Hjelp til å "skru litt bremser"?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har bestilt meg skiver og klosser til Passelaten, og må få dem på fortere enn svint når de ankommer fra "Uniten" før jeg kjører nordover på sommerferie (klossene foran begynner å bli veeeldig slitte..).

 

Er det grei skuring å skifte selv, så går det nok bra, (sist jeg byttet skiver/klosser var på en Kadett... : flau : ) men jeg lurer på om noen i lokallaget kunne tenkt seg å komme med noen tips, vink, råd, opplysninger angående montering?

 

Lurer f.eks på om det lar seg gjøre å få av/på klosser UTEN å måtte ned med calipere? Trengs det et "rep" sett også?

 

Kjekt hvis noen melder meg, før en eventuell katastofe hvis jeg begynner å fikle selv med noe som burde vært overlatt til "pros"! Hvis dette er vanskelig, så må jeg vel krype til korset og bestille montering hos Snap Drive eller lignende, hvis ikke noen her inne kunne gitt meg en hjelpende hånd?

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten å være no "pro" på området og jeg har ikke skiftet klosser på din modell av passat.

Så er det som du sier grei skuring å skifte.

De fleste biler , slipper man å ta av calipteren for å skifte klosser, er som regel bare å ta av fjær/arm/hendel/dings som klemmer de på plass, dytte stemple/er tilbake helt å dra ut klossene.

Så dytte nedi nye.

som regel enkelt , på noen modeller sitter det en slitasje føler løst i et spor på bremse klossen , andre er det innmonternt.

er vel ikke mye hjelp i dette men lykke til. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Til og med jeg med minne papirflytter hender klarer dette så dette klarer du fint. Trenger ikke rep sett etter hva jeg vet så lenge de går fint.

 

Tips: Kjøp stempelpresse for å få tilbake stemplene i kaliper og en eller to bokser med rustløser på biltema.

 

Fordel å ta en tur på gjør det selv hallen om du ikke har egnet lokale selv. Det er hat med trang garasje og garasjejekk selv om det også går.

 

Med en kompis eller to til hjelp så fikser dere dette på rimelig kort tid.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelpresse som Espen nevner er absolutt et nyttig verktøy og fås kjøpt på Biltema.

 

I tillegg trenger du 7mm umbraco.

 

Du må løsne bremsekaliperne, men det går stort sett veldig greit.

 

Dette fikser du!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange svar!

 

Har allerede sett meg ut stempelpresser på Biltema ja!

 

Må stå i lånt garasje, med vanlig jekk, så jeg er "litt" skeptisk til å begynne å plundre/ta i for å få løs Caliperne.... Mye bevegelse+original VW Jekk er vel ikke HELT trygt... Derfor jeg undrer om Caliperne MÅ av, eller om det går å få stemplene fra uten å ta løs disse, og så "slippe" klossene nedi?

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel nesten si deg her og nå at noe annen jekk, evt bukker, er en grei forsikring.

Er en grunn til at OEM-jekken kalles widow-maker i statene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sjekke guiden jeg skrev da jeg skiftet på min leon.

 

http://www.seatforum.no/viewtopic.php?t=44

 

Dette går nok veldig fint. Ikke det vanskeligste i verden. Enest jeg ikke tok med er at det er viktig å rengjøre navet før du monterer de nye skivene. Bruk gjerne stålbørste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har bestilt meg skiver og klosser til Passelaten, og må få dem på fortere enn svint når de ankommer fra "Uniten" før jeg kjører nordover på sommerferie (klossene foran begynner å bli veeeldig slitte..).

 

Er det grei skuring å skifte selv, så går det nok bra, (sist jeg byttet skiver/klosser var på en Kadett... : flau : ) men jeg lurer på om noen i lokallaget kunne tenkt seg å komme med noen tips, vink, råd, opplysninger angående montering?

 

Lurer f.eks på om det lar seg gjøre å få av/på klosser UTEN å måtte ned med calipere? Trengs det et "rep" sett også?

 

Kjekt hvis noen melder meg, før en eventuell katastofe hvis jeg begynner å fikle selv med noe som burde vært overlatt til "pros"! Hvis dette er vanskelig, så må jeg vel krype til korset og bestille montering hos Snap Drive eller lignende, hvis ikke noen her inne kunne gitt meg en hjelpende hånd?

 

Truls

 

 

 

Kan godt hjelpe deg jeg, bare å skrike ut når og hvor opreasjonen skal fåregå;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hjelpe deg jeg, bare å skrike ut når og hvor opreasjonen skal fåregå;)

 

Supert Simon, det hadde vært topp hvis vi fikk det til å klaffe da! : rock :

Skal gi beskjed når pakken ankommer... Venter i spenning på om den kommer før turen går nordover... :)

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK!

Bremsene er ankommet norge 27 Juni (sporing på US postal), men regner med at tollen skal legge beslag på dem noen dager... Jeg kjører nordover nå om et par timer, så jeg får dem heller ettersendt dit.

Har alliert meg med en kompis som er flink til å skru bil, og som har garasje med skikkelig plass, jekk og bukker. Har handlet bremseverktøy på Biltema, så da skulle alt være klappet og klart for nye skiver og klosser! Er 5-6 mm igjen av de gamle klossene, så det holder nordover!

 

Ha en god sommer alle i Trøndelagen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.