#1 Skrevet Juni 18, 2007 OBS! Lyden har gått over til rasling og lyder ved svinging mot venstre! Se nedover. Hei! Jeg har et problem som jeg mener har oppstått etter jeg byttet fjærer (til senk, 60mm), bremseskiver og klosser foran. Når jeg svinger mot høyre kommer det en subbelyd (ikke ulik svak propellmotorlyd), og noe vibrasjoner i rattet. Tidligere kom den bare i høy hastighet, men den har nå begynt å komme fra rundt 50-60 km/t, også ved svak svinging - og antageligvis snart uten at jeg svinger særlig i det hele tatt. Er det noen som har en idé om hva det kan være? Kan det f.eks være en bærekule som holder på å ta kvelden? Bilen er en '86-modell Audi Coupé GT, 2.2 fwd. Mvh Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 18, 2007 Synes det høres ut som et gåent hjullager jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 18, 2007 Synes det høres ut som et gåent hjullager jeg. Ok... Mye pes å skifte? Er det i tilfelle høyre eller venstre som er gåent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 18, 2007 Er nok det hjullageret som blir belastet i svingen. Du må av med hele fjerbeinet for så å presse det ut. Du klarer helt sikkert å slå det ut, men det krever nøyaktighet for å kunne slå det inn så du ikke ødelegger lageret. Har gjort det selv å tok en 1/2time med å få ut/inn lageret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 18, 2007 Jeg bør mao. kanskje ta det på verksted, for å ikke risikere å ødelegge lageret? Er det noe problem å kjøre med dette sånn en stund til, eller risikerer jeg at noe kollapser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 18, 2007 Heisan, tja trenger ikke koste deg så dyrt.. Jeg har utstyr til og presse lager på jobben får du av lageret og leverer lagerhus,nav og lager så skal jeg da sette det sammen for deg. Men det er ikke sikkert det er lageret (selv om det jo er så godt som 99% sikkert) Før du kjøper nytt lager til dyre penger sjekk under mansjetten som sitter over drivknuta. er også mulig at drivledet uansett om dette er lagret opp eller ikke har tatt kvelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 20, 2007 Problemet er ikke løst (og er muligens blitt verre)! Etter at jeg og Marius Rimstad skrudde av og kikka litt for et par uker siden, gikk summelyden ved svinging mot høyre over til rasling ved svinging mot venstre. Jeg kjørte bilen rett hjem i garasjen, og har nå fått byttet hjullager på venstre side. Det hjalp ikke! Etter å ha kjørt litt nå, synes jeg lyden minner litt om en mild utgave av lyden som var i en mærsje jeg hadde, som hadde gåen drivaksling. Det er en rasling som høres godt ved sakte kjøring/rulling, og får i tillegg pulserende skrapelyder ved svinging mot venstre. Kan det være noe i drivleddet e.l., som Marius foreslår? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 20, 2007 Store myligheter for det kan være drivledd ja. Er en ganske høy "kakle"lyd når du svinger og kjører i veien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 20, 2007 Jepp. Hvordan kan jeg undersøke om det kan være drivleddet? Er det mulig å se? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 20, 2007 Jeg la forresten merke til et hakk oppå bærekula. Kan det være dette som gir så stort utslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 20, 2007 Jepp. Hvordan kan jeg undersøke om det kan være drivleddet? Er det mulig å se? Trill bilen, sving til siden så hører du det nok. Kommer knekkelyder så er nok drivleddet ferdig. Mansjetten er også røket mange ganger hvis det er normal slitasje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 22, 2007 Er det i tilfelle ytre eller indre drivledd som har gått? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 23, 2007 Mest sannsynlig ytre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 18, 2007 for å lettest dinne ut om yttre drivledd er gåent, ta å legg over fult, å kjør sakte i sirkler. da skal du høre en (klakking) .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 18, 2007 jeg har noe lignende problewm på min 89cq.. og der er det eksosanlegget bak som legger seg nedpå drivakselen i høyresvinger etter den er senket.. så må få anlegget høyere opp snart... men det er en tikkelyd det er snakk om da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 18, 2007 Når drivknuta på Mazdan til samboeren gikk, var det svak rakling ved pådrag i sving... Gikk etterhvert over til rakling ved sving uansett belastning. Dette oppstod på under en uke. Ingen lekasje på mansjetten, ei heller noe åpenlyst feil på drivknuta annet enn litt spor etter korrosjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...