Anbefalte innlegg

Halais

 

Kjører en 97 1,8T, jeg er ganske usikker på om jeg vil trimme denne. Det er jeg er redd for er om problemene kommer å banker på min dør i tur og orden.....Bilen har ikke gått lengre enn 119000km....

Noen som har erfaringer gode som dårlige???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halais

 

Kjører en 97 1,8T, jeg er ganske usikker på om jeg vil trimme denne. Det er jeg er redd for er om problemene kommer å banker på min dør i tur og orden.....Bilen har ikke gått lengre enn 119000km....

Noen som har erfaringer gode som dårlige???

 

Hei

 

Før folk bare forteller solskinns historier, så kan jeg jo komme med en litt seriøs forklaring.

 

Chip trim, er jo omgjorte program til hjernen (bokser er ikke (!!!!!!!) det jeg kaller chip trim), som er lagd i bremsebenker på friske og bra biler.. Såfremt bilen din er i helt fin form, så er ikke dette noe problem å gjøre på din heller!

Saken er bare at folk har blitt så vant til chip trim, at de glemmer hva det faktisk gjør.. En forandrer tross alt blandingsforholdet til motoren, å optimaliserer tenning.. En som har bygd motorer og programmert hiddensprut selv, vet hvor avansert det er og hvor lett der er å gjøre det galt!

 

Når det kommer til motor slitasje, så er det turbo som får prøvd seg litt, om noe. Noen chip`er, tyner absolutt maks moment av motorene, på bekostning av turbo levetid.. Men de fleste seriøse har fortsatt endel sikkerhetsmargin :) Ellers er det jo bruken som bestemmer slitasje på motor, akkurat som med orginal motor.. På vag er vel noen få ting kjente for å ryke, noen spesielt ved chipping.. LMM, N75 ventilen, og resirk ventilen.. Dette er enkle ting å bytte om så skjer, å de kan også ryke uten at du chipper...

 

En seriøs forhandler, tester bilen din med diagnose utstyr før chip, WB lambda etter chip (bensin motorer), diagnose etter chipping og logger aller helst turbotrykk for å være 100% sikker på at din blir slik de i bremsebenken.

På denne måten, vet du at det ikke er noe galt med bilen din, at den får nok bensin etc, å at taktventilen gir samme turbotrykk som den er programmert til. Ikke minst, får du vite at bilen trolig har minst like mye effekt som oppgitt av leverandør!

 

I tilegg må en passe på at chip leverandøren har program som ikke kødder med startsperrer, chassinr, og en hel del el-utstyr som acc, elvindu, cruise kontroll osv..

 

Desverre så ser mange sitt snitt i å starte med chip trimming, for å tjene kjappe penger.. De chipper ofte uten testing, å er godt fornøyde om bilene forlater de uten å fuske.. Det skal ikke mere til enn en sliten bensinpumpe, så KAN motoren bli kortvarig etter chipping. Det skjer sjelden, men en gang er en for mye. Såfremt en har testet blandingsforhold, turbotrykk osv, så er sjangsen svært liten for at noe skal skje!

Husk også at en seriøs leverandør, er ofte svært behjelpelig med å feilsøke på bilen din, om noe skulle være galt..

 

Håper jeg ikke har tråkket på noen tær med dette. Jeg ønsker bare å holde chip trim på et seriøst plan, som jeg personlig tar ganske alvorlig. (er selv leverandør av chip trim, men ønsker ikke å reklamere her grunnet div konkuranseinstikt hos noen av medlemmene)

 

Folk er supernøye på hvem som skal mappe hiddensprutet sitt, men "driter i" hvem som skal chippe bilen sin.. Slå den.. :)

 

Mvh

Ola G Bråten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flott svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.