#1 Skrevet Juni 13, 2007 Hjælp! Her kommer en utfordring til dere som har peiling! Jeg har fått igjen min 99-mod A6 Avant quattro 2,4 Tiptronic etter kollisjonsreparasjon, og ting virker ikke helt som før. Bilen er selvsagt reparert på merkeverksted - for omtrent 150.000 kr - og ser fin ut utenpå, men det er noe mekanisk/elektrisk som fusker. Jeg skriver dette i håp om å få innspill til momenter jeg kan ta opp med verkstedet, for jeg hevder selvsagt at alt fungerte perfekt før kollisjonen. Skaden på bilen er kanskje relevant å vite noe om: Jeg ble påkjørt på høyre side, av en Golf som ikke holdt vikeplikten sin og traff meg vinkelrett på høyre framhjul i ca 50 km/t. Til saken, dvs symptomene jeg må finne ut av: - Gearing mellom 4. og 5. gear er påfallende hard, dvs et markert rykk i bilen når den skifter gear. - "Spark i ræva" ved rullende start, f.eks. når jeg nesten stopper i et kryss og skal dra igang igjen så virker det som man flytter foten sidelengs fra cluthpedalen, eller som om man blir påkjørt bakfra. - Gnisselyd, riktignok svak, men tydelig ved lav fart. Likner litt på den særegne lyden mange biler har når man rygger.. - Ingenting skjer ved gasspådrag i sving! Kjører jeg rundt en rundkjøring i lav fart eller rundt en annen nokså skarp sving i litt høyere fart og prøver å dra på så ruser motoren opp men ingenting skjer. Virker som den står i fri. - Nødmodus. I dag (andre tur etter at jeg fikk igjen bilen) gikk bilen plutselig i det jeg antar er nødmodus. Jeg bremset og skulle flette meg inn på en annen vei, og da var det bare 1. gear som fungerte. Alle gearposisjoner lyste, og jeg krabbet sakte inn på bensinstasjonen like ved. Slo tenning av og på, og bilen fungerte igjen. Jeg fikk forresten bilen tilbake første gang for noen uker siden, men leverte den inn igjen. Da fant de ut at register var to hakk forskjøvet. Gearkassen gjorde de antakelig ikke noe med. Motoren går selvsagt bedre nå, men gearingen er like ubehagelig. Verkstedet hevder at de har skiftet olje på gearkassa i reparasjonsprosessen, og forteller også at disse gearkassene blir litt hakkete etterhvert. Min bil har gått 225.000 km. Er det noen som har noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2007 Rart at automaten skulle fuske..den ble vel ikke skadd under kollisjonen? Men hvis de har skifta olje og kassa fungerte fint før..så er det noe feil. Jeg ville ikke ha kjørt mer med bilen før det er fixet. Er det for lite olje på kassen risikerer du å brenne den opp. Da må du ha ny kasse. Virker jo som om du har lavt oljetrykk i kassa, at den mister trykket når du kjører sving. Få peila olje først og fremst. Hvis du ikke har peilestav får du låne på vag. Kan prøve å fylle på en halvliter automatolje uansett. Er det nesten tomt skal du merke stor forskjell. Far min skrapte hull i bunnpanna på kassa for et års tid siden. han merka bilen slutta å dra etter ei stund og stoppa med en gang. Fikk heldigvis berga kassen da. En annen jeg kjenner kjørte en volvo XC tom for automatolje. kosta 80tusen. Men er jo garanti på verkstedarbeid. Så hvis de har gjort en feil så må det jo fixes for deres regning. Kom forresten på at en jeg kjenner som har en passat med tiptronic fikk ny kasse på nybilgarantien da den plutselig mista reversen. Ny kasse ble montert og funka kun en dag. Viste seg at verkstedet hadde glemt å stamme et oljerør på kjøleren, slik at olje rant ut. Ble enda en ny kasse....da ble det bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 15, 2007 Takk for svar. Mulig du er inne på noe, men mekanikerne jeg har snakket med kan ikke forstå hvordan min kollisjon kan medføre noen skade i gearkassa i det hele tatt. Men et annet forhold kan ha ødelagt saker og ting... Bilen ble nemlig tauet vekk fra ulykkesstedet trillende på bakhjula bak bergingsbilen! De som har greie på det sier at quattro med automatgear aldri skal fraktes på denne måten, det kan ta knekken på både gearkasse og firehjulstrekk På ulykkestidspunktet hadde ikke jeg oversikt over det der med tauing, men jeg spurte faktisk bilbergeren om det, han svarte litt ullent og dro avgårde med bilen. Så da spørs det om NAF, Viking, Falken eller hvem det nå var som hentet bilen får seg en solid regning etterhvert Hvis dette resulterer i gearkassebytte og litt småtteri i drivverket forøvrig så blir det fort et solid femsifret beløp. Overhalt kasse drøyt 30000, ny kasse 70-80000..? Saker og ting i differensialer etc sikkert 10-20000... Tja, da ender vi opp med skadereparasjoner på 200-250000 kr totalt. Det er ikke så gærnt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 15, 2007 Om bilen er tauet med to hjul på bakken og to av bakken er senterdifferensialen i girkassen ødelagt. En slik tauing kan kun brukes i forbindelse med av/pålasting og på ingen måte som frakt. Dette forklarer ulydene. Dessuten er det bare tull at disse kassene (ZF 5HP19) "blir hakkete etterhvert". Det skyldes i så fall gammel/dårlig olje og tett filter. At den virker som den går i fri i sving og hakker ved igangkjøring tyder på aaaalt for lite olje også.. Jeg tror du kan belage deg på en kamp, for sånn det høres ut på meg bør du kreve å få girkassen byttet eller overhalt på bergingsfirmaets regning. De har sannsynligvis en slags tabbeforsikring, men de gir seg neppe uten videre. Burde ikke være vanskelig å få bekreftet fra f.eks. merkeverksted at tauing med to hjul av bakken og to på IKKE skal forekomme på quattro-biler. Biler med quattro og manuell kan fraktes med enten alle hjul på eller av bakken, biler med automat skal ikke ha hjulene på bakken i det hele tatt. Automatkassens oljepumpe sitter på inngående aksel og kassen får ikke smøring når motoren ikke går, så de kan heller ikke taues med alle hjul i bakken annet enn i meget lav hastighet under meget korte avstander. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 15, 2007 Du får snakke hardt til bergningsfirmaet. Du er jo en treffsikker kar så vidt jeg veit.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 15, 2007 Hehe, det hender vel du råker borti en og annen blink selv du, Rune Jeg hadde ikke tenkt å argumentere med børsa, da, det får holde at jeg tar med en advokat eller ti fra jobben Og merkeverkstedet har allerede bekreftet at den tauinga mildt sagt ikke var helt etter boka. Men hvis det er manglende olje på kassa som er problemet så er det enten lekkasje noe sted eller så har merkeverkstedet selv vært grådige på olja når de skiftet! Har forresten dokumentasjon på at bilen ble tauet hengende bak bergingsbilen. Tok bilde med mobilen før vi forlot stedet. Og at Madsen Karosseri og Lakk i Verdal kan sakene sine det kan jeg skrive under på, for det ser pent ut utenpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 18, 2007 Var innom et verksted i dag for å få hjelp til å formulere argumenter til forsikringsselskap og merkeverksted.. og da vi skulle kjøre bilen inn i verkstedet så måtte den over en sånn rulle/bremseprøver som de har der. Og der sto vi godt! Trodde jeg hadde quattro jeg, det står ihvertfall det i vognkortet... Men noe særlig firehjulstrekk var det ikke Stod bare der på rulla og spant på framhjula... I følge verksmester Odd så skal quattro-biler bare sprette av rulla med en gang man gir gass. Ikke min. Jaja, da var det om å gjøre å finne noen som har lyst til å betale for dette da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 19, 2007 En vakker bil iallfall, hvis det kan være en trøst. Keep us posted! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 29, 2007 Ny gearkasse installert - og alt fungerer som det skal etter drøyt fire måneder med prakk og møl. Var litt diskusjon med forsikringsselskapet for å få gjennomslag for gearkassebyttet, men ingen tvil fra min side ihvertfall om at det var påkrevet. Fikk hjelp fra Møller til testing og argumentering, så det gikk bra til slutt. Regninga ble 60-70000 kr, og da vil jeg rette en takk til alle dere som betaler forsikring og er med og spleiser... Etter testing på Møller konstaterte de slakke i forstilling også, så jeg bestilte utskifting av diverse multiklonk-deler. Men da de hadde bytta gearkassa så var det ikke noe klonk igjen! Må ha vært mye løst i den kassa... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...