16 PL motor, trenger hjelp før jeg kaster hele bilen

Anbefalte innlegg

Trenger VIRKELIG noen råd!

Har kjøpt en '86 16vPL motor med sportskammer (Piper?), da jeg fikk motoren i bilen gikk den fint, men jeg manglet eksosmanifold bl.a (motoren er fra en Golf 2, bilen er en Scirocco) så ble montert med original manifold og brukt fleksirør under bilen, i påvente av at nytt grenrør. Motoren gikk helt fint noen uker, før den begynte å fuske. I prosessen til å finne feilen fant vi ut at registerreimen sto en tann feil, og rettet dette. Uten at det hjalp. Fant til slutt ut at mengdefordeleren måtte være synderen, jeg hadde kjørt uten bensinfilter siden den nye motoren ble montert (var jo ikke plass til filteret, alt er på "feil" side siden jeg har en scirocco med Golf 2 motor)

Monterte på igjen luftfilterboksen med innsprut fra den gamle motoren (original 8v) og den gikk fint igjen, men kjørte fremdeles uten bensinfilter. Dette var en midlertidig løsning til jeg fikk tak i nytt 16v innsprut. Kjøpte luftfilterboks, hjerne og ledningsnett fra en 16vKR motor og byttet alt. Monterte også på bensinfilter denne gangen =) Men etter dette har det vært slutt på moroa.

På tomgang høres tenningsbank i motoren, og svinghjulet står ikke i ro. Det beveger seg fram og tilbake ca 1 cm. Ved gasspådrag hopper den plutselig 1 cm og blir litt mer rolig.

Ved pådrag høres fremdeles tenningsbank.

Med pedalen i bånn går den DÅRLIG, og det er ganske kraftig vibrasjon i motoren. Slipper jeg gasspedalen litt ut igjen får jeg plutselig normal akselerasjon. Slipper jeg den for langt ut, er det samme helvete igjen, med dårlig drag. Det føles nesten som å kjøre med turbo når jeg slipper pedalen litt ut igjen=) Når dette skjer forsvinner også tenningsbanken, midlertidig.

Pluggene ser bra ut. Pluggkabler / coilkabel er ny.

Har prøvd å skifte den lille hjernen.

Har prøvd å skifte fordeler.

Har målt bensintrykk.

Har målt dyser.

Har sjekket at kammene ligger riktig.

Belg og rør for luft ser hele og fine ut.

Har ikke fryktelig mye erfaring med motorer, så er litt hjelpeløs nå.

Har 10-12 graders fortenning på den nå, det skal være 6* originalt på PL, og litt ekstra for kammene.

Kan det være den store hjernen som har tatt kvelden?

Har sjekket merker på registerreim flere ganger, og det står korrekt nå. Men vi har jo flyttet reimen en tann siden jeg kjøpte motoren?

Ledningsnettet som er synderen? Feilkobling eller noe?

Brukt ganske mange tusen på prosjektet nå, men snart flyr både bil og motor på dynga.

ALLE forslag mottas med glede!

mvh

Niclas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.