3B! Overboring og JE stempler?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å bore blokken min nå som jeg har motoren i atomer. Ser mange bytter veiv og råder samtidig for å få enda større slagvolum? Hva er fordelen med dette? En sterkere motor?

 

Jeg tenkte jeg bare skulle kjøpe nye stempler. Jeg har H-profilråder og nye lagre som jeg kjøpte via et av gruppekjøpene som Ole Opsahl gjennomførte. Her er noen specs jeg "fisket" fra Gruppekjøp-tråden:

 

Laget i 4340 CroMo, H profil.

C/C: 5,670" (144mm)

Big End Bore: 1,992" (50,6mm)

Pin Diameter: 0,787" (20mm) Aluminum-bronze bushings

 

Så lurte jeg på:

 

-Hva burde jeg å for her?

-Kan jeg gå for hvilken som helst diameter på stemplene?

-Hvilken endring i slagvolum gir de forskjellige dimensjonene?

-Noen anbefalinger?

-Noe mere jeg burde tenke over?

 

 

JE Piston set for Audi I5 20vt, available in multiple configurations:

 

4V 5CYL, 83mm bore, 92.8 stroke, 144mm rod length, 20 mm pin, 8.5:1 compression Dished

 

4V 5CYL 83mm bore, 95.5mm stroke, 144mm rod length, 20 mm pin, 8.5.1 compression Dished

 

4V 5CYL 82.5 mm bore, 86.4 stroke, 144mm rod length, 20 mm pin, 8.5:1 compression Dished

 

4V 5CYL, 82.75 mm bore, 92.8mm stroke, 144mm rod, 20 mm pin, 8.5:1 compression Dished

 

 

http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=28_63_73&products_id=110

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva volum du får regner du lett ut; borxslag.

 

grunnen til at mange velger 2.5 med langslag veiv er som du sier å få en sterkere motor, som begynner å dra mye tidlegere en samme motor med 2.2.

2.5 blir riktig nok ikke så turtallsvillig. men du får det jo igjen med kjørbarehet.

min 2.5 bremsa 670nm på 5100rpm på 99oktan.

 

skal du uansett bytte råder og stempler,samt balansere. ville jeg gått får 2.5. er jo uansett samma jobben. eneste som kommer i tillegg er 2.5 veiv og i den store sammenhengen koster jo ikke den så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva volum du får regner du lett ut; borxslag.

 

grunnen til at mange velger 2.5 med langslag veiv er som du sier å få en sterkere motor, som begynner å dra mye tidlegere en samme motor med 2.2.

2.5 blir riktig nok ikke så turtallsvillig. men du får det jo igjen med kjørbarehet.

min 2.5 bremsa 670nm på 5100rpm på 99oktan.

 

skal du uansett bytte råder og stempler,samt balansere. ville jeg gått får 2.5. er jo uansett samma jobben. eneste som kommer i tillegg er 2.5 veiv og i den store sammenhengen koster jo ikke den så mye.

 

Er jo greit med mye NM men samtidig så er det jo den som kverker kassa da:o

Jeg må jo ut med 6500kr+ for stemplene og så kommer veiva i tillegg om jeg skulle gå for den så LITT ekstra utgifter blir det jo.

 

Er dette nødvendig egentlig på MAX 500HK? Mener du at den vil bli turtallsvillig på 2.2L?

 

Regner med jeg kan bruke de rådene og lagrene jeg har eller må jeg ha noen andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Er dette nødvendig egentlig på MAX 500HK? Mener du at den vil bli turtallsvillig på 2.2L?

 

Regner med jeg kan bruke de rådene og lagrene jeg har eller må jeg ha noen andre?

er ingen ekspert på dette. men sånn generelt så kan man vel si at lengre slag=mindre turtallsvillig

Langslag er jo tross alt for å oppnå moment!

Er ikke nødvendig for 500hk på femmern.

 

Sjekk 2.5 tråden ang,. rådene. La inn et spørsmål ang. å bruke 144mm råder her om dagen der, men er vel ingen som har svart på det enda...

Er vanlig å bytte til lengre råder med økt slaglengde..

 

edit: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=69641

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo de som bytter til lengre råder selv om man beholder 2.2 veiv og.. dette for å få slakere vinkel på råder..

 

mener det var kimmit som har stempler på lager som er tilpassa 2,5 veiv med 144 råder.

ikke ille pris heller. ringte å hørte med dem den gangen jeg handla deler. de hadde bygd etpar slike motorer som vistnok fungerte bra

 

som dere sier er det ikke nødv med 2.5 for 500hk.. finnes mange 2.2 med masse effekt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bygge 2.5 så vurder å bruke den høyere 2.5 blokka. Gir mulighet for lengre råder som er en fordel med lang slaglengde.

Langt slag gir ikke mindre turtallsvillighet, men det begrenser max turtall. Har 2.5 selv og den er turtallsvillig som bare det. Smeller i sperra på 7500 rett som det er : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bygge 2.5 så vurder å bruke den høyere 2.5 blokka. Gir mulighet for lengre råder som er en fordel med lang slaglengde.

Langt slag gir ikke mindre turtallsvillighet, men det begrenser max turtall. Har 2.5 selv og den er turtallsvillig som bare det. Smeller i sperra på 7500 rett som det er : smil :

 

 

joda klart, men langslag har jo gjerne registeret lenger ned på turtall..

 

 

hvor lange råder har du med høyblokka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.