Anbefalte innlegg

etter litt bruk han en oppdaget at S4 en har begynt å bruke litt mere olje. : bråk :

kan ikke se no lekkasje noen plass å har kun antydning til litt hvit røyk når den er kald.

ellers virker den som normalt (tror jeg da )

noen tips eller triks ? :tilber:

eller er det full overhalling som er god trikset ?

såfall blir det ca mye i deler (om noen har oversikt ? ) : eek :

Har en drøm en dag om å få på et 350 hk kit er det noe jeg bør skifte i samme slengen da når en først må overhalle (kanskje )

dette er en 2,2t 92 om det hjelper noe : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter litt bruk han en oppdaget at S4 en har begynt å bruke litt mere olje. : bråk :

kan ikke se no lekkasje noen plass å har kun antydning til litt hvit røyk når den er kald.

ellers virker den som normalt (tror jeg da )

noen tips eller triks ? :tilber:

eller er det full overhalling som er god trikset ?

såfall blir det ca mye i deler (om noen har oversikt ? ) : eek :

Har en drøm en dag om å få på et 350 hk kit er det noe jeg bør skifte i samme slengen da når en først må overhalle (kanskje )

dette er en 2,2t 92 om det hjelper noe : klø :

 

Hei Georg.

Er det din som er LH registrert?

350 hk= nye pakkninger i topp og sjekk av løftere/ventiler. Ny toppkkning (helst i stål) og ny clutch...

Også sjekk av bunn da... Er jeg blitt fortalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min er XL registert

hmm er vel bare å starte å sjekke priser da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min er XL registert

hmm er vel bare å starte å sjekke priser da :)

 

Så en plomme rød LH registrert en som kjørte opp Bøckmannsveien her for 14 dager siden. Å den røyk det blått av til gangs!

 

Hvor mye olje er det som forsvinner da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke målt skikkelig enda men den liten liter på 1 1/2 måned ca det blir vel en del mil på oss det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører du på veldig tynn olje da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkuratt nå kjører jeg på full synt statoil olje 5-40w (om det er noe som heter det ) , hva som var på den før er jeg litt usikker på med det er shell klistre merker i hele motor rommet.

om den er tynn eller ikke er jeg ikke sikker på. den er lys brun gjennomsiktig å renner som vanlig motor olje på sommeren ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er fuktig luft, feks om kvelden/morgenen- så tror jeg det er umulig å ikke få hvitrøyk 1-2 min etter kaldstart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallais.

 

Med mine tidligere erfaringer med S4'er så virker dette vel mye, men nå sier du jo ikke noe om hvor mye du kjører på 1 1/2 måned da. Regner derfor med at det ikke er 8000-10000 km;)

 

Mener å ha hørt at S4 er litt prippen på type olje, men på dette forumet bruker jo folk alt fra biltema oljer til dyre helsyntetiske oljer. Personlig benyttet jeg Castrol helsyntetisk på mine S4'er. Da fylte jeg på noen desiliter mellom oljeskiftene på vinteren. Om sommeren så gikk det stortsett greit uten påfylling mellom skiftene (kom litt an på bruken av høyre foten). Er det nylig byttet olje til en annen type olje så kan jo dette medføre økt oljeforbruk....også har du vel kanskje brukt høyre pedalen flittig siden du kjøpte kjerra????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel det er vel kjørt en god del på den 1 1/2 måneden. høyrefoten har vært tung også til tider.

skal hvertfall "inn" til olje skift (og filter ) å da blir det vel at en prøver seg på den castrol saken.

er meste vanlig kjøring på meg å madamen da så er liten vits med no racing olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blåse litt liv i denne igjen , har nå målt olje forbruk siden første gang jeg postet.

til min forferdelse så gikk det nedpå en god liter før den ble utørst .

At den bruker mye olje er en ting , har travet god å vel 200 mil den siste tiden med vel 100 mil med litt tyngere gasspedal en normalt (trondheim-oslo-trondheim).:evil:

Men en annen ting er at en hel liter bør jo vises en plass , omså ikke en dam under motoren eller god svart røyk bak bilen. har heller ikke funnet no "skjult " olje lager noen plass på bilen : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blåse litt liv i denne igjen , har nå målt olje forbruk siden første gang jeg postet.

til min forferdelse så gikk det nedpå en god liter før den ble utørst .

At den bruker mye olje er en ting , har travet god å vel 200 mil den siste tiden med vel 100 mil med litt tyngere gasspedal en normalt (trondheim-oslo-trondheim).:evil:

Men en annen ting er at en hel liter bør jo vises en plass , omså ikke en dam under motoren eller god svart røyk bak bilen. har heller ikke funnet no "skjult " olje lager noen plass på bilen : klø :

 

Oljen slipper vel gjennom slitne ventiltettninger og kanskje stempelringer og havner i forbrenningskammeret. Fordi om du inne i bilen ikke ser blårøyken, kan det nok være litt læll.

Slitne lager i turbo kanskje?

Planen videre da Georg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testa med å kjøre bak den å da, til og med hengt ut viduet på bilen bak for å se /lukte noe men neeei da.

vel planene framover blir vel da en fulloverhalling av motoren. noen som vet hva noe sånt kommer seg på i deler ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testa med å kjøre bak den å da, til og med hengt ut viduet på bilen bak for å se /lukte noe men neeei da.

vel planene framover blir vel da en fulloverhalling av motoren. noen som vet hva noe sånt kommer seg på i deler ?

 

Kommer helt an på hvilke planer du har og hvor grovt du skal gå til verks...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blåse litt liv i denne igjen , har nå målt olje forbruk siden første gang jeg postet.

til min forferdelse så gikk det nedpå en god liter før den ble utørst .

At den bruker mye olje er en ting , har travet god å vel 200 mil den siste tiden med vel 100 mil med litt tyngere gasspedal en normalt (trondheim-oslo-trondheim).:evil:

Men en annen ting er at en hel liter bør jo vises en plass , omså ikke en dam under motoren eller god svart røyk bak bilen. har heller ikke funnet no "skjult " olje lager noen plass på bilen : klø :

 

Da jeg hadde S4 så kjørte jeg til Belgia og tilbake + endel kjøring etterpå.Dette er over 300mil og min brukte kaaansje ett par dråper olje.

 

Castrol TSW 10w60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe noen plass man får tak i "billig " castrol olje da ? Blir skifta til den ved olje filter ++ blir tatt no snart før (forhåpentligvis) ACR

 

Vel grovt å grovt , bør vel ta en full overhaling når en først er i gang + den skal forhåpentligvis tåle en del mere hester etterhvert også (ikke over 400 da )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen & torshov fører castrol.

Castrol TSW 10w60 får du for den nette sum av 986,- (4L) på mekonomen før rabatt :)

 

 

OBS har jo mobil1 5w50 til 398,- for 4 liter.. ett alternativ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente nå at tsw oljen koster rundt 7-800 på mekonomen da , iallefall da jeg kjøpte den - rabatt selfølgelig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ikke kjør for tynn olje på disse motorene. De har en veldig god tendens til og begynne og tikke da (betyr lite i praksis, men høres jo ikke pent ut), selv med nye ventil-løftere faktisk. f.eks 0-40/0-50.

 

Olje som "forsvinner" i en eller tilsynelatende tett motor, går nok med i forbrenningen via diverse kanaler. Blårøyk kan oppstå av olje som ikke har gått igjennom forbrenning, dvs via slitne tettninger i turbo f.eks. Blir det nok "lekkasje", så får en selvsagt også blårøyk også fra forbrent olje som kommer inn via dårlig skrape-ring og slitne ventil tettninger..

 

En leak-down test vil for avsløre sylinder slitasje, evt dårlige stempel ringer. Vanlig komp. test kan også gi en god pekepinne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så Castrol 10w60 er et godt valg på S4? skal bytte selv nå.. akkurat nå kjører jeg på shell olje.. 5w50 tror jeg.. den grå dunken :)

 

men felleskjøpet har jo billig olje ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nazze er helt røykfri etter toppoverhalling, men bruker allikevel en snau liter mellom oljeskift. Tror ikke det er uvanlig.. Kjører Bobil1 5-50 og har snev av tikking når nivået går ned og tempen opp, men det hører jeg lite av inni bilen uansett! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg hadde S4 så kjørte jeg til Belgia og tilbake + endel kjøring etterpå.Dette er over 300mil og min brukte kaaansje ett par dråper olje.

Castrol TSW 10w60

Min bruker ogsaa bare 1-2 dl olje hver 5000 km. Har proevd alle VW502.00 godkjente oljer som jeg vet er tilgjengelig paa det norske markedet. Alle oljene var 0W-40 eller 5W-40 (Castrol SLX var 0W-30). Forbruk var uendret for alle oljene jeg har brukt og ingen ventiltikking. Hvis det ikke ryker blaatt, ville jeg ikke gjort noe med motoren (foer evt. full overhaling). Castrol TSW er ikke heldig aa bruke om vinteren, ihvertfall hvis man ser dager under -10C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da blir det vel så jeg kjører på min statoil olje fram til det blir fulloverhalling i vinter /neste år en gang.

blir vel faktisk så en stikker innom felleskjøpet er vel statoil der også bare annen kanne.

: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare spør jeg Georg.

Men har du byttet kobber ringen i bunnpluggen ved siste oljeskift? Denne hadde blitt forferdelig tynn på min og det lak litt og litt der til meg. Så det faktisk ikke på gulvet i garasjen heller... : flau :

Har ryddet og kostet der nå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe sent svar håvard men har ikke skifta olje på dyret enno , bare fylt på.

Derimot trenger jeg litt ekspert råd fra de som har peil på olje.

Dama var ut å kjørte å fant ut hun ut at det var lite olje , kjøpte det Billigste hun fant : bh : mineral olje seffern å fylte opp.

Vil dette reagere noen måte med den synt oljen som er på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.