Starttrøbbel Caravell T4 2,4D (Lat) 1994

Anbefalte innlegg

Får ikke start på caravellen, starteren går som f... å atl virker ok, men den starter bare ikke på starteren, hviss jeg trillstarter srater bilen med en gang... synses dette var meget merkelig, noen som har forslag til hva d kan være??

Mvh. Tom..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke mye som kan gå galt på disse motorene, da det er den enkleste form for diesel-teknologi. Det jeg tipper er feilen er el-stykket på tenningslåsen.

På diesel-pumpen sitter en elektromagnet. Når strømmen til denne brytes, så kuttes tilførselen av diesel, og motoren stanser. Uten en slik ventil, så får man ikke stanset dieselotoren uten å kvele den, enten ved å fjerne luft, eller bruke clutch og brems til å stanse motoren.

Uansett, det jeg tror er feilen er altså el-stykket på tenningskontakten. Denne er kjent svakhet på mange VWer og Audier. Problemet i ditt tilfelle tipper jeg er at denne gir strøm som vanlig (på krets 15) når tenningsnøkkelen står i "PÅ", mens at strømmen brytes når du vrir om til "start". Dermed får ikke motoren noe diesel, og den vil ikke starte.

Det du kan forsøke (for feilsøkingens skyld) er å koble en ledning direkte fra pluss på batteriet til elektromagneten, og deretter forsøke å starte, evt. å måle strømmen på den originale ledningen og se om den får strøm i "start"-posisjonen. Bruker du en prøvelampe kan du se dette fra førersetet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke mye som kan gå galt på disse motorene, da det er den enkleste form for diesel-teknologi. Det jeg tipper er feilen er el-stykket på tenningslåsen.

På diesel-pumpen sitter en elektromagnet. Når strømmen til denne brytes, så kuttes tilførselen av diesel, og motoren stanser. Uten en slik ventil, så får man ikke stanset dieselotoren uten å kvele den, enten ved å fjerne luft, eller bruke clutch og brems til å stanse motoren.

Uansett, det jeg tror er feilen er altså el-stykket på tenningskontakten. Denne er kjent svakhet på mange VWer og Audier. Problemet i ditt tilfelle tipper jeg er at denne gir strøm som vanlig (på krets 15) når tenningsnøkkelen står i "PÅ", mens at strømmen brytes når du vrir om til "start". Dermed får ikke motoren noe diesel, og den vil ikke starte.

Det du kan forsøke (for feilsøkingens skyld) er å koble en ledning direkte fra pluss på batteriet til elektromagneten, og deretter forsøke å starte, evt. å måle strømmen på den originale ledningen og se om den får strøm i "start"-posisjonen. Bruker du en prøvelampe kan du se dette fra førersetet.

Takk for hjelpa, må prøve å bytte tenningskontakteten, En annen som så på feilen sa faktisk akkurat det samme;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan forsøke (for feilsøkingens skyld) er å koble en ledning direkte fra pluss på batteriet til elektromagneten, og deretter forsøke å starte, evt. å måle strømmen på den originale ledningen og se om den får strøm i "start"-posisjonen. Bruker du en prøvelampe kan du se dette fra førersetet.[/quote

Da e tenningskontakten bytta, å alt virker igjenn:)

Takk så mye for hjelpa:)

Mvh. Tom

Takk for h

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.