Hvordan bytte dieselfilter på Passat 3BG?

Anbefalte innlegg

Nå som Estra her i Trondheim har begynt å selge VAG-godkjent biodiesel så medfører bruk av det bytte av dieselfilter.

Noen som kan forklare meg eller har en link til hvordan dette gjøres på min Passat 3BG '02 4Motion? Alle tips/hjelp mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette er riktig, men jeg forsøker dog.

Jeg har kun vært med på byttet på min 1.9tdi (ikke PD) Der sitter filteret på høyre side av motorommet sett forfra, mener at det er et "lokk" på filteret som du skrur av, dette lokket har alt av slanger og tilkoblinger, så når det er av er det bare å løsne klemmen på filteret, og dra det ut. Sett i det nye, på med lokket, lufte systemet, og kjør.

Somsagt, jeg bare så på når dette ble gjort, så det er mulig jeg har skrevet noe feil, og hvis du har PD motor så er det sikkert ikke den samme patenten der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette er riktig, men jeg forsøker dog.

Jeg har kun vært med på byttet på min 1.9tdi (ikke PD) Der sitter filteret på høyre side av motorommet sett forfra, mener at det er et "lokk" på filteret som du skrur av, dette lokket har alt av slanger og tilkoblinger, så når det er av er det bare å løsne klemmen på filteret, og dra det ut. Sett i det nye, på med lokket, lufte systemet, og kjør.

Somsagt, jeg bare så på når dette ble gjort, så det er mulig jeg har skrevet noe feil, og hvis du har PD motor så er det sikkert ikke den samme patenten der.

Er vel PD ja men takker uansett for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde seriøst satt pris på hvis noen visste hvordan dette gjøres :tilber: Må få bytta det filteret og det frister ikke helt å betale verkstedtimer heller :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filteret sitter som Espen sier her.

På PumpeDysemotoren er filterer litt annerledes på toppen bare. 2 slanger som er festet med slange klemmer som du bare tar av + en plastkobling som er dyttet nedi filteret ovenfra. Den er låst med en liten metallsplint som du drar ut, og drar opp plastkoblinga med slangene på.

Filteret er låst med en liten skrue på sida som du bare løsner litt, og drar du filteret rett opp når slangene er av. Det nye filteret fyller du helt opp med diesel, monterer sammen og starter.

Når du bare har gjort det en gang er det så lett så, kan du bytte så ofte du vil: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett i det nye, på med lokket, lufte systemet, og kjør.

Hvordan lufter man?:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pd motoren trenger ikke lufting etter dieselfilterskift, husk bare å fylle det nye filteret før du setter det på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel strengt tatt ikke nødvendig å fylle filteret eller å lufte. Matepumpa fyller jo fort filteret,et par tre fire ganger av og på med tenningen før man starter så er den biffen grei. Det er min erfaring iallfall......de aller fleste moderne VAG er jo selv-luftende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henter opp denne...

Noen som kan vise på bildet her av motorrommet mitt hvor filteret sitter?

Tenkte jeg kanskje skulle bytte det nå....

attachment.php?attachmentid=97970&d=1214

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må av med dekselet hvertfall, så sitter det like bak peilepinnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se bilde: tipper du finner filteret lokalisert rett under dekselet der hvor den røde ringen er ;)

Mvh

Lars Ivar

27062008451%20%28Medium%29.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah gull, takker så mye, da skal jeg prøve å få byttet det så fort som mulig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte fint lite av hvor mye som skal skrus løs når jeg tok av dekselet over motor og skulle bytte filteret.

Redd for å demontere for mye...

Jeg skal prøve å få tatt noen gode bilder senere i dag og legge ut, så er det forhåpentligvis noen som kan forklare en tosk som meg hvordan dette gjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei!

fant du ikkje et blankt dieselfilter under dekselet, av med splint som holder slange, løsne resterende slanger, løsne brakkerten som holder filteret litt, dra ut filteret og monter i nytt.

Skal ikke demontere mer en dette når du skal skifte diesefilter.

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filteret står rett bak peilepinnen.

Du bør løsne turboslangen/røret som går rett ved filteret for å komme til skikkelig .

Filteret har på en måte en topp som er festa med en 13mm umbraco i midten, når du skrur ut denne er det bare å flytte hele toppen på filteret til siden og løfte filteret rett opp.

Som sagt før er selve filteret festa med en 10mm skrue nede på sida av filteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.