#1 Skrevet Juni 22, 2007 Hei! Noen som har bilder, linker eller beskrivelse av framgangsmåte for tømming av konverteren på tiptronicen? Gjelder en A8, men tror kassa er lik alle andre tip'er. Hører fra dere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 22, 2007 Vet ikke fremgangsmåte, men mener at hele kassen må ned. Om det holder å snu og herje med kassa for å få det ut eller demontere greia vet jeg ikke.. Tar du bare ned bunnpannen og tømmer olje den veien er det bare ca 3 liter som kommer ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 22, 2007 her har du litt info http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266&highlight=tiptronic+olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2007 Det er riktig Øystein. Kassa tar 9 liter og om man tar "vanlig" olje og filterskift får man bare ut deler av de 9 literne. Det hadde derfor vært fint å fått vite om det er noen som har byttet olje i konverteren på en tip også. Tips mottas med takk..... På en motor så sier man at oljen ikke er bedre enn den dårligste oljen på motoren. Rart at konverteren ikke tømmes på en girkasse som har mye lengre oljeskift intervaller og hvor ordinært oljeskift utgjør under 50% av den totale mengde olje. Nå har kassa mi gått kun 55.000 km med den oljen som er på så det er nok ikke noe krise, men ville gjerne byttet all olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2007 Tror ikke det er noen krise om du ikke får byttet oljen i konverteren. Du får ut 6 liter, ikke 3, ved å ta ned bunnpannen. Så får du sikkert ut et par liter til hvis du blåser tom oljekjølerrøra, og da er det ikke så farlig om det er en liter eller to gammel olje igjen. Hvis du fremdeles vil ha byttet mer, kan du jo kjøre et oljeskift uten å bytte filter, fylle på 6 liter olje, kjøre et par tusen kilometer, og så bytte olje og filter igjen. Tror det er enklere enn å prøve å tømme konverteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2007 Lars har helt rett, er ikke eget "tappehull" for converteren på nyere automatgirkasser. Bytt heller de 6 literne 2-3 ganger i rask rekkefølge. Da har man byttet 80-95% av oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2007 Har også hørt att noen starter opp motoren og setter den i gir ett lite øyeblikk for å få ut litt mer (tror det var det de gjorde men husker ikke helt så jeg går IKKE god for metoden) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2007 Låner tråden litt jeg, jeg har tenkt og bytte olje og filter, men har ikke vag-com.. gjør det noe om jeg har for mye olje på kassa? umulig for meg og peile olja på 35C når jeg ikke har vag-com.. så om jeg fyller til tops når olja er 15-20C hvil jeg da ødelegge noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2007 Låner tråden litt jeg, jeg har tenkt og bytte olje og filter, men har ikke vag-com.. gjør det noe om jeg har for mye olje på kassa? umulig for meg og peile olja på 35C når jeg ikke har vag-com.. så om jeg fyller til tops når olja er 15-20C hvil jeg da ødelegge noe? Normalen er vel at man fyller på olje til det renner over olje gjennom påfyllingshullet. Tar bilen på en rask kjøretur og deretter etterfyller til det renner over igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2007 Normalen er vel at man fyller på olje til det renner over olje gjennom påfyllingshullet. Tar bilen på en rask kjøretur og deretter etterfyller til det renner over igjen. Nei, det er ikke normalen. Oljen skal ha 30-35 grader, og da skal alt overskytende renne ut når bilen er i gang. Hvis man ikke følger prosedyren på dette, vil man ha feil oljenivå i kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2007 Da lærte vi noe i dag også. Er riktignok usikker om denne metoden blir fulgt over alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2007 Nei, det er ikke normalen. Oljen skal ha 30-35 grader, og da skal alt overskytende renne ut når bilen er i gang. Hvis man ikke følger prosedyren på dette, vil man ha feil oljenivå i kassa. akkurat dette veit jeg, men hva sjer om jeg ikke gjør det? pga får jo aldri vite temp på kassa uten vag-com... går det ann og ta et termometer og stappe nedi, ala det man bruker når man lager vin etc..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 23, 2007 Bare kjenn på atf-bunnpanna. Har den "kroppstemperatur" er det greit. Har selv kontrollert dette mot målingen i VAG-COm og det var innenfor 5C. Hvis oljen er helt kald tar det 10-15 minutter på tomgang før temperaturen når 35C. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 23, 2007 Bare kjenn på atf-bunnpanna. Har den "kroppstemperatur" er det greit. Har selv kontrollert dette mot målingen i VAG-COm og det var innenfor 5C. Hvis oljen er helt kald tar det 10-15 minutter på tomgang før temperaturen når 35C. Takk, du er en "knupp" har tenkt mye på dette og aldri tenkt over det hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...