#1 Skrevet Juni 17, 2007 På Golfen er det en liten kunst å sette den i gir, jeg er forsåvidt vant til det, men merker at det er vanskelig å finne girene fort, spesielt første og andre gir. Merket det veldig godt sist jeg var på bane: flau : Så det jeg lurer på er: Hvilke deler trenger jeg å kjøpe for å bli kvitt slarken? Hva er forskjellen på disse to settene, Sett 1 og Sett 2, sånn rent bortsett fra at det ene inkluderer stag osv. Trenger jeg begge for et skikkelig overhaling? Hvordan gjøres dette? Er det i all hovedsak snakk om å bytte div. ting under girstanga, eller er det endel i motorrommet? Har tenkt å bytte noen av stagene foran til dem som er på Golf3, skal visst være bedre enn dem som er på Golf2.. Takker for alle svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2007 På Golfen er det en liten kunst å sette den i gir, jeg er forsåvidt vant til det, men merker at det er vanskelig å finne girene fort, spesielt første og andre gir.Merket det veldig godt sist jeg var på bane: flau : Så det jeg lurer på er: Hvilke deler trenger jeg å kjøpe for å bli kvitt slarken? Hva er forskjellen på disse to settene, Sett 1 og Sett 2, sånn rent bortsett fra at det ene inkluderer stag osv. Trenger jeg begge for et skikkelig overhaling? Hvordan gjøres dette? Er det i all hovedsak snakk om å bytte div. ting unger girstanga, eller er det endel i motorrommet? Har tenkt å bytte noen av stagene foran til dem som er på Golf3, skal visst være bedre enn dem som er på Golf2.. Takker for alle svar:) Trenger vel bare det med mest deler i,og det blir en helt ny bil etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2007 Trenger vel bare det med mest deler i,og det blir en helt ny bil etterpå Altså sett nr. 1:) Ja, har en mistanke om det ja:p Men, må det justeres etterpå etc? Noen som har gjort dette og vil dele erfaringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 17, 2007 Lenge siden jeg har byttet på Golf 2, men jeg husker jeg skaffet meg foring til "o ringen" (den oransje i sett 2 vel), begge stagene foran, ny kopp og kule, samt at jeg poppet på en ny reversføler, da disse slites veldig i kanten. Men, nå står denne operasjonen for tur igjen, så vi får se da vet du BTi! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 17, 2007 eg og skal bytte desse tinga. gjorde full overhaling på den eine jetta'en + eg monterte shotshift + vektstang. vart utrulig kort vandring og presis men eg gløymte å smøra foringer så den er litt "treig" så smørning er viktig.. eg skal bytte på den nye jettaen, men da blir det kunn staga og foringer forran. dvs det som man ser i motorrommet. gidder ikkje å skru ned eksosen som å skifte kula og den foringen som er i "girspak boksen" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 17, 2007 Har tenkt å bytte noen av stagene foran til dem som er på Golf3, skal visst være bedre enn dem som er på Golf2.. Forresten, det er vel kun det lange staget de bruker virker det som "weighted shift linkage"...men det vet du vel allerede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 19, 2007 mens me er inne på teamet gir. når eg skal gire fra 1 til 2 så skraper det litt tenner. og 5 gir må eg "slå" den inn. blir det fikset ved å skifte stagene?? skifta dei tre foringene som står på den delen som er festa i tannstanga. men det er der enda men litt lettare å finna 5 gir. har bestilt nye stag men har enda ikkje fått dei. tenkte og at eg skulle skifta girolja til helga og høra om det hjelper, eller kan det vera at synk.ringane er gåen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 19, 2007 En real dose TAF-X skal kunne hjelpe på, gamle 16Ven ble iallefall litt mer håndterlig med det! Kopp & kule, de 2 stagene og TAF-X er botemiddel på brukte 2er kasser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 19, 2007 Forresten, noen med ETKA som kan sjekke om 171 711 067B er foringer som og passer Golf 2 4 trinns?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 20, 2007 Jepp jepp! I dag har jeg fått byttet ferdig det mest kritiske i giroverføringen (4 trinns stag, lange staget, en hvit "oring" på den braketten som går inn til kassa, kopp & kule inkl småtteriet der). Veldig mye fra første bildet under. Problemet i etterkant er at det er problematisk å få bilen i revers, 1 og 2, nesten så det har blitt værre enn hva det var før. (Skal sies at det var MYE smøregrease i husingen for kopp og kule, så jeg mistenker litt at tidligere eier av bilen har fått justert girene og smørt opp kula) Så er spørsmålet; Hvordan har man best utgangspunkt for å justere inn girene? Haynesboka sier at man løsner opp og strammer til med girkasse og veksler i nøytral. Et alternativ er vel å sette giroverføringer og girspaken i revers, da er man jo i "øverst" både i lengde og bredde retning av sjaltingen. Forresten, noen med ETKA som kan sjekke om 171 711 067B er foringer som og passer Golf 2 4 trinns?? Det tilsvarer de to litt større "oringene" på bildet jeg la ved over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 21, 2007 Jepp jepp!I dag har jeg fått byttet ferdig det mest kritiske i giroverføringen (4 trinns stag, lange staget, en hvit "oring" på den braketten som går inn til kassa, kopp & kule inkl småtteriet der). Veldig mye fra første bildet under. Problemet i etterkant er at det er problematisk å få bilen i revers, 1 og 2, nesten så det har blitt værre enn hva det var før. (Skal sies at det var MYE smøregrease i husingen for kopp og kule, så jeg mistenker litt at tidligere eier av bilen har fått justert girene og smørt opp kula) Så er spørsmålet; Hvordan har man best utgangspunkt for å justere inn girene? Haynesboka sier at man løsner opp og strammer til med girkasse og veksler i nøytral. Et alternativ er vel å sette giroverføringer og girspaken i revers, da er man jo i "øverst" både i lengde og bredde retning av sjaltingen. Det tilsvarer de to litt større "oringene" på bildet jeg la ved over. De er fra golf 1/2 med manuell. Ingen skille på 4 eller 5 trinns da det er foringer den vertikale stangen som er festet i tannstangen på golf 1. Eller bare se på vedlagte bilde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 21, 2007 Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 22, 2007 fekk bytta på min idag. men dei kvite plast staga, eg fekk med to størrelser. på 5 trinnskassa på den eine jettaen hadde den lille typen. på golfen med 4-trins kasse eg har ståanes har den store typen og jettaen i garasjen med 4-trinns kasse har den lille typen. info som eg har fått i meg så er den store type for 5-trinnskasser og den lille for 4 trinnskasse. bør eg bytta fra liten til stor?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 22, 2007 Er girkassa 4 trinns monterer du kort hvitt plaststag merket "4 gang", og motsatt om girkassa er 5 trinns. Du tenker på det staget som er helt hvitt, bare plast og er merket del nr 36 på bildet Rudi la ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 22, 2007 stemmer det. det som stod på jettaen stod det 5 gang på og den var kort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 22, 2007 Virker rart at et kortere stag skal gi større "rekkevidde" sidelengs (som jo er forskjellen på å nå bort til 5 gir kontra 3/4 giret på 4 trinns girkassa). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 8, 2008 Drar denne opp igjen. Byttet kule osv her om dagen, men jeg skal jeg ha grease e.l. i holderen til kula samtidig? Var mye kliss på delene jeg byttet ut ivertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 8, 2008 Ja. Saus inn koppen så kula får i "føringssporene" og under, så ettersmører du litt over før du skrur på blikket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 8, 2008 Ja. Saus inn koppen så kula får i "føringssporene" og under, så ettersmører du litt over før du skrur på blikket. Will do, takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...