#1 Skrevet Juni 17, 2007 Kona skulle en kort tur med sin 1995 A6 (kjøpt i juni) i går kveld. Etterhvert ringte hun meg og sa det var noe alvorlig galt med bilen. Det var ikke en overdrivelse, for da jeg kom fram, stod venstre forhjul trykket inn i skjermens bakkant, inneskjermen var i biter, og skjermen var bulket. Jeg la meg under og så at nedre bærearm hadde skrudd seg ut, og at skive/skål og mutter lå på bakken. Jeg så også at bærearmen var relativt ny. Jeg ringte forrige eier som sa han hadde hatt bilen på verksted for EU-godkjenning i mai, og at bærearmen hadde blitt byttet da. Det var ikke spor av locktite på mutter eller bolt. Jeg er tross alt fornøyd med at dette skjedde i 20km/t i en stille gate, og ikke på E18 hvor bilen går mest Jeg kommer selvfølgelig til å kontakte det verkstedet som har skiftet bærearmen, men er litt usikker på framgangsmåten. Noen som har noen tips? Er dette en forsikringssak?, Skal jeg i så fall la forsikringsselskapet ta det? Bør jeg få en takst, eller skal jeg la Møller ta jobben med å rette og fikse bilen, og sende regninga til de som byttet bærearmen? Hva er sannsynlig at kan ha blitt skadet utover det jeg ser? Hvis de skulle krangle på dette, hva er naturlig neste skritt? Biltilsynet? Alle innspill mottas med takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2007 jeg ville kontaktet verkstedet som skiftet den bærearmen,snakket med dem og vist de nekter å gjøre noe med det eller betale så hadde jeg tatt bilen bort på naf og fått dem til å skrive en rapport på dette.Er du naf medlem? Da får du juridisk hjelp... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2007 Ikke begynn å skru på dette selv da før saken er avklart.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 17, 2007 Takk. NAF-medlemskap er selvfølgelig lurt. Jeg skal også børe med forsikringsselskapet mitt om dette er en kaskoskade. Andre tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 17, 2007 Må jo kun ta det på forsikringen i nød,gjør alt du kan for å legge skylden på verkstedet først...slurve arbeid av dem... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 17, 2007 Eneste grunnen til at man setter bort arbeid og får kvittering på det er jo at da har man garanti. Og denne garantien, på både arbeid og deler, er ikke utgått etter en måned, så her har verkstedet bare å ordne opp.. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 17, 2007 Arbeidet som gjøres på et verksted omfattes av "Lov om håndverkertjenester" kalt "Håndtverkerloven" og den gir deg normalt 2 års garanti på arbeidet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 18, 2007 De har helt sikkert ikke byttet endemutteren, eller dratt den nok til. Dette er en låsemutter, som i likhet med så og si alle bolter og mutre i understellet SKAL byttes hver gang.. Jeg har hørt om denne feilen før på ur-s-lista på Audifans, og det var en S6 som heldigvis fikk dette problemet på en off-ramp fra motorveien.. Gudene vet hvordan dette kunne gått i 150! Dette er selvfølgelig en sak for verkstedet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 18, 2007 Skjer typisk ved nedbremsing dette, siden en i fart har kraft på understellet som presser nedre bærearm på plass. Har opplevd det samme selv, men den skrudde seg ikke helt ut da, jeg la merke til at hjulet var litt langt bak etter jeg hadde rygget på plass på parkeringa. Tok av, locktite, og på igjen, så satt den som den skulle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 20, 2007 Takk for alle innspill. Før jeg gjorde noe mer ut av det, kontaktet jeg verkstedet. Bl.a. påpekte jeg at det så ut som låsemutteren ikke var skiftet (som også påpekt her på forumet som en mulig årsak). Han sa det stemte "for den var ikke med i settet". Jeg sa at det uansett var feil, og han tok ansvar for skaden. I følge mitt forsikringsselskap sa har han rett til å rette skaden selv, så den så står hos dem nå. Er det noe spesielt jeg bør sjekke når jeg får den tilbake? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 20, 2007 Takk for alle innspill. Før jeg gjorde noe mer ut av det, kontaktet jeg verkstedet. Bl.a. påpekte jeg at det så ut som låsemutteren ikke var skiftet (som også påpekt her på forumet som en mulig årsak). Han sa det stemte "for den var ikke med i settet". Jeg sa at det uansett var feil, og han tok ansvar for skaden. I følge mitt forsikringsselskap sa har han rett til å rette skaden selv, så den så står hos dem nå. Er det noe spesielt jeg bør sjekke når jeg får den tilbake? gå over bilen meget nøye når du får den tilbake! kjett når slike ting skjer i utgangspunktet og hvis du skjekker alt så unngår du hvertfall at det kan skje igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 20, 2007 Fint at han tok ansvar uten mere om og men, og er han proff blir det sikkert bra! HAr du steinsprut etc. kan det hende du kan få en bra pris på det i samme slengen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 20, 2007 Skremmende når slikt skjer. Bra at det skjedde i 20km/t, ikke ved f.eks. nedbremsing etter en forbikjøring i høyere hastighet. Alle kan gjøre feil, og hvis verkstedet retter opp feilen så er jo det bra. Hvilken bolt/mutter var det som løsnet? Er den på dette bildet? - Fikk brått lyst til å gå ut å dra til alle bolter i forstillinga på bilene mine... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 20, 2007 Det er vel i hovedsak snakk om bolt 14 med låsemutter 15. Sistnevnte skal alltid byttes, men jeg har vært forferdelig sløv med dette selv. Forresten skal bolten alltid inn bakfra sånn at mutteren blir sittende på "forsiden". Siden trådstarter snakker om en "skive" er det vel en viss mulighet for at det er nr. 8 - stabilisatoren som har løsnet.. Denne mutteren blir heller "aldri" byttet når man skifter bærearm/stabilisatorforinger. Typisk problem er at man glemmer å bestille riktige bolter/muttere, og når man står der og skrur er det da veldig lettvint å sette på igjen det gamle fremfor å vente til man får tak i det igjen. En del steder i hjulopphenget er det ikke standard gjengestigning, så det kan være vanskelig å få tak i bolt/mutter utenom originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 20, 2007 Ta med bilen på NAF når du får den igjen. Fortell hva som skjedde, så tar de en sjekk på om reparasjon er utført i henhold! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 20, 2007 Ta med bilen på NAF når du får den igjen. Fortell hva som skjedde, så tar de en sjekk på om reparasjon er utført i henhold! Du mener NAF sin kvalitetskontroll? Har en liten historie om dette som kommer på forumet her om en liten stund 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 21, 2007 Det stemmer, det var mutter nr. 8. Jeg har også fått en viss trang til å sjekke slike bolter jevnlig etter dette. Jeg får håpe kona har fått sin andel av hjul som løsner nå. I fjor mistet hun bakhjulet på en pickup vi har fordi en sløv slask på dekkverkstedet bare hadde entret boltene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 21, 2007 Det samme skjedde med en kamerat forleden med URS4.. Flaks det skjedde i 15km/t... Kun bytte av bærearm som trengtes da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...