#1 Skrevet Juni 25, 2007 Nytt medlem i klubben, også innenfor det å mekke i større grad selv (hatt BMW E39i noen år , lite problemer) ; mangler forøvrig ikke på interessen. Lært mye, og mer skal det bli. Har et OK eksemplar av en S6 2.2T avant. Forrige eier slurvet litt med vedlikehold teknisk, har problemer med at kalipere bak er rustet fast, og er anbefalt å skifte kalipere. Må skifte skiver og klosser samtidig. Kan la bilen stå mens evt. overhales, men dersom det er en omstendelig og tidkrevende prosess, vil jeg evt. forsøke å få tak i brukte/nye for å korte ned på tid. Ser det er en del som sitter på brukte deler og. Fant mye info på nett rundt dette: http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/91480.phtml Til essensen: - hvor kan jeg evt. få tak i nye til god pris? - finnes det alternativer til kalipere utover originale? (jeg har div chip, skiftet IC, mappet om nå i april++, EBC slissede skiver foran, 301hk/498nm) Har ikke fått teken på søk på forum enda forøvrig, evt. ting jeg har gått glipp av ; sett det på tabbekvote. /stephan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 25, 2007 Min erfaring er at brekkmekanismen i caliperne (den som alltid henger) er særdeles vanskelig å få sammen igjen om man tar den fra hverandre om man ikke har en haug med spesialverktøy. Mitt råd er at du biter i det sure eplet, kjøper nye calipere og passer på å smøre på fett rundt der håndbrekk-armen går inn i caliperen hver gang du skifter hjul. På denne måten er du sannsynligvis kvitt problemet i mange, mange år.. Litt av problemet med å overhale selv er at den brekk-armen er så rusten at for å fjerne all rusten må man nesten dreie av den, da blir hullet for stort, og så har man det gående.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 25, 2007 Før du går til innkjøp av nye calipere bør du sjekke at det ikke er brekkvaieren som er rustet fast i hylsen. Da hjelper det fint lite med nye calipere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 25, 2007 Eivind da, trodde du var en kløpper på å skru jeg? Jeg har hatt fra hverandre en del sånne caliptere nå, og reparert (les: overhalt).. Ikke noe problem, brukte bare fantasien når det gjalt å få det sammen igjen! De værste jeg var borti, er de som sitter på bilen min nå! De satt så fast at jeg ikke fikk rørt på de ved å bruke hammer en gang...Nå er de som nye! Klart det tar litt tid, men jeg GADD rett og slett ikke bruke 1500-2000kr pr. stk. for nye. Det med at man må pusse av så mye på brekkarmen kan nok stemme, men jeg har ikke vært borti det! Jeg pusset av all rusta, og fortsatt satt den trangt og godt inni den nye pakninga... Men så klart, har du penger så ere bare å kjøpe nye. Er litt tidkrevende å reparere, ble litt banning og svetting Har desverre ikke no bilde av mine før jeg fiksa, men har et par av resultatet. Når jeg første hadde de frahverandre, tok jeg likegodt å sandblåste og lakkerte også! Ble helt sjef Edit: Fant et litt dårlig bilde. Ser ikke så ille ut, men de var dem!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 25, 2007 driver med akkurat dette nå .. har borra opp og satt inn smørenippel og jeg da =) kjekt! ellers, så skal jeg selge noen "nye" calipere snart, kjørt 800km med di ca... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 25, 2007 Om man må ut med 1500-2000,-/stk for nye kan jeg forstå det, men da jeg byttet på S4'en jeg hadde fikk jeg tak i brukte som bare gikk litt tregt, så fikk jeg smurt dem opp.. På bilen jeg har nå kjøpte jeg nye med en gang, med litt rabatt kom de på drøyt 900,-/stk uten pant, så da var det ikke så mye å lure på.. Det jeg omtrent har gitt opp var å få på igjen låseringen i bunnen av caliperen som holder hele brekkmekanismen på plass. Den gikk å få av, men å få den på igjen konkluderte jeg med at var nesten umulig om man ikke hadde en låseringtang med minst 10 cm langt nebb.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 25, 2007 Om man må ut med 1500-2000,-/stk for nye kan jeg forstå det, men da jeg byttet på S4'en jeg hadde fikk jeg tak i brukte som bare gikk litt tregt, så fikk jeg smurt dem opp.. På bilen jeg har nå kjøpte jeg nye med en gang, med litt rabatt kom de på drøyt 900,-/stk uten pant, så da var det ikke så mye å lure på.. Det jeg omtrent har gitt opp var å få på igjen låseringen i bunnen av caliperen som holder hele brekkmekanismen på plass. Den gikk å få av, men å få den på igjen konkluderte jeg med at var nesten umulig om man ikke hadde en låseringtang med minst 10 cm langt nebb.. hehe funka fint og få på den med rett verktøy;D hehe en selv dreid "pinne" som pressa fjæra ned, og en nusselin liten segering tang =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 25, 2007 Dette er gull verdt. Jeg ser jeg må gå noen runder med meg sjæl hvis jeg skal sette igang. Reell fersking når det gjelder bremser. Du får si ifra når evt. kalipere er til salgs. Håndbrekket mitt tar, men tregt, samtidig som bakbremsene må tas. S6en skal uansett stå relativt i ro i sommer. Har litt annet småtteri som må fikses: - lys computer dashbordet, neste prosjekt forøvrig - lakk skjermer høyre side + bakfanger (dekkes av forrige eier) - iPOD opplegg til Pioneer AVIC X1 navi (gammel men god) Fikk fikset døra: [url=http://www.kickazz.no/s6/fix1/index.html]http://www.kickazz.no/s6/fix1/index.html[/url Fikk førerkort i 94, dette var må-ha bil dengang, tok litt tid, men desto artigere da den var i hus. Takk for hjelp så langt, poster sikkert når jeg står fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 25, 2007 Dette er gull verdt. Jeg ser jeg må gå noen runder med meg sjæl hvis jeg skal sette igang. Reell fersking når det gjelder bremser. Du får si ifra når evt. kalipere er til salgs. Håndbrekket mitt tar, men tregt, samtidig som bakbremsene må tas. S6en skal uansett stå relativt i ro i sommer. Har litt annet småtteri som må fikses: - lys computer dashbordet, neste prosjekt forøvrig - lakk skjermer høyre side + bakfanger (dekkes av forrige eier) - iPOD opplegg til Pioneer AVIC X1 navi (gammel men god) Fikk fikset døra: [url=http://www.kickazz.no/s6/fix1/index.html]http://www.kickazz.no/s6/fix1/index.html[/url Fikk førerkort i 94, dette var må-ha bil dengang, tok litt tid, men desto artigere da den var i hus. Takk for hjelp så langt, poster sikkert når jeg står fast. jeg har også bytta lys i dashbordet for ikke lenge siden, får bare spørre om det sku være noe =) du har hørt om www.nordicaudi.se ? der er det guider på både det og overhale calipere og det og bytte pærer! =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 25, 2007 Pærene er enkle å bytte. Bare pass på å bytte alle til belysning av instrumenter når du først er igang, har en røket er det ikke lenge før resten følger etter. Er ca. 10 pærer om jeg ikke husker helt feil, og de koster 15-20,-/stk hos en rekvisitabutikk eller bensinstasjon.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 25, 2007 Er ca. 10 pærer om jeg ikke husker helt feil, og de koster 15-20,-/stk hos en rekvisitabutikk eller bensinstasjon.. ..Eller 15,- for 2 stk på biltema.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 26, 2007 og hver sikker på at du har alle kontakter festet når du tester om alle pærene funker ellers lyser airbaglampen som juletreet på juleaften. Been there, done that. ....og en ting til. Er det ikke pære i check control lampen, så drit i å putte inn en ny. Det er en grunn for at den er tatt ut Har hatt 2 stk S4'er selv. Du kommer nok ikke til å angre på det kjøpet av S6 selv om E39 er en ypperlig bil som desverre ikke finnes med 4wd (ellers hadde jeg nok hatt det da jeg savner min gamle E39). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 26, 2007 Var godt fornøyd med E39, hadde både 523iAT og 528iAT, fine biler. Som nevnt, alltid likt S4/S6, så da jeg kom over den jeg kjøpte hos en god bekjent, var det ikke annet å gjøre enn å handle. Veldig fornøyd med S6en, må bare få fikset småtingene. Takk er for mange gode tips her. Hilsen Stephan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 13, 2008 Kan jeg spørre hvor du kjøpte disse bremsene? mvh, Johan Om man må ut med 1500-2000,-/stk for nye kan jeg forstå det, men da jeg byttet på S4'en jeg hadde fikk jeg tak i brukte som bare gikk litt tregt, så fikk jeg smurt dem opp.. På bilen jeg har nå kjøpte jeg nye med en gang, med litt rabatt kom de på drøyt 900,-/stk uten pant, så da var det ikke så mye å lure på.. Det jeg omtrent har gitt opp var å få på igjen låseringen i bunnen av caliperen som holder hele brekkmekanismen på plass. Den gikk å få av, men å få den på igjen konkluderte jeg med at var nesten umulig om man ikke hadde en låseringtang med minst 10 cm langt nebb.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...