#1 Skrevet Juni 21, 2007 Hei! Ny på forumet her og lufter mitt første spørsmål her blandt dere fagfolk. Har en A6 1,8t AEB som jeg har fått konstatert defekt wastegate på. Har sjekket litt rundt og fikk tak i en splitter ny KKK K04 turbo fra USA for 5600,-! Fin pris synes jeg da. Spørsmålet mitt blir da: Er det noen som har en DIY beskrivelse av hvordan man bytter ut en K03 med en K04 turbo? Gjerne med bilder og gode greier. Tenkte samtidig bytte ut magnetventilen med en n75h ventil. Bilen er chippet etter papirene til 196hk, trenger jeg å omprogrammere chippen når jeg bytter turbo? Håper det er noen der ute som kan assistere meg litt. På forhånd takker og bukker Mvh. Eirik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 21, 2007 Kan bidra med at du må bytte chip fra K03 til K04. Kan være interessert i chippen din hvis vi har samme styreenhet - ECU 4B0906018CG 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 21, 2007 med H ventilen går den nok i kutt pga for høyt trykk. Min gikk fra 1bar til 1,3 med H ventil, og gikk rett i kutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 21, 2007 Kan bidra med at du må bytte chip fra K03 til K04. Kan være interessert i chippen din hvis vi har samme styreenhet - ECU 4B0906018CG Oh. Enda jeg ikke har planer om å nødvendigvis hente mer hester ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 21, 2007 med H ventilen går den nok i kutt pga for høyt trykk.Min gikk fra 1bar til 1,3 med H ventil, og gikk rett i kutt. 0,3bar økning kun på h ventilen?! Trodde dette var en myte. Hvilken ventil bør jeg kjøre da? Mvh.E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 21, 2007 Bruksanvisning på montering av K04: http://www.audiworld.com/tech/eng27b.shtml Må ha ny chip ja. Jeg har gjort det samme, samt da ny eksos, racepipe, racekat, ny resirkventil, nye Bosch tennplugger med 6mm åpning og BSR optiflow kit. Ble meeget fornøyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 21, 2007 Ja, selv om du ikke har planer om å hente ut mer hester. Hadde du hatt originalchip, kunne du fint kjørt med K04 turbo. Du ville da fått litt mer hk og moment enn originalt. Men når du nå har bilen chippet med en chip som optimaliserer alt iforhold til en K03 turbo, kan det få alvorlige konsekvenser om du kjører med denne chip'en og en K04 turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 21, 2007 Ja, selv om du ikke har planer om å hente ut mer hester. Hadde du hatt originalchip, kunne du fint kjørt med K04 turbo. Du ville da fått litt mer hk og moment enn originalt. Men når du nå har bilen chippet med en chip som optimaliserer alt iforhold til en K03 turbo, kan det få alvorlige konsekvenser om du kjører med denne chip'en og en K04 turbo. Ærsj da. Hadde egentlig ikke sett for meg kosten me ny chip også....... Er det andre ting jeg eventuelt bør bytte ved en oppgradering til K04? Må man hente ut mer hester med en K04 turbo? Var litt usikker på om jeg ønsket mer i forhold til slitasje og at bilen er gått 150 000km. Noen meninger her? E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 21, 2007 du får jo helt ny k03 turbo til 4- 5000kr.. da slipper du bytte noe som helst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 21, 2007 du får jo helt ny k03 turbo til 4- 5000kr.. da slipper du bytte noe som helst Er jo en mulighet. Hva tror dere jeg kan få for K04 turboen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 21, 2007 Jeg hadde ikke tenkt meg om i det hele tatt. bytt turbo og chip du! Om bilen er rullet 150000 spiller ingen rolle om den er blitt vedlikeholdt! K04 er vell god for 240 hk i teorien.. Min K03 røyk i fjor men da MÅTTE jeg ha ny turbo ASAP fordi vi skulle kjøre på ferie 9 dager etterpå.. Hadde det ikkje vært for det hadde jeg kjøpt K04 uten å blunke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 21, 2007 Jeg hadde ikke tenkt meg om i det hele tatt. bytt turbo og chip du! Om bilen er rullet 150000 spiller ingen rolle om den er blitt vedlikeholdt! K04 er vell god for 240 hk i teorien.. Min K03 røyk i fjor men da MÅTTE jeg ha ny turbo ASAP fordi vi skulle kjøre på ferie 9 dager etterpå.. Hadde det ikkje vært for det hadde jeg kjøpt K04 uten å blunke Godt å høre. Andre ting jeg må bytte hvis jeg skal hente ut rundt 220hk? E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 21, 2007 Ettre som jeg har forstått så skal det holde med k04 og chip. Dog de fleste anbefaler å bytte den resirkventilen av plast til noe kraftigere f.eks. Forge 007. Bensintrykksregulatoren må kanskje og byttes, men dette kommer ann på hvilken chip du velger. Skyt meg om jeg blingser her, men tror jeg er på sikker is 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 21, 2007 Ettre som jeg har forstått så skal det holde med k04 og chip. Dog de fleste anbefaler å bytte den resirkventilen av plast til noe kraftigere f.eks. Forge 007. Bensintrykksregulatoren må kanskje og byttes, men dette kommer ann på hvilken chip du velger. Skyt meg om jeg blingser her, men tror jeg er på sikker is Okay. Har byttet resikuleringsventilen til 710n(den som står i TT 225HK) Tror den skal holde godt. Takker og bukker for innlegg. Noen andre her på forumet som kjører K04 med chip på 1,8t? E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 21, 2007 Hei. Studer denne tråden du så får du vel litt mer info ang dette med trimming og K04 turbo.. Jeg har også skrevet et innlegg lengre ned i tråden om hva du må/bør bytte ved bruk av K04 turbo.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=89299 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 22, 2007 Hei. Studer denne tråden du så får du vel litt mer info ang dette med trimming og K04 turbo.. Jeg har også skrevet et innlegg lengre ned i tråden om hva du må/bør bytte ved bruk av K04 turbo.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=89299 Må jeg virkelig bytte downpipe, cat, ic og alt det du har skrevet i den tråden ved bytte til K04? Dette begynner å balle på seg.......Tror jeg prøver med K04 og reprogrammert chip...Fucker jeg bilen da? E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 22, 2007 Dersom du velger å gå for en K04 og skal hente ut 240hk så risikerer du at det blir for varmt etter truboen med original downpipe. Og da vil du bare miste effekt og kansje risikere å havarere turboen.. Og dersom du bytter downpipe så kjøper du jo gjerne en ssom har sportscat montert på, eller så kjøper du bare en downpipe uten cat. IC må du ikke bytte, men det er bare en fordel. Dyser må du ikke bytte, men da må du øke bensintrykket. Her er det enten eller. Jeg økte trykket fra 4 til 5 bar. Resirken har du jo byttet så den er ok Og for å svare på det siste spørsmålet ditt så er det ikke noe vits å montere K04 for å så få en chip til dette. Da er det like greit å bare chippe med K03 turboen for da vil du få nesten like mye HK som bare K04 og chip. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 22, 2007 Nei,du må ikke bytte downpipe, cat, ic osv ved bytte til en K04. Men du må UNNGÅ å kjøre med K04 og 200hk chip til K03 sammen. Reprogramerer du chippen og kjører med K04 funker det fint. Jeg trengte forøvrig ikke skifte dyser eller å øke bensintrykket da jeg chippet min bil nå nylig. Frontmontert IC har jeg heller ikke, men det kan hende jeg monterer det en gang i fremtiden. Bilen går som en kule, og jeg er meget fornøyd. Du vil garantert få mer uttav K04 og chip enn K03 og chip. Effekttallet er kanskje ikke så mye høyere(Hvis du unnlater å skifte ut eksosdelene), men du får bedre moment over hele registeret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 22, 2007 Ja du får litt mere hk enn en chippa k03, men som sagt så hadde jeg ikke gidda å brukt penger på å investere i kun en k04 og chip dersom jeg kuntrengte å legge ut for en chip dersom jeg ikke vil bruke noe penger på dette. Skal du som sagt hente ut over 220hk så bør du bytte til større downpipe nettopp pga den varmen som vil produseres.. Selvfølgelig vil dette gjelde mest dersom du kjører hardt over lengre tid, men visst du kun er ute etter å dra litt på i ny og ne så kan du vel klare deg uten.. Men jeg hadde ikke vurdert å ikke byttet den ut.. Men du får jo kjøpt en Cat erstatter som er billigere og da får du jo litt mindre motstand i eksosen etter truboen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 23, 2007 Den originale katalysatoren er hovedrestriktoren i det originale eksossystemet,ikke downpipen. Setter du på en racepipe der katalysatoren er, og evt monterer en racekatalysator under bilen, kommer du LANGT på vei. For å hente mest mulig ut bytter du selvfølgelig hele eksossiden inkl downpipe. De siste 10 hk'ene får man gjerne ved å oppgradere hele eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 24, 2007 Nei,du må ikke bytte downpipe, cat, ic osv ved bytte til en K04. Men du må UNNGÅ å kjøre med K04 og 200hk chip til K03 sammen. Reprogramerer du chippen og kjører med K04 funker det fint. Jeg trengte forøvrig ikke skifte dyser eller å øke bensintrykket da jeg chippet min bil nå nylig. Frontmontert IC har jeg heller ikke, men det kan hende jeg monterer det en gang i fremtiden. Bilen går som en kule, og jeg er meget fornøyd. Du vil garantert få mer uttav K04 og chip enn K03 og chip. Effekttallet er kanskje ikke så mye høyere(Hvis du unnlater å skifte ut eksosdelene), men du får bedre moment over hele registeret. Takk for alle svar. Er litt klokere nå tror jeg. Går det greit å kjøre noen km med K04 og min gamle K03 chip? Må få bilen kjørt til reprogrammering av chippen Hva koster det for en ny downpipe med sportcat da? ingen problemer med EU kontroll? Mvh. E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 25, 2007 Downpipe og racepipe er to separate deler. En racepipe får du hos turbofun.no for under 1500,-. Downpipe varierer i pris alt etter hvilket merke du velger, selv kjøpte jeg en Milltek downpipe for rett over 2000 kroner. Racekatalysator får du på ebay til under tusenlappen. Kjører du kun racepipe blir det gjerne problemer med eu-kontroll, for da har du jo ikke katalysator. Men monterer du en racekatalysator under bilen så passerer den eu-kontrollen, samtidig som du viser hensyn til miljøet. Så lenge du kjøper en racekatalysator som har god gjennomstrømming taper du ikke så mye effekt iforhold til uten. Det går fint å kjøre med K04 og K03-chip så sant du kjører rolig og forsiktig, men jeg ville ikke kjørt lenger med et slikt oppsett enn høyst nødvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 25, 2007 Den er ok. Fikk turboen fra USA i dag. 129 kr i forenklet tollgebyr Eneste nedturen var at det var en nippel som var knekt på den Får håpe jeg får tak i en ny. Ellers hva mener folk generelt om å kjøre den n75h ventilen sammen med K04 turboen og rundt 220hk? Blir det virkelig for mye trykk? Kjøre J ventilen i stede eller? Mvh. Eirik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 25, 2007 Prøv med den n75 du har så ser du kordan ladetrykket oppfører seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 25, 2007 Hører folk sier at ketchup effekten er ganske stor med den originale n75. Skal gi et jevnerer pådrag med h ventilen. Korrekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...