Ettermontering av avtakbart hengerfeste passat 3bg

Anbefalte innlegg

Har nettopp mottatt bestilt avtakbart hengerfeste (Westfalia) samt elektrosats (Jaeger) fra Berthelshofer (ebay.de).

Erfaringer mht. dette:

positivt: billig (ca. kr. 3200 inkl. mva. frakt etc.), moteringsanvisning på norsk for hengerfestet

negativt: forhåndsbetaling (tok ikke paypal), en del transportskader (oppskrapet inn til metallet), måtte betale tysk mva (de påstod at de ikke kunne trekke dette fra...: bh : ) og følgelig norsk mva på tysk mva....: dum : , bare monteringsanvisning på tysk med lite illustrasjoner...

Tror det med at de ikke kan trekke fra tysk mva er bull bare for å tjene ekstra da det i fraktbrevet var satt 0% tysk mva i sammendraget:fy:

Tok en stund før jeg skjønte hvordan det elektriske skal kobles, men nå som jeg har skjønt det er det veldig enkelt,spessielt siden jeg kan ta strøm fra 12-volts strømuttak bak. Slipper dermed å trekke noen kabler.. :klapp:

Er det forresten noen som kan svare meg på om det går greit å koble fra batteriet uten at noe nullstilles eller lignende? At jeg må taste inn kode til navien vet jeg allerede, men tenker mere på at man må inn på verksted for omprogramering av styreenheten....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel ikke behøve å programere styreenheten på nytt. men noen småting må vel prog es.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er hengerfestet festet sånn delvis. Må ha løs varmeskjold bak bakpotta slik at jeg kan få montert en brakett. Det gidder jeg ikke å gjøre liggende på bakken. Låner meg heller løftebukk.

Ledningsnettet er også påbegynt, men jeg må ha løs den blanke beskyttelsen nede i baklukeåpningen for å legge ledning som skal til kontakt på venstre baklys. Er det bare å rive den rett av? Noen som vet?

Tør liksom ikke å røske for mye i den uten å være sikker.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips sånn på tampen er Mekonomen. Avtagbart hengerfeste koster 3222 inkl mva veil, har du personnummer får du sikkert litt rabatt på det.. men det er jo litt seint å komme med nå..

De har også el sats til 489 veil som er plug and play- bare koble rett på baklampene i de ledige stikkerhulla....

Og kromdekselet skal bare rett opp, klipsa pleier å knekke....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte Westfalia avtakbart hengerfeste til min -03 3BG stv. hos Bilomsetningen i Arendal.

Betalte Kr. 3000,- for hengerfestet.

Jeg valgte kabelsett fra Brink, da dette er plug-and-play ute i baklystene på hver side.

Ingen lodding, ingen omprogrammering - kun plug-and-play.

Betalte ca Kr. 770,- for kabelsettet.

Monterte både hengerfestet og kabelsettet selv.

Ingen store problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabelsettet jeg kjøpte var også bare å plugge rett i kontakter for baklysene + plugg bak 12voltsuttak bak. (ingen lodding). Regner med at den ekstra strømmen jeg koblet var pga. kontakten er 13-polet...

Festet er nå montert. Eneste som var litt "pes" var å montere festebrakkettene under bilen. Litt trangt mellom bak potten/varmeskjoldet (løsnet disse bak slik at det gikk ann å komme til).

Hadde jeg vist om at det gikk ant å få dette såpass billig i norge (ca. 500 kr dyrere enn ebay + frakt) så ville jeg nok også ha kjøpt dette hos Bilomsetningen....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt. Er det samme pris sånn ca for avtagbart hengerfeste til Golf 4 stasjonsvogn også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.