Anbefalte innlegg

Noen spørsmål rundt dette..

 

Det fineste papiret jeg finner på f.eks bilextra\biltema\wurth er P1200

 

Mener man skal helt opp i P2000-P3000 for å våtslipe litt tøffere skader i lakk..

 

Er det noen som har våtslipt lakk etter å ha flekklakkert småskader på bil?

Framgangsmåte?

Noen som evt vet av en pdf guide liggende på nettet etsteds?

 

Ben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjøres vel på denne her om jeg ikke tar helt feil. Ikke noe jeg hadde tørt å gjøre på bilen min tror jeg : rolleyes

 

Edit: Du kom meg i forkjøpet :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt 2000 papir og såpe på noen deler på bilen, ikke på selve bilen men hadde sikkert gått an...

 

Fått det av lakkerer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har brukt 2000 papir og våtslipt forsiktig mange ganger på jobben og det gir et resultat men krever at man er ytterst forsiktig..

Her er oppskriften vi bruker. Dette er kun for mindre flater.

Merker av området som skal repareres.

-vasker med kraftig avfetting så lakken blir tørr på området som skal repareres.

-våtsliper (MYE VANN og bittelitt papir så man får det så nøyaktig som mulig) bruk gjerne 2000 pussestein men sørg for at du aldri går tørt. og hold sirkel bevegelser hele tiden.. bruk gjerne en vannslange over for å ha nok vann hele tiden.. pass på å ikke bruk muskler. da blir lakken ødelagt

-går så over hele det aktuelle området (et helt panser for eksempel) med Diamond Cut fra MG og lammullsskive

- kjører så en blanding av Diamond Cut (grov rubbing) og en voks med en mildere skive med høy hastighet

- så mykest pad og MG21 Synt Sealent eller Arrow Liquid Gold.

Krever mye tid og jobbing. Men kan gjøre et panser med en stygg ripe helt nytt..

 

Men jobb på små flater i slengen

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver runde bevegelser.. Så på en tutorial hvor personen som jobba med lakken på bilen anbefalte langsgående bevegelser kontra runde, om jeg husker riktig for å forenkle poleringsjobben i etterkant når skaden var pussa bort..

 

Venter bare på power converter så skal jeg gi meg i kast med en liten ripe på bilen min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat fått ferdig bilen til samboeren min, en 97 mod vectra.

Der ble panser, tak, alt under listene og deler av venstre bakskjerm lakkert opp.

På bakskjermen ble det skygget ut, og for å få dette fint pusset jeg ned skjøten med 2000 papir og vann.

Må være ekstremt forsiktig så man ikke kommer igjennom klarlakken, for da får man matte flekker som syns ganske godt, litt avhengig av farge.

 

Brukte da det proffkittet som jeg kjøpte fra Meguiars til å få opp glansen med.

Det består av en rubbing/voks, Cut & Polish Cream M86, som brukes sammen med fire forskjellige pader.

En Hevy cut og en light cut pad i ull, samt en polishing og en finnishing pad i skum.

Til slutt la jeg på High Tech Yellow wax M26. Resultatet ble helt utrolig.

Gjorde dette forøvrig på resten av bilen også (vannslipet ikke da ) og bilen ble sinnsykt blank.

Vil anbefalle proffserien, litt dyrt kansje, men hvis man går flere sammen på en kanne, så blir det billigere.

 

Bilde:

attachment.php?attachmentid=66546&stc=1&

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan skal man gå frem ved flekklakkering. skal man spraye farge, slipe ned støvet så klarlakkere for så å slipe bort støvet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man skal "flekklakkere" og "skygge ut" et område, så må man legge klarlakk på et mye større område enn selve lakken/basefargen.

Gjør man ikke det vil man flytte overgangen hele tiden..

 

På Opelen til madameen så tok jeg en rustblemme på str med en femmer.. det resulterte i at halve bakskjermen ble mattet ned.

Det lakkerer gjorde da var å legge selve lakken på der det var grunnet, så klarlakk.

Våtslipte ned "skjøten" (den du kjenner med fingrene/hånda etter maskering er fjernet) med 2000 papir og gikk deretter på med det utstyret jeg har lagt inn bilde av over her.

Resultatet ble knall, ser ikke at det er gjort noe som helst der. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man skal "flekklakkere" og "skygge ut" et område, så må man legge klarlakk på et mye større område enn selve lakken/basefargen.

Gjør man ikke det vil man flytte overgangen hele tiden..

 

På Opelen til madameen så tok jeg en rustblemme på str med en femmer.. det resulterte i at halve bakskjermen ble mattet ned.

Det lakkerer gjorde da var å legge selve lakken på der det var grunnet, så klarlakk.

Våtslipte ned "skjøten" (den du kjenner med fingrene/hånda etter maskering er fjernet) med 2000 papir og gikk deretter på med det utstyret jeg har lagt inn bilde av over her.

Resultatet ble knall, ser ikke at det er gjort noe som helst der. :)

 

Slipte han ikke noe på fargen før han klarlakkerte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slipte han ikke noe på fargen før han klarlakkerte?

 

Nei..

Det blir lagt "vått i vått"..dvs baselakken er ikke helt tørr før han legger klarlakken..

Og når han var ferdi med å legge klarlakk brukte han en spesiell lakktynner for å få det til å flyte "i hverandre" vet ikke helt hva han mente med det men..

 

Resultatet ble ihvertfall upåklagelig.. ser ikke noe.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde:

attachment.php?attachmentid=66546&stc=1&

 

Einhell jo!! KONGE!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einhell jo!! KONGE!!

 

Var det ironi? :)

Vet ikke så mye om dette merket jeg.. men har vært helt greit prisen tatt i betraktning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ironi? :)

Vet ikke så mye om dette merket jeg.. men har vært helt greit prisen tatt i betraktning..

 

Absolutt ikke... den du har liggende der vant nylig en "BEST-I-TEST" i Sverige også... Einhell er en familiebedrift bare, så er litt moro å se produktene "ute i bruk".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. joda, maskinen virker grei den.. litt teit hastighetsregulering bare.. er digital, burde vært skrubryter. men det er vel kun en bagatell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vaatslipt noen biler, og ville brukt P2000 eller finere. 1200 blir fort for grovt om man ikke skal slipe f.eks. overspray etter lakkering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har jobbet som lakkerer, å kan si at mye av det som skrives her ikke stemmer !

 

dere trenger ikke mye dill og dall !

 

det som gjøres er:

 

- våtslipe

- her kan det slipes ned i 500 uten problemer

- jeg har aldri sett vitsen i å slipe med noe finere enn 1000 korning før lakk !

 

- gå over med noe som kalles ei mattematte/klut så det er ingen steder som ikke er mattet ned

 

- 3M har 3 forskjellige som er grei

- rød, som er grovest og kan fint brukes før lakkering ! mange som ikke ser forskjeld

- Grå, som er den som er mest brukt, den er hakket finere enn rød

- Gul/bronse, fineste som jeg egentlig ikke bruker

det som brukes sammens med klut er noe som kalles slipepasta, som gjør det litt lettere !

 

- så er det å vaske med silikonfjerner for å få det rent ! men silikonfjerneren fjerner ikke det fettlaget som legger seg fra kroppen, altså vist du tar på ei flate som er slipet ned så kommer det et fettlag, for å fjerne dette kjøper man ei såpe fra SIKKENS som egentlig er "silikonfjerneren" til vannbase serien demmes.

 

så er det bare å legge farge å klarlakk osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter pris på innspill, men vi snakker KANSKJE? om to forskjellige ting?

Hensikten med tråden (mulig dårlig formulert) var våtsliping i forhold til å korrigere lakk skader, ikke preparere for lakkering..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan lakkskader er det du skal reparere ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter pris på innspill, men vi snakker KANSKJE? om to forskjellige ting?

Hensikten med tråden (mulig dårlig formulert) var våtsliping i forhold til å korrigere lakk skader, ikke preparere for lakkering..

 

Du skal være veldig klar over at når du skal ta f.eks. en ripe så kommer det helt ann på hvor dyp ripa er i forhold til klarlakken om du klarer å ta den eller ikke. Er den for dyp så kan du likevel få det til å se bedre ut, men den vil ikke forsvinne og den vil bli dårligere igjen med tid pga at klarlakken er ødelagt akkurat der.

 

Vet ikke om det gir deg noe bra svar, men hvert fall. Ja, du kan bruke fiint sandpapir på en dyp ripe og maskinpolere over. Men ripa er mest sannsynligvis for å bli, mer eller mindre, og pass på at du ikke går igjennom klarlakken rundt ripa heller. Da er du føkked :P

 

Har gjort no lignendes engang jeg dreit meg på ut på en porsche cayenne turbo, no shit :o

Visste ikke at det var en del der som var laga av plastikk.. dunka i den ,men virka som metall. Så derfor kjørte jeg på, og det dro jo seg seff på et lite område... ca 1,5 cm x 1,5 cm. Var ikke så veldig mye, men var nok til at det ble litt bølgette. Dermed tok jeg en sjans på at det var mye klarlakk der og at jeg kunne få gjevna ut skaden ved å pusse klarlakken litt ned og så polere den opp igjen etter på.

Det gikk bra, men hvis du så nøye etter så kunne du se skaden fortsatt...

 

Får å få det helt bra igjen måtte vi ha lakka, men det var det ikke tid til der og da.

 

Håper det her hjalp litt, hvis ikke så kan du gjerne kall meg en tosk :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av poenget er også at med 2000-papir har man mye større "tabbekvote" enn når man bruker et grovere papir også, veldig greit for oss amatører som ikke driver med dette hver dag.. Dessuten er det som tidligere sagt snakk om sliping før polering, ikke sliping før lakkering..

 

Vær også klar over at roterende polermaskin er en nødvendighet for å få polert opp igjen en slipt overflate. Eksentermaskin eller håndarbeid er bare ikke tilstrekkelig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind: godt poeng, du kommer ikke så veldig langt uten en ordentlig polermaskin og riktige puter + middel.

En ting som sikkert er greit å ha i bakhodet er at du veit aldri hvor tykk klarlakken er hvis du ikke måler den med spesial utstyr. Så hvis ripa er gjennomklarlakken, da kan man følgelig ikke pusse helt ned. Av samme grunn skal du aldri bruke mer enn nødvendig "grovhet" i poleringa enn det en absolutt må, siden det sliter på klarlakken. Du klarer fint å ta hull på klarlakken med rubbing...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.