Radiator starter kun med tenninga på...

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg kjøpte bilen har jeg merket dette, at radiatorvifta ikke vil gå uten at tenninga står på. Denne skal jo egentlig starte uavhengig av dette, da tempen på kjølevannet kan øke etter at bilen er stoppet.

 

Noen forslag til problemløsning, eller er ikke dette noe problem? Jeg holder alltid tenninga inne til vifta stopper om den går mens jeg stopper/parkerer bilen.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplever det samme som det. Eller for si det sånt: Dette er noe jeg opplever etter at 5`n kom under panseret. Da jeg hadde 4 syl så hørte jeg t viftene gikk av og på som de ville.

 

Jeg også *lurer*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er samme på min femmer og, vært slik helt siden jeg satte motoren for snart 4 år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det gjør min å,skal være slikt kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme på Coupeen min, hvis jeg skur av tenningen mens viften går så stopper den. Det eneste som gjør at viften går uten tenning er den eksterne tempføleren bakerst på toppen. Det hender, nå om sommeren, at jeg hører viften starter 5-10 minutter etter at jeg har parkert bilen, da har det tydeligvis bygd seg opp varme i motorrommet, over eksos-manifolden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Samme på Coupeen min, hvis jeg skur av tenningen mens viften går så stopper den. Det eneste som gjør at viften går uten tenning er den eksterne tempføleren bakerst på toppen. Det hender, nå om sommeren, at jeg hører viften starter 5-10 minutter etter at jeg har parkert bilen, da har det tydeligvis bygd seg opp varme i motorrommet, over eksos-manifolden.

 

Og det er vel slik det skal være. Men hos meg så starter den uansett ikke etter at tenninga er slått av...

 

På alle 5'ere jeg har vært borti tidligere, starter radiatorvifta selv om tenninga er slått av. Det er vel også årsaken til advarselen som står klistra på radiatoren: "Radiatorfan may start at any time."

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme på min Avant 2,3 også. Og som Per sier, kun "overstyrt" av tempføleren i bak-kant av topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er det kanskje noe galt med denne temp-føleren hos meg da. For kan ikke skjønne at denne bilen ikke blir varmere etter at jeg har stoppa, når alle andre jeg har kjørt blir det...hehe :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2,0 så har jeg en tempføler i fremkant av motoren, før når jeg la ledningene sammen, startet viftene, men nå, helt dødt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette oppdaget jeg også igår kveld..hmm..husket at på min 1.8T så startet vifta etter avslått tenning og gikk i 5-10 min..er det da en temp.giver som er defekt da el? Hvor sitter denne? Kan jo være lurt å skifte denne..vifta gikk jo helt til at jeg skrudde av tennoinga..ble litt forfjamset der jeg satt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir en liten oppdatering pga et fenomen jeg opplevde i dag.

 

Jeg hadde stanset bilen og var innom Kiwi i ca 5 minutter. I det jeg kom ut og slang meg inn i bilen så startet vifta, som normalt. Så skrudde jeg på tenningen, og dermed stanset vifta selv om den bare hadde gått 10 sekunder! Jeg prøvde så å skru av tenningen igjen for å se om vifta startet igjen, men det gjorde den ikke. Kjørte deretter 500 meter hjem og da startet vifta, med motoren i gang, som normalt ved varm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg pleier å oppleve, er at vifta går mens jeg parkerer bilen. Skrur av tenninga, så stopper vifta. Men siden jeg "skjønner" at vifta burde gå, så setter jeg tenninga i trinn 1, slik at strømmen til autocheck, takluke, setevarme o.l. går på. Da starter også vifta. Så lar jeg bare tenninga stå på i de ca 10 sek. det tar før vifta stopper igjen...Vifta mi går sjelden mer enn et halvt minutt, men nå lever jeg ikke akkurat i syden heller da...

 

edit: på gamle gt'n jeg hadde, så ville ikke vifta starte i det hele tatt. Jeg la derfor opp en ledning til en bryter inne i coupe'en, så jeg fikk starta den manuelt. Kjørte med radiatoren i gang konstant om motorolja hadde tempe på 75++.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er også slik som Per L. beskriver.

 

Viften kan gå med motoren igang.. Så stopper jeg motoren, viften stopper også.. Etter noen minutter kan viften starte igjen med tenningen av.

 

Er nok slik at det er sensoren i radiatoren som avgjør om den skal gå eller ikke med tenningen på, mens med tenningen av er det kun sensoren plassert bakerst på toppdekselet over innsug/eksos (på motor KU/KV) som avgjør det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan ser denne sensoren ut? eventuelt navn på delen i akte.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både på 200'en og Corradoen har vifta gått etter at jeg har stoppet motoren og tatt ut nøkkel. Husker ikke om den gjorde det på tdi'en.. men der var jeg uansett ikke plaget med mye varme. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.