Overhale motor ved 260 000km?? (1.9tdi PD)

Anbefalte innlegg

Har funnet en bil jeg vil ha så sant jeg ikke finner noe urovekkende ved prøvekjøring.

Det er en 2000mod Passat med 115hk pumpedyse motor.

Selgeren er et bilfirma som virker seriøse. Først skulle de bytte reg reim og ta en generell teknisk sjekk på den før jeg kunne overta, dette var fordi de gir 1 års garanti og må de selvsagt sjekke at alt er i orden først. Fikk beskjed om at dette skulle ta en uke.. Så etter noen dager ringer de og sier at verkstedet som har jobben hadde oppdaget at turboen er sliten, så de bytter ut denne med en ny en.

Fint tenkte jeg. I dag får jeg en telefon der han sier at verkstedet har anbefalt overhaling av motor.

Dette ble jeg noe skeptisk til, men selgeren viste ikke mer, det var verkstedet som hadde kommet frem til dette. Trengs det virkelig en overhaling etter "kun" 250 000km?

Burde jeg se etter en annen bil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor som er gått 250.000 burde ikke trenge full overhaling og jeg ville blit skeptisk. Tror jeg hadde sett meg om etter en annen bil.

Det er mange slike Passater på markedet for tiden så det er ikke vanskelig å finne tilsvarende.

Tør jeg spørre hva de skulle ha for bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor som er gått 250.000 burde ikke trenge full overhaling og jeg ville blit skeptisk. Tror jeg hadde sett meg om etter en annen bil.

Det er mange slike Passater på markedet for tiden så det er ikke vanskelig å finne tilsvarende.

Tør jeg spørre hva de skulle ha for bilen?

De skulle ha 150000, vet det er mange slike. Men jeg må finne noen som tar min i innbytte. Hvilket de her gjorde. Fikk tilbud om 120.000 i inbyttepris for min, som jeg syns er greit da jeg ga 123.000 for den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg holdt meg unna.Husker ikke om det gjelder ATJ og AJM eller bare ATJ.Svigerfaren min har en 2000 mod Passat 1.9TDI pumpedyse 115 hk (ATJ).Da den bilen kom på 144000 så raste motoren,bankelyder....Sjekka litt rundt,viste seg å være svakhet fra fabrikk.Mener det var slakk i stempelpinnebolten.Dette er det kommet skriv på fra møller,garanti er utvidet til 100.000km .Vi har hatt noen tilfeller på jobben......Foruten dette så er det en fin bil.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg holdt meg unna.Husker ikke om det gjelder ATJ og AJM eller bare ATJ.Svigerfaren min har en 2000 mod Passat 1.9TDI pumpedyse 115 hk (ATJ).Da den bilen kom på 144000 så raste motoren,bankelyder....Sjekka litt rundt,viste seg å være svakhet fra fabrikk.Mener det var slakk i stempelpinnebolten.Dette er det kommet skriv på fra møller,garanti er utvidet til 100.000km .Vi har hatt noen tilfeller på jobben......Foruten dette så er det en fin bil.

Lykke til

æsj... Har egentlig veldig lyst på denne bilen, og at motoren nå blir fikset på bør vel heller telle positivt?

Har så og si lik bil nå bare i sedan, og pga familieforøkelse trenger jeg stasjonsvogn. For å slippe å styre med å selge den jeg har nå, så vil jeg gjerne bytte den inn, men det er det ikke mange forhandlere som er interessert i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg ikke nevnt noe av dette til selger,før du har spurt han om hva som er blitt gjort med motoren.Det er ikke sikkert den vil rase,men ville bare si ifra.Sjekk historikken på den om det har skjedd noe med motoren tidligere.Disse motorene ble bare levert i 2000 mod,sikkert en grunn til at de stoppet den,eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg ikke nevnt noe av dette til selger,før du har spurt han om hva som er blitt gjort med motoren.Det er ikke sikkert den vil rase,men ville bare si ifra.Sjekk historikken på den om det har skjedd noe med motoren tidligere.Disse motorene ble bare levert i 2000 mod,sikkert en grunn til at de stoppet den,eller?

Ikke nevne at den motoren har dårlig rykte mener du?

Har sjekket historikken på en vag forhandler, den har vært regelmessig på service, byttet olje veldig ofte. Mekanikeren som sjekket historikken sa at det var en veldig godt holdt bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite innspill; Min 2000 115hk pd har gått 416 000 og virker helt OK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg har sendt de en mail der jeg spør om de kan høre med verkstedet som har jobben, om hva som var galt. evt om jeg kan få nummeret til verkstedet så kan jeg høre med de selv.

En kompis som skrur for en vag forhandler hadde aldri hørt om noe spesielt galt med de motorene der. utvidet Garanti hadde han heller ikke hørt om på de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått svar fra de som selger bilen. Verkstedet sa at det var gått hull i bunnpannen slik at den har blitt kjørt tom for olje og med det selvfølge at motoren har skjært seg.

Jeg har nå en mening om at dette er noe verkstedet selv har klart å påføre, da bilen iflg selger var i god stand da den ble kjørt til verkstedet, og de skulle kun ta en teknisk sjekk samt bytte regreim før jeg skulle få overta den.. Nå venter de på at forsikringselskapet skal komme med en takst..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leit dette med motoren da,sier ikke at den vil rase men obs,obs bare så du viste det.Jobber selv på møller,dette er det kommet skriv på og utvidet garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig kompisen min på Møller ikke har fått med seg de skrivene :)

Uansett så får jeg antagelig ny motor, eller nyoverhalt, slik at jeg nok vil unngå de problemene du beskrev.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.