Varselampe og startproblemer, Audi 100 C4

Anbefalte innlegg

Bil: Audi 100 2.3E C4

 

Var ute ein kjøretur i formiddag. Radioen sto på og alt var velstand, men så plutseligt så slo radioen seg av. Den begynte å pipa (uten at eg var borti) akkurat samme lyden som eg hørre når eg tar den på. Men den klarte aldri å slå seg på. Virka som den prøvde å slå seg på men klarte det ikkje. Eg skulle bare 1 kilometer til, så eg tok av dekselet på radio/cdspelaren for å sleppa lyden. Tenkte eg kunne ta den ut når eg kom fram for å sjå om ein ledning var løsna.

 

Men når eg var framme, så traff eg ein kammerat som eg tok ein prat med. Motoren sto i gang, men eg hørte motoren sleit med å holda turtallet på 8-900 omdreiningar. Rett etterpå så stoppa den av seg sjølv. Prøvde å starta på nytt men det var ikkje antydning til liv i maskineriet. Når eg vrei om nøkkelen så klarte ikkje motoren å prøva å starta eingong. Prøvde noken ganger til med jevne mellomrom med samme resultat. Me sto i 10-15 å klødde oss i topplokket før eg prøvde ein gang til, då klarte ivertfall motoren å sviva i gang maskineriet og bilen gjekk fint. Stopte motoren for å prøva på nytt og den starta lika fint som den har pleid å gjera. Resten av dagen så har den og starta heilt normalt.

 

Men etter detta så kjørte eg 1 mil heim for å støvsuga bilen. Den fikk sitt stell, men var tydligvis ikkje heilt fornøyd då varsellyset for batteri/dynamo begynte å blinka. I begynnelsen blinka den veldig svakt og det var vanskelig å sjå i dagslyset. Eg kjørte bilen 1 kilometer gjennom ei 80 sona og lyset forsvant når turtallet kom seg opp. Når eg kom heim igjen og rygga bilen i garasjen så blinka det ikkje lengre.

 

Men ville sjekka ka som gjorde at det blinka. Slo på tenninga, då skal lyset for batteri/dynamo lysa for så å skru seg av etter å ha starta motoren. Men det fortsatte å blinka etterpå, men nå var det lika sterkt som dei andre lysa i instrumentet. Varsellyset som blinker har bilde av eit batteri med to polar som har + og - under seg. I instruksjonsboka står den som dynamo: "Slukker ikke kontrollampen eller lyser den under kjøring, kan det normalt kjøres videre til nærmeste Audi verksted".

 

Er det Dynamoen som har tatt kveld her?

Bør bilen stå i ro eller kan eg bruka den før eg leverer den til verksted?

 

Batteriet var nytt for ca 1,5 år siden og polane har blitt jevnlig pussa.

 

Håper det er noken som har eit svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Audi 100 2.3E C4

Er det Dynamoen som har tatt kveld her?

Bør bilen stå i ro eller kan eg bruka den før eg leverer den til verksted?

 

Batteriet var nytt for ca 1,5 år siden og polane har blitt jevnlig pussa.

 

Håper det er noken som har eit svar:)

 

her er det nesten garantert at dynamon din har tatt kvelden, er du heldig så holder det med å bare bytte børster på den.

du kan fint kjøre med den, men du risikerer jo at du går fullstendig tom for strøm siden dynamoen din er gåen og ikke lader, og da går ikke bilen lenger heller da en bil med innsprut og elektrisk bensinpumpe trenger strøm for å gå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, då er det nok dynamoen ja. Takk for svar.

 

Viss eg må bytta dynamoen, ka pris vil ein ny/brukt dynamo havna på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis fikk samme problemer med samme type bil istad på ferietur, typisk. Men der blinket det i abs lampe og målerne gikk litt opp og ned osv, regner med det er dynamo det er snakk om her og, eller er det andre ting som kan gjøre at instrumentene begyner og tulle på disse? Hadde samme symptomer på gml bilen min da dynamo ikke ville være med lenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børster/regulator er enkle å bytte selv, hvis dynamoen ellers er i god stand. Husk å ta av en batteripol først.. ;)

Innbyttedynamo ligger vel på rundt 1500 til disse bilene, men sjekk flere steder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gnistrer godt om man glemmer kobble fra batteri først ja: smil : Hvor lønner det seg og skaffe bytte dynamo da? Med tanke på pris, 1500 var jo billig, da vi sjekket til bruttern sin bil var det snakk om 3-4 lapper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Kaldheim bildeler i dag. Kjøpte ny børste der, kosta meg 283 kroner. Nå blinke ikkje ladelyset lengre og alt ser bra ut. Glad det ikkje blei dyrare enn det. Legger ved eit par bilder fra ny og gammal børste:

 

29062007485.jpg

29062007486.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.