskelig å se en fyr i orange selvlysende klær med en rød lysende stav i handa, som står midt i veien, på en flate.... så synes jeg det er rart det går så bra som det gjør etter veiene. ikke lenge siden ble lærlingen påkjørt av en fyr i en grei bmw..... sykehus tur osv... lurte på om vi ikke kunne se igjennom fingrene på dette , og ikke tilkalle politiet... " NO WAY "!!!!! mista kortet på stedet, og det varma godt å se det Så mitt tips : Ro ned litt i anleggsområder, er en grund til at det er 50kmt ved arbeid ved vei..... ikke gøy å bli påkjørt på jobb... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2007 Ugh for noen reklamer. Vet dog ikke hva som er mest creepy. Reklamene eller det at folk poster "LOL THATS TEH FUNNEY!" under dem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2007 ikke lenge siden ble lærlingen påkjørt av en fyr i en grei bmw..... sykehus tur osv... lurte på om vi ikke kunne se igjennom fingrene på dette , og ikke tilkalle politiet... " NO WAY "!!!!! litt svinn må en jo regne med... finnes da flust av lærlinger å ta av: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2007 Ugh for noen reklamer. Vet dog ikke hva som er mest creepy. Reklamene eller det at folk poster "LOL THATS TEH FUNNEY!" under dem Det understreker vel bare behovet for slike filmsnutter.. Men de som skriver slikt tror jeg neppe gjør det fordi de tenker slik, kanskje mest fordi de skal prøve å være kule, noe de så absolut _ikke_ lykkes med i mine øyne.. Og til han som kommenterte at den var elendig laga og det ser ikke ut som det går fælt fort.. Jo, det er ikke noe hollywood-preg over den, men poenget er krystallklart spør du meg, og da trenger man ikke effekter og fancy stuff. Den brutale virkeligheten er sjelden så stilig som på film den heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 13, 2007 Haha, ikke for å være frekk eller vanskelig Tom Are.. Men, aldri?Jeg vet med meg selv at jeg nok har gått over streken flere ganger, ikke kan jeg love at jeg aldri mer kommer til å gjøre det noen gang heller. Men jeg er mer bevisst nå enn jeg var før på farene og situasjoner man kan komme opp i, siden jeg har kjørt langtransport selv noen år så har jeg sett og opplevd en del rart derfra også. Hehe,nei. Har faktisk aldri kjørt som en villman på vegen. Litt gassing er jo normalt,men skal jeg kjøre HARDT tar jeg meg en tur på bane i stedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2007 Villmannskjøring er ikke så ofte representert i ulykker som hva "litt gassing" er.. Så å være naiv og tro at "neis, det er jo bare litt gassing akkurat her.." er vel kanskje akkurat det som er det verste? neida Tom Are, jeg påstår ikke at du er et svin som resten av oss, men å si at man aldri har kjørt litt "gris".. Det tror jeg faktisk jeg tør sette penger på at det er løgn. Man har ikke en A4 1.8t og kaller den "My Ecstasy" uten å være over gjennomsnittet interessert i bil/Audi, og da liker man nok en sjelden gang å piske'n litt også.. Fuck me if I'm wrong, liksom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 14, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=jdRhHOhTgm4&mode=related&search= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 14, 2007 Fuck me if I'm wrong, liksom.. -Men heter ikke du Oddveig? De to satt sammen gir norges beste sjekktriks. Hvis du aldri har grisekjørt, er jo det kjempebra. Hvis det ikke er sant, ser jeg ikke helt meningen i å skrive det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 14, 2007 Villmannskjøring er ikke så ofte representert i ulykker som hva "litt gassing" er..Så å være naiv og tro at "neis, det er jo bare litt gassing akkurat her.." er vel kanskje akkurat det som er det verste? neida Tom Are, jeg påstår ikke at du er et svin som resten av oss, men å si at man aldri har kjørt litt "gris".. Det tror jeg faktisk jeg tør sette penger på at det er løgn. Man har ikke en A4 1.8t og kaller den "My Ecstasy" uten å være over gjennomsnittet interessert i bil/Audi, og da liker man nok en sjelden gang å piske'n litt også.. Fuck me if I'm wrong, liksom.. Hehe,du sier noe. Ikke at en chippet 1.8T går så fælt da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 14, 2007 Hehehe, jeg visste jeg skulle få deg i kne for å innrømme dette Men jeg syns de bilene både går godt og er fantastisk gode å kjøre.! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 14, 2007 Damn, disse brude bli vist på teorikurset når man tar bil lappen...... Det hadde nok vært effektivt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 20, 2007 jobber fortiden med ny E6... og får da innebærer det en del dirigering ved sprenging osv. .... ikke lenge siden ble lærlingen påkjørt av en fyr i en grei bmw..... sykehus tur osv... lurte på om vi ikke kunne se igjennom fingrene på dette , og ikke tilkalle politiet... " NO WAY "!!!!! mista kortet på stedet, og det varma godt å se det Så mitt tips : Ro ned litt i anleggsområder, er en grund til at det er 50kmt ved arbeid ved vei..... ikke gøy å bli påkjørt på jobb... Et meget godt råd! Det er fort gjort å kjøre feil. Jeg har vært vitne til en kollisjon i et vegarbeidsområde, som skyldtes at bilføreren kjørte alt for fort. Heldigvis gikk det bra den gangen, men vegarbeiderne fortalte om en konstant frykt og om mange nestenpåkjørsler. Det var bakgrunnen for Vegvesenets "I vegen for deg"-kampanje for noen år siden der vegarbeideren ble sammenlignet med en bowlingkjegle. I år har Mesta satt opp skilt med "Pappaen jobber her, kjør forsiktig". Alt for mange bilister kjører alt for hardt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 20, 2007 Forsåvidt enig i din tankegang men det er mye ulykker som skjer på grunn av disse "bestemor eller bonde som har redskap som ikke takler samme hastighet" som heller ikke evner å se annet enn seg selv på veien, og svinger ut eller bremser ned uten å se seg for. Det ER mange som aldri skulle fått lappen i utgangspunktet, nå sier ikke jeg at jeg alltid holder fartsgrensa eller er prikkfri med beltebruk.. Men føler selv at jeg tilpasser farten godt til veien og situasjonene. Det er folk som da skal yppe med meg for de vet at jeg har 300hk og skal kjøre fra meg uansett hva det tar for å klare det, og det er trafikkfarlig. Bremser alltid ned når folk kjører forbi meg, og det må de gjerne få lov til, men når de har sånn fart i høyresvingene at de kommer over i feil kjørefelt før svingen er ferdig så kjenner man hverken sin egen bil eller sine egne ferdigheter godt nok. Jeg er mye enig med deg, men føler meg ikke særlig berørt selv om jeg innrømmer å ligge "noe" over fartsgrensene til tider, og foretar kjappe forbikjøringer for sikkerhets skyld. Jeg mener at for å få beholde førerkortet bør man måtte foreta oppkjøring hvertfall hvert 5. år, og for de over 60 gratis oppkjøring betalt av staten hvert eneste år, dette hadde luket ut mye av farlige situasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 21, 2007 Forsåvidt enig i din tankegang men det er mye ulykker som skjer på grunn av disse "bestemor eller bonde som har redskap som ikke takler samme hastighet" som heller ikke evner å se annet enn seg selv på veien, og svinger ut eller bremser ned uten å se seg for. Det ER mange som aldri skulle fått lappen i utgangspunktet, nå sier ikke jeg at jeg alltid holder fartsgrensa eller er prikkfri med beltebruk.. Men føler selv at jeg tilpasser farten godt til veien og situasjonene. Det er folk som da skal yppe med meg for de vet at jeg har 300hk og skal kjøre fra meg uansett hva det tar for å klare det, og det er trafikkfarlig. Bremser alltid ned når folk kjører forbi meg, og det må de gjerne få lov til, men når de har sånn fart i høyresvingene at de kommer over i feil kjørefelt før svingen er ferdig så kjenner man hverken sin egen bil eller sine egne ferdigheter godt nok. Jeg er mye enig med deg, men føler meg ikke særlig berørt selv om jeg innrømmer å ligge "noe" over fartsgrensene til tider, og foretar kjappe forbikjøringer for sikkerhets skyld. Jeg mener at for å få beholde førerkortet bør man måtte foreta oppkjøring hvertfall hvert 5. år, og for de over 60 gratis oppkjøring betalt av staten hvert eneste år, dette hadde luket ut mye av farlige situasjoner. hadde nesten ikke blitt no dyrt heller det!?, nei det eneste som duger er og blir steder der folk får kjørt fra seg, og ha ulykkene der, det som er da er jo at forsikringsselskapene dekker ikke alltid "banekjøring" så man blir jo holdt litt i skinnet, noe som igjen fører til at man ikke mister kontrollen og blir skremt, er det noe man husker så er det den uggene følelsen man får rett etter man har mistet kontollen/kræsja/kjørt ut eller hatt noen veldig nære ulykker. En annen ting er BEDRE VEIER, veiene i norge suger så jævli at det er en skam! de kan sammenlignes med veier i f.eks irak, med svære BOMBE krater i veien...... skjønner ikke at det er mulig..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 21, 2007 Jeg regner med at du har vært i irak og kjørt bil? Det er umulig å utbedre veiene overalt samtidig.. Merker stor forskjell hver sommer med asfaltering på veier som trenger det. Du snakker om lukket banekjøring for dei som vil kjøre fra seg, men det hjelper nok bare litt. Du kan heller ikke plassere ulykkene på banen.. Det vil alltid være ungdommer som skal teste bilene sine ute på veien. Det er ikke nok baner i Norge nær nok for alle til å få dette forslaget til å fungere. Hva så om det koster litt penger for staten norge å hjelpe pensjonistene å beholde lappen på en sikker og trygg måte for alle andre? Hadde vært spennende å sende alle som har hatt lappen i 30-40 år på et teori kurs med påfølgende teoriprøve for å se strykprosenten.. Jeg har to eksempel på dette bare i løpet av dagen, og dette skjedde ikke på grunn av en audi som kjører 20% for fort. Nr 1: Bil på sjøholt kom over i feil køyrebane og knuste fronten sin. Skjedde idag. Grunnet høy fart? Nei. Grunnet uoppmerksomhet? Ja, mest sannsynlig.. Nr 2: Min far kjører lastebil i jobben og var på vei hjem da en pensjonist kjører inn på E39 fra en parkeringsplass ved en bensinstasjon og får bakhjulet på lastebilen over fronten sin. Dette utviklet seg til å bli en offtopic diskusjon mot hvem som er mindre sikre på veien, men jeg kjører 30-40 000 i året i jobb sammenheng og får se mye rart ute på veien! Det er sikkert andre som også gjør her inne, for å ikke snakke om langtransport sjåførene som har det tredoble antall km pr år.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 22, 2007 Damn, disse brude bli vist på teorikurset når man tar bil lappen......Det hadde nok vært effektivt. Jeg så den filmen med bilbelte på glattkjøringa, men har alltid hatt respekt for bilbelte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 23, 2007 Jeg regner med at du har vært i irak og kjørt bil? Det er umulig å utbedre veiene overalt samtidig.. Merker stor forskjell hver sommer med asfaltering på veier som trenger det. haha aldri vært i irak å kjørt bil nei, men sånn som usa holder på nedi der så kan de jo ikke være så bra da, dessuten var det bare for å få fram et poeng jeg sa det, bedre hvis jeg sier åker?, godt mulig du bor i en av de "gode" stedene i landet da, her blir det BARE lappa og selve lappinga suger no så til de grader! Du snakker om lukket banekjøring for dei som vil kjøre fra seg, men det hjelper nok bare litt. Du kan heller ikke plassere ulykkene på banen.. Det vil alltid være ungdommer som skal teste bilene sine ute på veien. Det er ikke nok baner i Norge nær nok for alle til å få dette forslaget til å fungere. Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente, hvis folk får pressa fra seg på banen så vet de bedre hvor grensa går, uten at det går utover andre mennesker. Det at det ikke er nok baner er jo nettopp det som er problemet. Hva så om det koster litt penger for staten norge å hjelpe pensjonistene å beholde lappen på en sikker og trygg måte for alle andre? Hadde vært spennende å sende alle som har hatt lappen i 30-40 år på et teori kurs med påfølgende teoriprøve for å se strykprosenten.. Jeg har to eksempel på dette bare i løpet av dagen, og dette skjedde ikke på grunn av en audi som kjører 20% for fort. Det er jo en gang sånn at vi bor i et land som er mer interressert i å få sleska til seg penger enn å faktisk bruke de på noe fornuftig, jeg TVILER på at de hadde betalt dette, de hadde heller fått privat personen til å punge ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 23, 2007 Syntes disse "vi må roe oss ned og tenke på andre i trafikken" trådene er patetisk.... 90% her inne skriver en ting og gjør en annen......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...