#1 Skrevet Juni 12, 2007 Hei dere ... Jeg har som kjent slitt med svømming med bilen min i ca 3 år nå. Ble helt vilt dårlig da jeg fikk på 19" felger. Hvordan er deres biler med 18 eller 19" felger sammenlignet med nye S4 eller nye A4 biler ?? Er det andre S4 eiere som har sammenlignet dette med andre biler ? Jeg prøvde en A4 cab 2002 modell og den lå 100 ganger bedre på veien enn min bil ...... Er det slik at disse gamle S4 bilene har så dårlig understell att biler svømmer uansett på veien ?? Jeg mener min bil var bra, for ca 3 år siden, men har hørt at de gamle S4 bilene har dårlig understell, slik at noe svømming må man regne med ? Jeg syns dette virker rart.... Det er jo sports bil vi har ikke sant ???? Fortvilet S4 1992 modell eier ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 12, 2007 Kjørte med Bilstein og eibach og var veldig fornøyd jeg! Til tider imponert over den nesten to tonn tunge skuta, så jeg tror det må vær noe med din:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 12, 2007 Kjørte med Bilstein og eibach og var veldig fornøyd jeg! Til tider imponert over den nesten to tonn tunge skuta, så jeg tror det må vær noe med din:) Takk. Jeg hadde komplett sachs 33 mm senkefjærer og dempere. Byttet til nye koni dempere med HR 40 mm senkefjærer ifjor. Ble ikke noe forskjell. Jeg tror også det er noe rart med bilen min. Bilen er nå for 3 gang inn på rep. For håpe alle gode ting er 3 da hehe Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2007 Går jo an å sette på fjørbeinsstag og gå over foringene dine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2007 Min '92 med relativt nye bærearmer foran svømmer ikke, utenom med de j@vla conti3-vinterdekkene.. dvs, den svømmer ikke da heller, den blir bare forferdelig overstyrt.. I forhold til cabben er den 'annerledes', cabben er liksom mere kontant, men ikke mere presis. Den 24 år gamle Supraen min har sannsynligvis noen dårlige foringer, men sitter som et frimerke i svinger. S4'n _Virker_ mykere og med mindre kontroll, men det er faktisk til en ser på speedometeret. Der jeg føler det er 'nok' med 80 med andre biler, kan S4'n sno seg gjennom med mye høyere hastighet. Det er allikevel ingen 'svingebil' ,men jeg føler vel at det er rimelig bra kontroll, og veldig bra i forhold til vekt og det faktum at det er en stor og tung stasjonsvogn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2007 Fikk status melding fra Audi Sentrum nå. De finner ikke noe feil ved bilen min. Jaja, da betyr det vel av bilen min ikke takler 18 og 19" felger. Det fatter jeg ikke ...... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2007 Alle foringer og slikt er bytta? Det er ikke noe som er skevit e.l da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2007 Alle foringer og slikt er bytta? Det er ikke noe som er skevit e.l da? Har bytta mye, men ikke bærearmene foran. Men Audi Sentrum hadde ikke funnet noe feil...... Så jeg skjønner ingenting av det drit bilen lengre .... Mente den var bra for mange år siden, men er usikker nå .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2007 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "svømmer", er det det samme som sporer? At den drar til høyre og venstre etter underlaget? Hvordan er cambervinklene på bilen din? Står hjulene rett ned, eller skrår de ut nedover e.l.? Regner med du har bra dekk (mønster) og ikke skjevslitte? Har du hatt 4-hjulskontroll på den etter ombyggingen/senking? Siden du har hatt bilen på Audisentrum tar jeg for gitt at de har gått over hele understellet og sjekket for slakk overalt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2007 Et 'problem' som kan oppstå med senkede C4'er er at du ikke kan justere for nok camber, men er det sjekket, så er det vel i orden.. Er det marginalt får du kikke på http://www.elektro.com/~audi/alignment/ Kan hende det står litt av hvert annet der også.. Har du forresten prøvd en annen S4/S6 til sammenligning, Robert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2007 Jeg hadde problemer en gang med min S6 og svømming.... og det problemet kom ene og alene fra dekk/felger. kjørte med 245/40/17 på en 8x17 Artec felg og bilen var stram som rumpa til en fjortiss. men med nye dekk av merket et-eller-annet i 235/40/17 så ble den som leddbuss, helt slapp i fisken... men da jeg bytta felger og brukte samme dekk var den fast og fin igjen.... så med andre ord så var ikke de felgene og dekkene fra kombinasjon 2 så veldig glad i hverandre. Uansett.. du merker nå vel om "slagsiden" kommer fra dekk eller understell? hvis ikke så stikk bortom her på stabekk på jobben min, ligger et lite palestinsk steinkast unna Audi Sentrum så skal jeg teste den og se om det er dekk/Felger eller foringer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 13, 2007 Kent: Har nye dekk, har hatt 4hjulls kontroll og Audi Sentrum har sjekket alt. De finner somt sagt ingenting, men jeg klarer ikke helt å godta att det skal være slik. Jeg vil tro andre S4 eiere hadde reagert hvis de hadde sånn svømming som jeg har. Svømming --> Når jeg svinger, så føler jeg at bilen/karosseriet beveger seg 2-3 cm ekstra ut til siden. Akkurat slik en båt gjør ... Bjørn Eirik: Nei, jeg har ikke prøvd det. Hadde vært morro å bare sitte på en annen bil ja ....... kjenner ingen som har en S4/S6 ...... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2007 Jeg hadde problemer en gang med min S6 og svømming.... og det problemet kom ene og alene fra dekk/felger. kjørte med 245/40/17 på en 8x17 Artec felg og bilen var stram som rumpa til en fjortiss. men med nye dekk av merket et-eller-annet i 235/40/17 så ble den som leddbuss, helt slapp i fisken... men da jeg bytta felger og brukte samme dekk var den fast og fin igjen.... så med andre ord så var ikke de felgene og dekkene fra kombinasjon 2 så veldig glad i hverandre. Uansett.. du merker nå vel om "slagsiden" kommer fra dekk eller understell? hvis ikke så stikk bortom her på stabekk på jobben min, ligger et lite palestinsk steinkast unna Audi Sentrum så skal jeg teste den og se om det er dekk/Felger eller foringer Da jeg hadde 18" prøvde jeg 4 forskjellige dekk typer og den var like ille på alle. Jeg trodde også det kunne ha vært felgene/gummiene. Men det ser altså ut som det ikke er det da ....følelsen er at gummien vrir seg på felgene .... Jeg tenkte jeg skulle hente bilen idag eller imorra. Den står hos Audi sentrum nå. Hvor lenge jobber du ? Du vil jo kjenne om dette er normalt eller ikke ja .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 13, 2007 Høres jo nesten mer ut som du har slakk i styringa et sted da, hvis den føles upresis og vinglete når du svinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 13, 2007 Har lest de fleste postene du har skrevet om disse problemene du har med "svømming". Men som Kent nevner, er det egentlig sporing du mener? Jeg har skjønnt det sånn at du ikke har problemer når vinterdekka er på? Så til saken. Er du sikker på at du ikke er litt for følsom angående dette problemet? Prøver ikke å påstå at det ikke kan være noe galt, men når det ikke er funnet noen "årsak" etter 3 verkstedbesøk hos tilsynelatende dyktige verksteder, kan man jo stille spørsmålet. Du må huske på at dette er en 17 år gammel bil og selv om den har en S i navnet, er den ikke ment å være en sportsbil. Den veier tross alt nesten 2 tonn. Understellet på S4 er fakstisk, som jeg har erfart, rimelig bra. Dette sett iforhold til andre biler jeg har kjørt. Styrefølelsen er nok derimot ikke på høyde med en nyere bil. Noe du sikkert erfarte ved å prøve en nyere A4 cab. Som Bjørn Erik nevner så virker ikke S4'n som den mest "svingeglade" bilen. Men en raskt titt på speedometernåla viser at det fakstisk går fortere enn du kanskje hadde trodd. Det beste for deg hadde vært å prøvd en annen S4/6. Da kan du finne ut om det er din bil det er noe galt med, eller dine preferanser som er for høye. Jeg håper du finner ut av det Robert, det gjør jeg virkelig. Ingen ting som er mer irriterende en feil en ikke finner ut av. Men husk at UrS4 er nok mer et lokomotiv enn enn sportsbil. Da er det synd du føler at den ikke går på skinner. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 13, 2007 Har lest de fleste postene du har skrevet om disse problemene du har med "svømming". Men som Kent nevner, er det egentlig sporing du mener? Jeg har skjønnt det sånn at du ikke har problemer når vinterdekka er på? Så til saken. Er du sikker på at du ikke er litt for følsom angående dette problemet? Prøver ikke å påstå at det ikke kan være noe galt, men når det ikke er funnet noen "årsak" etter 3 verkstedbesøk hos tilsynelatende dyktige verksteder, kan man jo stille spørsmålet. Du må huske på at dette er en 17 år gammel bil og selv om den har en S i navnet, er den ikke ment å være en sportsbil. Den veier tross alt nesten 2 tonn. Understellet på S4 er fakstisk, som jeg har erfart, rimelig bra. Dette sett iforhold til andre biler jeg har kjørt. Styrefølelsen er nok derimot ikke på høyde med en nyere bil. Noe du sikkert erfarte ved å prøve en nyere A4 cab. Som Bjørn Erik nevner så virker ikke S4'n som den mest "svingeglade" bilen. Men en raskt titt på speedometernåla viser at det fakstisk går fortere enn du kanskje hadde trodd. Det beste for deg hadde vært å prøvd en annen S4/6. Da kan du finne ut om det er din bil det er noe galt med, eller dine preferanser som er for høye. Jeg håper du finner ut av det Robert, det gjør jeg virkelig. Ingen ting som er mer irriterende en feil en ikke finner ut av. Men husk at UrS4 er nok mer et lokomotiv enn enn sportsbil. Da er det synd du føler at den ikke går på skinner. Lykke til! Jeg er nok rimelig sikker på at dette ikke er sporing. Kjente "ordentlig" sporing da jeg prøve A4 cab 2002 modell. Min er som båt. Som du sier, kan hende jeg er litt overfølsom. Men da jeg merket at A4 cab var utrolig mye bedre. Selv i hastighet på 50 km/t med svake svingen så kjente jeg en enorm forskjell. Som du sier, så blir den litt bedre ved lavere felg. Møller hadde for 2 år siden prøvd med 17" felger og de syns den var vesentlig bedre. Jeg hadde 16" vinter felger for 3 år siden og syns de var mye mye bedre enn 19" sommerfelgene mine. Jeg mener og tror bilen var mye bedre for 4,5 år siden da jeg kjøpte den. Mulig jeg overfølsom her. Og det kan hende at A4 cab 2002 modell'n er bedre en min bil. Jeg er interessert i at andre S4/S6 som kan teste min eller jeg får testet dems. Mulig jeg og Jan får til noe her. Hvis han syns bilen er rar, så må det være noe galt med min bil. Mulig det kan noe med styringen, jeg antar at Audi sentrum har testet dette .....Jeg er ingen mekanikker, bare kjører Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 13, 2007 Når du har fått de forskjellige verkstedene til å kikke på bilen, har de da gått over det meste eller har du bedt de kikke på understell og foringer? Jeg slet også med at min S4 sporet unormalt mye.. Etterhvert fikk jeg også en svak, svak knekkelyd når jeg vred på rattet når bilen stod rolig eller jeg kjørte sakte. Viste seg å være et lite brudd i innfestningen til styrestaget på venstre siden av bilen. Her har Audi gjort sjakktrekket med å montere styrestaget i tynt, tynt blekk og når dette først fikk en liten svakhet, ble det bevegelse i det og hele driten sprakk til slutt og på det verste røyk nesten hele festet og jeg kunne vri rattet fra "klokka 12" til "klokka 10" med litt kraft uten at bilen endra styrekurs : eek : Fikk selvsagt dette fikset, men den nye eieren av bilen fikk fort samme problemet og måtte få et karosseriverksted til å sveise store deler av innerskjermene på nytt for at det skulle holde. Årsaken til hele greia var mest sannsynlig slark i bolten på høyreside ( hvis du følger staget fra "snekka" og helt til høyre/venstre når du står foran bilen ), den hadde nemlig løsnet litt og resulterte i all driten over. Sjekk om denne sitter skikkelig!! Her har du iallefall en stor svakhet på de gamle audi`ene, jeg er langt ifra den eneste som har hatt dette problemet, og etter at jeg ble klar over svakheten selv har jeg funnet flere slike tilfeller på andres biler, mens eierne selv har vært uvitende om feilen..... Hadde tatt en ekstra sjekk her om jeg var deg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 13, 2007 Min tolking av svømming er når man svinger så føles det ut som om bakparten av bilen svinger 3 sekunder senere samt at når den rettes opp så slenger hekker litt ut til ene siden istedetfor å rette seg opp. det skjeddet i alt fra 50 og opp med min når det problemet oppstod. Jobber i dag til 2230 og i morgen til 1430. Sted: Rimi på Stabekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 13, 2007 Når du har fått de forskjellige verkstedene til å kikke på bilen, har de da gått over det meste eller har du bedt de kikke på understell og foringer? Jeg slet også med at min S4 sporet unormalt mye.. Etterhvert fikk jeg også en svak, svak knekkelyd når jeg vred på rattet når bilen stod rolig eller jeg kjørte sakte. Viste seg å være et lite brudd i innfestningen til styrestaget på venstre siden av bilen. Her har Audi gjort sjakktrekket med å montere styrestaget i tynt, tynt blekk og når dette først fikk en liten svakhet, ble det bevegelse i det og hele driten sprakk til slutt og på det verste røyk nesten hele festet og jeg kunne vri rattet fra "klokka 12" til "klokka 10" med litt kraft uten at bilen endra styrekurs : eek : Fikk selvsagt dette fikset, men den nye eieren av bilen fikk fort samme problemet og måtte få et karosseriverksted til å sveise store deler av innerskjermene på nytt for at det skulle holde. Årsaken til hele greia var mest sannsynlig slark i bolten på høyreside ( hvis du følger staget fra "snekka" og helt til høyre/venstre når du står foran bilen ), den hadde nemlig løsnet litt og resulterte i all driten over. Sjekk om denne sitter skikkelig!! Her har du iallefall en stor svakhet på de gamle audi`ene, jeg er langt ifra den eneste som har hatt dette problemet, og etter at jeg ble klar over svakheten selv har jeg funnet flere slike tilfeller på andres biler, mens eierne selv har vært uvitende om feilen..... Hadde tatt en ekstra sjekk her om jeg var deg.. Takk for det. Har prøvd å gjengi det du sier til verkstedet, så skal den sjekke det ekstra. Jeg får satse på ett mirakel om det kan være noe her Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 13, 2007 Min tolking av svømming er når man svinger så føles det ut som om bakparten av bilen svinger 3 sekunder senere samt at når den rettes opp så slenger hekker litt ut til ene siden istedetfor å rette seg opp. det skjeddet i alt fra 50 og opp med min når det problemet oppstod. Jobber i dag til 2230 og i morgen til 1430. Sted: Rimi på Stabekk Ok. Jeg skal prøve å få hente bilen etter jobb. Kan stikke en tur bortom deg da. Hvor mange meter unna Audi Sentrum er det ? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 16, 2007 Fikk igjen bilen igår og dem hadde tatt ut noe luft i dekka. Det hjalp faktisk litt. Den ble bedre. Jan Nielsen prøvde bilen og han syns den var ganske bra. Så da har jeg vel vært litt overfølsom for dette. Dog, jeg syns det er igjen litt svømming. Takk for hjelpen Jan. Jan påpekte at servo styringen var ekstrem lett. Jeg skal prøve å få koblet ut denne, enten med sikring eller om det må gjøres noe fysisk i motorrommet. Skal se om jeg finner em sikring på servo greia ... Siden rattet er ekstrem lett, kan jo det gjøre så at bilen 'småsvinger" når bilen sporer. Slik at man får denne svømme feelingen. Jeg må få gjort med styringen, den er altfor lett på rattet ..... Jeg skal også få Audi sentrum til å lage ett stabstag bak på bilen min. Det kan også hjelpe litt på svømmingen. Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 16, 2007 Syns også min er litt i det letteste laget på rattet, riktignok ikke en s4 men det er no en gammel audi Akkurat som det mangler en motstandsdemper eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 17, 2007 Fikk igjen bilen igår og dem hadde tatt ut noe luft i dekka. Det hjalp faktisk litt. Den ble bedre. Jan Nielsen prøvde bilen og han syns den var ganske bra. Så da har jeg vel vært litt overfølsom for dette. Dog, jeg syns det er igjen litt svømming. Takk for hjelpen Jan. Jan påpekte at servo styringen var ekstrem lett. Jeg skal prøve å få koblet ut denne, enten med sikring eller om det må gjøres noe fysisk i motorrommet. Skal se om jeg finner em sikring på servo greia ... Siden rattet er ekstrem lett, kan jo det gjøre så at bilen 'småsvinger" når bilen sporer. Slik at man får denne svømme feelingen. Jeg må få gjort med styringen, den er altfor lett på rattet ..... Jeg skal også få Audi sentrum til å lage ett stabstag bak på bilen min. Det kan også hjelpe litt på svømmingen. Nå er vell servoen ganske så mekanisk så jeg tviler sterkt på at du kan hive ut en sikring der;) Ta av reima så er det gjort: rolleyes Robert Nå er vell servoen ganske så mekanisk så jeg tviler sterkt på at du kan hive ut en sikring der;) Ta av reima så er det gjort: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 17, 2007 Syns også min er litt i det letteste laget på rattet, riktignok ikke en s4 men det er no en gammel audi Akkurat som det mangler en motstandsdemper eller noe. Spørs om ikke motstandsdemperen er gåen, da Står en på styresnekka, er som oftest gåen på alle eldre audier. Er noe styr å få den av.. Pussig at dette kommer opp nå, da jeg har lignende 'problemer' på min bil.. hadde tidligere i uken bilen på firehjulskontroll i forbindelse med bytte av styrestag og montering av senkesett, og det var ett slakk på rattet som ikke lignet noe. Etter firehjulskontrollen ble det noe bedre, men ikke helt. Bilen reagerte fint på styringen, men synes fortsatt den var litt lett på rattet, men nå var alt av spissing og camber på håret riktig i følge målepapirene, så jeg antar at det skal være sånn.. bilen reagerer jo, så det er jo ikke noe slakk, men jeg synes den er veldig lett på rattet.. Har du skjekket styrestagene dine, og at det ikke er slakk i de? Kan jo også være styredemperen som er gåen. I tillegg har vel din Servotronic, som gjør at styringen blir lettere i lavere hastighet for å lette lukeparkering og slikt. Som mye annet på gamle audier er dette en elektronisk sak, som gjerne gir seg etterhvert. Det kan være at denne står på 'letteste' instilling uansett fart.. har du prøvd å kutte ut denne? Søk på forumet, men mener det skal holde å nappe av en plugg ved styresnekka.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 17, 2007 Med store dekk er det normalt med litt sporing på dårlig sporete vei. JEg kjører på 235/35/18. I begynnelsen syns jeg den spora ganske mye, men etter å ha kjørt endel merker jeg at når veien er bra er bilen stødig som fjell. Sitter godt i svinga, men er jo stor og tung. Ikke lenge siden jeg kjørte fra noen kompiser med celica og civic opp en svingete fjellovergang her...morro:) Uansett så er jo kjørekomforten mye bedre på vinterdekka 215/16toms. Men svingegenskaper er det jo ikke så mye av da. Finn deg en bmw med feite dekk og få en prøvetur..så skal du få se hvordan det er å kjøre biler som sporer. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...