#1 Skrevet Juni 21, 2007 Jeg er litt bekymra for bilen min.. Den har av og til noen tikke fører, og det liker jeg ikke helt.. Høres ut som det er bare en ventil som tikker også.. Er det farlig for motoren eller kan jeg kjøre med det? Takker for alle svar. Mvh Tore Ludvigsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 21, 2007 Hvor langt har den gått ? Er det tidligere skiftet de hydrauliske ventilløfterne ? Har den gått et par hundre tusen kan disse begynne å tikke. Bør byttes når det begynner å bli slitte. Neppe skadelig å kjøre med så lenge du har moderate turtall, men de blir jo bare værre og værre. Hvis det ikke er dette kan det jo være hva som helst, også noe farlig. Start opp bilen for å få litt oljetrykk, deretter stopp. Av med toppdeksel. Sjekk alle ventilløfterne en etter en mens ventilen er stengt: forsøk å presse den nedover. Løftere som er utslitte lar seg enkelt presse ned, de som er ok får du ikke rikket (og får heller ikke noen tykk bladsøker mellom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 21, 2007 Hvor langt har den gått ?Er det tidligere skiftet de hydrauliske ventilløfterne ? Har den gått et par hundre tusen kan disse begynne å tikke. Bør byttes når det begynner å bli slitte. Neppe skadelig å kjøre med så lenge du har moderate turtall, men de blir jo bare værre og værre. Hvis det ikke er dette kan det jo være hva som helst, også noe farlig. Start opp bilen for å få litt oljetrykk, deretter stopp. Av med toppdeksel. Sjekk alle ventilløfterne en etter en mens ventilen er stengt: forsøk å presse den nedover. Løftere som er utslitte lar seg enkelt presse ned, de som er ok får du ikke rikket (og får heller ikke noen tykk bladsøker mellom. Hei! Bilen har gått 274000 km i dag. Har ikke peiling på om de har vært skifta, men det er det "know all'ene" i miljøet her sier at det er da.. Så jeg velger å tro at det er det.. Har tenkt meg en tur fra Ålesund til Kristiansand og tilbake sjønner du, så jeg må nesten vite om det er trygt å kjøre så langt... Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2007 Du kan også skifte til en tykkere olje. Da vil den tikke mindre hvis det er løfterne. Hvis det er løfterne så vil den også tikke mye ved oppstart, før oljetrykket kommer skikkelig. Med såpass med km på telleren høres det helt normalt ut at løfterne begynner å gi seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2007 Heisann Jeg hadde en litt tikking i min 2,2 10v for en stund tilbake. Skiftet til tjukkere olje og tikkinga forsvant. Nå har jeg prøvd meg på ei tynnere olje igjen og det tikker litt mer. Men er KUN rett etter oppstart i maks 2-3 sekunder. I verste fall må du bytte ventilløfterne dine, er vel ganske vanlig jobb å gjøre på de her men husker ikke hvor mye 5 stk ventilløftere koster.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2007 Bytter vel alle 10 når man først er igang. Alle har sikkert gått like langt. Koster ca 1500 kr for alle ti på Møller mener jeg å huske etter at jeg skifta på en 10v jeg hadde for noen år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2007 Obs. det kan også være vakuumpumpa som sitter på toppen, den "klumpen" som sitter omtrent mellom syl.2 og 3 om jeg husker riktig- Hvis det er mer "klakke" lyd enn tikking, så ville jeg testet med å ta ut stanga som sitter mellom vakuumpumpa og kammen. Kan trygt kjøre uten denne da du alikevel har vakuumet fra motoren som hjelper på bremsekraftforsterkeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2007 Tror jeg må få en fagarbeider til å stille skikkelig diagnose på dette.. Jeg får jo vite alt mulig når jeg er ute å kjører... Noen sier at det er en ventilarm som er løs, og noen sier at det en knekt ventil som ligger og klakker.. Beste er vel å få rette diagnosen stilt først som sist... Men selgeren sa til meg at det var på tide å kjøpe nye ventilløftere ,så det tror jeg at jeg skal.. Koster 1498+ moms for ventilløftere på møtller tror jeg.. Men skal se på nbs først.. De er sikkert billigere.. Takker forresten for alle svar! Blir jo litt klokere for hvert innlegg jeg leser:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2007 Bytter vel alle 10 når man først er igang. Alle har sikkert gått like langt. Koster ca 1500 kr for alle ti på Møller mener jeg å huske etter at jeg skifta på en 10v jeg hadde for noen år siden. Alle 10 selvfølgelig. Fatter ikke hva jeg tenkte på når je skrev 5 stk! hehe..Stor jobb å skifte ventilløftere sjøl? Vurderer å ta dette samtidig med kvassere kam når den tid kommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2007 Jeg skiftet løfterne på min 2,8 V6, fikk tak i løfterne på nbs. Tror det ble ca 1200kr for alle 12. Jeg fikk hjelp til å skifte, men det er vel egentlig en forholdsvis grei jobb så lenge man har kontroll på register og timingen på dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2007 Er forsåvidt ikke noen stor jobb å skifte løfterne. Bare å plukke de ut, og sette inn nye når man har kammen ute. Pass på at du setter kammen på plass slik den stod, og lån deg en momentnøkkel om du kan. Husker ikke nøyaktig hvilket moment bukkene skal strammes til på... Men om du allierer deg med en som har gjort det før, så kan man nesten ikke gjøre det feil. Bare å være nøye, som med det meste annet i en motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2007 60 euro fra CAC:) blir under 500kr +frakt og moms. http://homepage.internet.lu/customautocraft/TYPEC4_100_S4_A6_S6_S6PLUS.htm#MOTOR%20PARTS 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 24, 2007 Hei! Hadde samme problemet på min gamle 80 2,3. Heftig tikke lyd til tider. Fikk faktisk beskjed på Møller at det bare var å kondemnere bilen pga at det mest sannsynlig var rådelagrene som var gåen. Sjekket litt rundt og lyttet på motoren og det viste seg at det var vakumpumpen. Ligger en løs bolt inni den som stenger og åpner. Byttet denne og da var alt jeg hørte den goe lyden fra femmern. Bolten får du kjøpt løs hos Møller. Kjøp også ny pakning til pumpen. Kan selvfølgelig ikke garantere at det er det som er feil men bolten koster ca 160 kroner og det er verdt å prøve. Denne bytter du enkelt selv Mvh. E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 24, 2007 eller bare ta bolten ut og hør om lyden er borte... er den det, så kan det være nok å stramme fjæra i vakuum pumpa, eller fjerne bolten helt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 24, 2007 Takk for alle tips! Skal sjekke ut det med vakumpumpa i morra, og hvis den forsvinner, så er det vel bare å drite i bolten? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 24, 2007 Hvor sitter vakumpumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 25, 2007 Hvor sitter vakumpumpa? Hehe, jeg har ikke peiling.. Skal få en kompis til å se på det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 25, 2007 Hehe, jeg har ikke peiling.. Skal få en kompis til å se på det:) Haha. Trodde du lata som om du visste det jeg! Noen som vet hvor vakumpumpa sitter på en 2,2 10v KV-motor fra årstall 1985? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 25, 2007 1. En Audi-femmer har ikke vippearmer som kan bli løse. 2. Vakuumpumpen på alle Audi-femmerne (unntatt de aller første dieselmotorene) sitter på venstre side av toppen sett fra førersetet. En svær klump med slange mellom tennplugg 2 og 3 om jeg ikke husker feil, det er *umulig* å ikke se dem om man har. Ikke alle har den heller.. 3. Man bytter alltid alle ventillløfterne. 4. Tykk olje bare kamuflerer problemet midlertidig og funker elendig om vinteren. 5. Til trådstarter: Skifter du løfterne er du 99% sikkert kvitt problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 25, 2007 1. En Audi-femmer har ikke vippearmer som kan bli løse.2. Vakuumpumpen på alle Audi-femmerne (unntatt de aller første dieselmotorene) sitter på venstre side av toppen sett fra førersetet. En svær klump med slange mellom tennplugg 2 og 3 om jeg ikke husker feil, det er *umulig* å ikke se dem om man har. Ikke alle har den heller.. 3. Man bytter alltid alle ventillløfterne. 4. Tykk olje bare kamuflerer problemet midlertidig og funker elendig om vinteren. 5. Til trådstarter: Skifter du løfterne er du 99% sikkert kvitt problemet. Takk for tips:) Skal få de skifta asap.. Men er det trygt å kjøre med det? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 26, 2007 Ja, lyden er igrunn bare plagsom. Det ødelegger ingenting, men det får jo bilen til å høres ut som en gammel, sliten haug. Det er vel egentlig det største problemet.. I tillegg, sjekk om det kan være vakuumpumpen også som lager lyd. Ikke helt ukjent, og denne kan bare kobles ut (fjerne staget mellom kam og pumpe) dersom den lager ulyd. Vakuumsystemet er også tilkoblet innsuget, dette sørger for mer enn nok vakuum om du ikke pleier å pumpebremse med gassen i bånn samtidig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 26, 2007 Ja, lyden er igrunn bare plagsom. Det ødelegger ingenting, men det får jo bilen til å høres ut som en gammel, sliten haug. Det er vel egentlig det største problemet.. I tillegg, sjekk om det kan være vakuumpumpen også som lager lyd. Ikke helt ukjent, og denne kan bare kobles ut (fjerne staget mellom kam og pumpe) dersom den lager ulyd. Vakuumsystemet er også tilkoblet innsuget, dette sørger for mer enn nok vakuum om du ikke pleier å pumpebremse med gassen i bånn samtidig.. Takk for meget beroligende info Eyvind:) Da venter jeg til jeg kommer hjem fra quarten med å skifte ventilløftere, så skal jeg sjekke ut vakuumpumpa:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 26, 2007 Det kan du trygt gjøre, tikkende ventilløftere vil som sagt ikke ødelegge noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 27, 2007 SKal nesten garantere deg at det er vakumpompa di. Vanlig feil på 2.3 Høres akkurat ut som om det ikke er oljetrykk på ventiltrykkerne. Plukk ut vakumpumpa..så skal du få høre på golyd i motoren din:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...