Anbefalte innlegg

Skulle montere mine nye diode parklyspærer her om dagen.

Siden det er autocheck også på parklyset på passat b6 måtte jeg montere en motstand også.

Kjøpte alt fra dioder.no.

Men så når alt var montert å funket tilsynelatende helt bra, merket jeg at motstanden ble sa varm at jeg ikke klarte å holde på den engang.

Jeg turte ikke å ha det montert i fare for å ødelegge/brenne over andre ledninger.

Sender dioder.no ut for små motstander eller hva er problemet?

Jeg har brukt disse diodene:

http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=36_47_37&products_id=665&osCsid=ed32b77122b7e9ad3f8e95c99b3b7ec0

Disse motstandene:

http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=36_47_37&products_id=683&osCsid=ed32b77122b7e9ad3f8e95c99b3b7ec0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, en slik motstand skal bli litt varm.

Tipper de LED parklysene trekker 30mA eller noe sånnt. Da har du 0.36W, mens en vanlig parklyspære er 5w. Dvs. at motstanden du har satt inn skal ha 4.64W over seg. Dette blir det jo litt varme av..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sender dioder.no ut for små motstander eller hva er problemet?

Kan du finne ut hvilke verdier motstandene har?

(ohm og hvor mye effekt de tåler i watt).

Tja, en slik motstand skal bli litt varm.

Tipper de LED parklysene trekker 30mA eller noe sånnt. Da har du 0.36W, mens en vanlig parklyspære er 5w. Dvs. at motstanden du har satt inn skal ha 4.64W over seg. Dette blir det jo litt varme av..

Nja. Det kan være at dioder.no gjør det slik, men det er helt unødvendig ihvertfall.

På A4 B6 så holder det med 220 ohm motstand for å lure autocheck på 5W parklys, dvs under 1W over motstanden i tillegg til det LED pæra trekker. Jeg bruker en som tåler 5W slik at den ikke blir så altfor varm.

På fjernlysa på A4 B6 så lurer en auto check med 15-16ohm, og da vil det være 10-12W over motstanden. I dette tilfellet så har jeg brukt 3 stk 47ohm mostander koblet i parallell (som hver tåler 10W).

Min erfaring/anbefaling er at en bør bruke motstander som tåler minst 3x effekten en skal legge over de for å unngå at de blir for varme.

Jeg kan ikke garantere at samme verdier fungerer på passat, men det er ikke usannsynlig at det fungerer der også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du finner ut hvor mye strøm dioden trekker skal vi regne ut hvor stor motstand du trenger for å iallefall få samme strømtrekk som på en vanlig parkpære. Regner med strømtrekket står på pakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du finne ut hvilke verdier motstandene har?

(ohm og hvor mye effekt de tåler i watt).

Motstandene er på 5W 47ohmJ

Ledpærene er på 14V DC, står ikke på dem hvor mye effekt de drar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstandene er på 5W 47ohmJ

Ledpærene er på 14V DC, står ikke på dem hvor mye effekt de drar.

Med 47ohm så vil det være 3-4W over motstanden, en kan regne det ut slik:

P=U^2/R

P = effekt i W, U = spenning (12-14V), R = 47 i dette tilfellet.

Når motstanden tåler maks 5W så er det ikke rart at det blir ganske varmt.

Effekten i ledpæra er som regel så liten at en nesten kan se bort i fra den. Jeg har noen parklys-ledpærer liggende hjemme, kan ta å koble på strømforsyning og måle strømmen for å se hvor mye effekt det er over de senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 47ohm så vil det være 3-4W over motstanden, en kan regne det ut slik:

P=U^2/R

P = effekt i W, U = spenning (12-14V), R = 47 i dette tilfellet.

Når motstanden tåler maks 5W så er det ikke rart at det blir ganske varmt.

Effekten i ledpæra er som regel så liten at en nesten kan se bort i fra den. Jeg har noen parklys-ledpærer liggende hjemme, kan ta å koble på strømforsyning og måle strømmen for å se hvor mye effekt det er over de senere.

Litt rart at han hos dioder.no sender ut for små motstander da..

Hvilke motstander mener du jeg trenger? Skulle gjerne ha fått montert led pærene før jeg drar på ferie i slutten av mnd også, så har de selvfølgelig ferie de som driver dioder.no : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elfa selger motstander i alle verdier.

Det du evt kan gjøre er å kjøpe to like motstander av de du har fra før og koble de i serie. Da får du ca 100ohm og lavere effekt i tillegg til at varmen sprer seg over to motstander.

Motstandene fra dioder.no er ikke nødvendigvis for små, men det er da viktig at de blir montert slik at de ikke er i kontakt med noe annet og har nødvendig med luft rundt seg. For montering der det er trangt, f.eks inne i en lykt så er de uegnet etter min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elfa selger motstander i alle verdier.

Det du evt kan gjøre er å kjøpe to like motstander av de du har fra før og koble de i serie. Da får du ca 100ohm og lavere effekt i tillegg til at varmen sprer seg over to motstander.

Motstandene fra dioder.no er ikke nødvendigvis for små, men det er da viktig at de blir montert slik at de ikke er i kontakt med noe annet og har nødvendig med luft rundt seg. For montering der det er trangt, f.eks inne i en lykt så er de uegnet etter min mening.

Så hvis jeg får tak i motstander på 5w og ca 100 ohm så blir de ikke "farlig" varme?

Noe sted jeg fysisk kan dra å kjøpe motstander? Altså ike nettbutikk?

Skulle gjerne hatt dem igår: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ethvert TV/radio reparatør-verksted burde ha liggende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 38 ohms motstander på min også - de er meget varme.

Prøvde med 150 ohm ( etter litt regning skulle det stemme bra ) men fikk bare feil da ... Holdt ikke med 150 hos meg ivertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fulgte Bjørn sitt råd ang motstand på 200 fra elfa, den blir aldri varm og er montert inni lampa :D Takk igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo igrunn det samme hvor stor motstand det er, så lenge den tar til seg 5w. Alle wattene skal jo bli varme, så de skal jo igrunn bli like varme som den originale lyspæren. Og eneste som kan senke temperatur, er mer effektiv måte å få bort temperaturen på, dvs større overflate, eller større luftstrøm rundt. Så fordele på fler motstander gir større overflate, kjøleribbe kan gi effekt, plassere i luftstrømmen kan gi effekt.

Men husk, samme mengde varme som skal bort...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo igrunn det samme hvor stor motstand det er, så lenge den tar til seg 5w. Alle wattene skal jo bli varme, så de skal jo igrunn bli like varme som den originale lyspæren. Og eneste som kan senke temperatur, er mer effektiv måte å få bort temperaturen på, dvs større overflate, eller større luftstrøm rundt. Så fordele på fler motstander gir større overflate, kjøleribbe kan gi effekt, plassere i luftstrømmen kan gi effekt.

Hei, de jeg kjøpte hos elfa er ca like store som de som fulgte med, MEN, de blir ikke varmere enn lunkne, mens de som følgte med på 50 klarer man ikke holde i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motstand tar ikke "til seg" effekt (målt i Watt). Ut i fra hvor stor resitans motstanden gjør kan man beregne strømmen som går i gjennom den og dermed også hvor stor effekten er.

Jo større resistans, jo mindre strøm og dermed mindre effekt = mindre varme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clas Olson har motstandere i ulike størrelser.

Jeg kjøpte en pakke, billig, og det funka fint hos meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig tar ikke en motstand til seg watt rent bokstavelig. Men om en motstand er beregnet til å "late" som den er en 5w lyspære, så tar motstanden til seg 5w og omsetter det til varme. Eller på en annen måte, den vil ved en gitt strømstyrke/spenning omsette 5w til varme.

Men poenget er at 5w varme = 5w varme, samme hvor mange watt en motstand tåler (som er noe helt annet).

Ofte er en høyeffektmotstand større, med større overflate, og større varmeledningsevne. Dobler en størrelsen fysisk, så halveres jo også temperaturen, siden den får tilgang på dobbelt så mye kjøling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info endte jeg opp med 47 ohms motstander på 25W ( ja de er store men blir ivertfall ikke varme )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info endte jeg opp med 47 ohms motstander på 25W ( ja de er store men blir ivertfall ikke varme )

Hvor fikk du tak i disse? Samt pris?

Trenger noen motstander til min jeg også ;)

Mvh

Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjapp test på hvor varme motstandene er: Du klarer vanligvis ikke holde på noe som er varmere enn 45 grader, og tar du borti den med litt fuktighet og det ikke koker bort, er du høyst sannsynlig under 100 grader uansett og det smelter svært sjeldent noe.

En helt annen sak er vel at hele greia med å lure lyssjekken virker noe dumt, det må da enten gå an å fikse dette ved å disable denne sjekken (LED-lamper går fint sjeldent, og uansett tar man seg vel en tur rundt bilen innimellom?) eller tilpasse den til lysdiodene? Det er sikkert bare en enkel målebrygge..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.