#1 Skrevet Juni 14, 2007 Får ikke start på caravellen, starteren går som f... å atl virker ok, men den starter bare ikke på starteren, hviss jeg trillstarter srater bilen med en gang... synses dette var meget merkelig, noen som har forslag til hva d kan være?? Mvh. Tom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2007 Det er ikke mye som kan gå galt på disse motorene, da det er den enkleste form for diesel-teknologi. Det jeg tipper er feilen er el-stykket på tenningslåsen. På diesel-pumpen sitter en elektromagnet. Når strømmen til denne brytes, så kuttes tilførselen av diesel, og motoren stanser. Uten en slik ventil, så får man ikke stanset dieselotoren uten å kvele den, enten ved å fjerne luft, eller bruke clutch og brems til å stanse motoren. Uansett, det jeg tror er feilen er altså el-stykket på tenningskontakten. Denne er kjent svakhet på mange VWer og Audier. Problemet i ditt tilfelle tipper jeg er at denne gir strøm som vanlig (på krets 15) når tenningsnøkkelen står i "PÅ", mens at strømmen brytes når du vrir om til "start". Dermed får ikke motoren noe diesel, og den vil ikke starte. Det du kan forsøke (for feilsøkingens skyld) er å koble en ledning direkte fra pluss på batteriet til elektromagneten, og deretter forsøke å starte, evt. å måle strømmen på den originale ledningen og se om den får strøm i "start"-posisjonen. Bruker du en prøvelampe kan du se dette fra førersetet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 14, 2007 Det er ikke mye som kan gå galt på disse motorene, da det er den enkleste form for diesel-teknologi. Det jeg tipper er feilen er el-stykket på tenningslåsen. På diesel-pumpen sitter en elektromagnet. Når strømmen til denne brytes, så kuttes tilførselen av diesel, og motoren stanser. Uten en slik ventil, så får man ikke stanset dieselotoren uten å kvele den, enten ved å fjerne luft, eller bruke clutch og brems til å stanse motoren. Uansett, det jeg tror er feilen er altså el-stykket på tenningskontakten. Denne er kjent svakhet på mange VWer og Audier. Problemet i ditt tilfelle tipper jeg er at denne gir strøm som vanlig (på krets 15) når tenningsnøkkelen står i "PÅ", mens at strømmen brytes når du vrir om til "start". Dermed får ikke motoren noe diesel, og den vil ikke starte. Det du kan forsøke (for feilsøkingens skyld) er å koble en ledning direkte fra pluss på batteriet til elektromagneten, og deretter forsøke å starte, evt. å måle strømmen på den originale ledningen og se om den får strøm i "start"-posisjonen. Bruker du en prøvelampe kan du se dette fra førersetet. Takk for hjelpa, må prøve å bytte tenningskontakteten, En annen som så på feilen sa faktisk akkurat det samme;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 15, 2007 Det er ikke mye som kan gå galt på disse motorene, da det er den enkleste form for diesel-teknologi. Det jeg tipper er feilen er el-stykket på tenningslåsen. På diesel-pumpen sitter en elektromagnet. Når strømmen til denne brytes, så kuttes tilførselen av diesel, og motoren stanser. Uten en slik ventil, så får man ikke stanset dieselotoren uten å kvele den, enten ved å fjerne luft, eller bruke clutch og brems til å stanse motoren. Uansett, det jeg tror er feilen er altså el-stykket på tenningskontakten. Denne er kjent svakhet på mange VWer og Audier. Problemet i ditt tilfelle tipper jeg er at denne gir strøm som vanlig (på krets 15) når tenningsnøkkelen står i "PÅ", mens at strømmen brytes når du vrir om til "start". Dermed får ikke motoren noe diesel, og den vil ikke starte. Det du kan forsøke (for feilsøkingens skyld) er å koble en ledning direkte fra pluss på batteriet til elektromagneten, og deretter forsøke å starte, evt. å måle strømmen på den originale ledningen og se om den får strøm i "start"-posisjonen. Bruker du en prøvelampe kan du se dette fra førersetet.[/quote Da e tenningskontakten bytta, å alt virker igjenn:) Takk så mye for hjelpa:) Mvh. Tom Takk for h 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...