Laaaang vandring på bremsepedal og skjev virkning foran

Anbefalte innlegg

Hei,

Bremsepedalen i min Audi 80 har i alle år vært hard i forhold til nyere biler noe som er normalt. Men i det siste er den blitt veldig myk, den går langt inn før det får noe effekt og tar man en lang bremsetest virker det som pedalen går lengre og lengre inn. Er også over 30% forskjell på bremsekraften på hjulene foran. De som testet dette på Eu kontroll mente det sikkert bare var luft.

Jeg har luftet mye nå for å kjøre gjennom bremseveske så den blir frisk og ny samtidig, jeg begynte med det hjulet lengst vekke fra beholderen og jobbet meg frem til det nærmeste. Så ingen luft da jeg holdt på. Når jeg luftet brukte jeg trykk luft på beholderen og sørget for at beholderen ikke kom under minimum før jeg etterfylte. Men problemet er det samme..

Er det noen bedre måte å lufte på???? At den bremser skjeivt foran kan jo være at kalippere trenger en liten smøring, men dette med pedalen er jo ikke bra. Eller kan bremsekraftforsterkeren være kaputt eller noe??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite belegg på klossene? hva skjer hvis du pumpebremser? blir den hardere da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Bremsepedalen i min Audi 80 har i alle år vært hard i forhold til nyere biler noe som er normalt. Men i det siste er den blitt veldig myk, den går langt inn før det får noe effekt og tar man en lang bremsetest virker det som pedalen går lengre og lengre inn. Er også over 30% forskjell på bremsekraften på hjulene foran. De som testet dette på Eu kontroll mente det sikkert bare var luft.

Jeg har luftet mye nå for å kjøre gjennom bremseveske så den blir frisk og ny samtidig, jeg begynte med det hjulet lengst vekke fra beholderen og jobbet meg frem til det nærmeste. Så ingen luft da jeg holdt på. Når jeg luftet brukte jeg trykk luft på beholderen og sørget for at beholderen ikke kom under minimum før jeg etterfylte. Men problemet er det samme..

Er det noen bedre måte å lufte på???? At den bremser skjeivt foran kan jo være at kalippere trenger en liten smøring, men dette med pedalen er jo ikke bra. Eller kan bremsekraftforsterkeren være kaputt eller noe??

Jeg hadde et liknende problem på en audi 100 jeg hadde før.

Jeg kunne trykke pedalen helt i bånn uten at bremsene reagerte, men dette skjedde bare noen ganger.

Da var det bremsesylinderen(mener jeg den heter) som sitter i forbindelse med bremsekraftforsterkeren,som var kaputt, var noen gummiforinger som var helt utslitt.

Byttet denne å problemet var borte.

Kan være smart å sjekke ut ihvertfall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite belegg på klossene? hva skjer hvis du pumpebremser? blir den hardere da?

Pumper jeg blir den hard ja, belegg og skiver er fint..

Jeg hadde et liknende problem på en audi 100 jeg hadde før.

Jeg kunne trykke pedalen helt i bånn uten at bremsene reagerte, men dette skjedde bare noen ganger.

Da var det bremsesylinderen(mener jeg den heter) som sitter i forbindelse med bremsekraftforsterkeren,som var kaputt, var noen gummiforinger som var helt utslitt.

Byttet denne å problemet var borte.

Kan være smart å sjekke ut ihvertfall

Kan jo være noe, men bremsene funker jo.. Klarer fint å bråbremse, men med en lang oppbremsing(feks på en rulle) siger pedalen innover..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da mener jeg det er bremsekraftforsterkeren. Var lignende problem på en caravelle vi har, og da var det den!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da mener jeg det er bremsekraftforsterkeren. Var lignende problem på en caravelle vi har, og da var det den!

Det var jo ikke det svaret jeg ville ha: gråter :

Skal også sies at denne bilen har ABS, er en føler som ikke er helt god som jeg ikke har fått fikset enda. Da tok jeg ut et rele som står med ABS pumpen foran så ikke den lå inne og klikket hele tiden. Kan dette evt. føre til denne oppførselen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere forlsag her?? Er jo lufting på clutsjen også, kan det føre til trøbbel hvis det ligger luft der? Sitter og en lufteskrue under påfyllingsbeholder(på bremsesylinderen?) Noen spesiel måte å lufte på der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på symptomene så støtter nå jeg de to andres svar.

slite foringer/pakninger i bremsekraft fordeleren burdet jo i teorien gi disse symptomene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg noen bilder her, kan dere som har skrudd litt på dette si hva dere tror kan være slitt eller hva dere har byttet før?

Første bildet er av hovedbremsesylinderen og det andre er av bremsekraftforsterkeren..

Hovedbremsesylinder Audi 80.jpg

Bremsekraftforsterker Audi 80.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble resultatet her egentlig? Fikk du demontert hovedbremsesylinderen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ronny,

Har ikke gjort noe her enda... Bilen står stortsett i ro og koser seg så har ikke fått mekket noe enda.. så at de "indre" bremesklossene var mye mer slitt enn de ytre så det kan nok være grunnen til at den bremser skjeivt foran, var spesielt på den ene siden.

Skal i første omgang bytte de og lufte skikkelig på nytt og teste.. Men har en tro på hovedbremsesylinderen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.