#1 Skrevet Juni 27, 2007 skal ha meg stasjonsvogn med 5 seter og har sett litt på s6, da s4 begynner å blir for gammelt. De jeg har sett på er 96/97 modeller og 2,2T. Da er det endel med automat og skal innrømme at jeg i en alder av 24 år er lei av å gire allerede, men så er det store spørsmålet, er det noe å satse på ?? Begynner å ha godt langt de fleste som er til salgs, og kunne godt tenkt meg en som var litt trimmet enn en som er orginal, men hvordan takler kassen dette? Så kommer vinteren da en gjerne vil leke litt, er dette bare å glemme med automat eller? håper noen har litt innspill her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 27, 2007 jeg hadde en s6 2,2 TQ for litt over et halvt år siden. denne hadde riktignok manuell men skal du trimme anbefaller jeg deg å røre bensinen selv. for automat kassene her tåler veldig lite og er fortsatt dyre å bytte. ny kasse koster godt over 30 lapper. finn en som har 6 trinns kasse også setter du inn 3 bars mapsensor, rustfritt eksos 3" hele veien og en chip så er du fort oppi nesten 300 Hk og det går sinnsykt godt. det var det oppsettet jeg hadde på min og kjørte stort sett fra det meste som prøvde seg til dems store skuffelse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 27, 2007 Kjøp deg manuell..... Hadde automat i min s4, og vær gang jeg gassa litt og hadde det gøy hadde man alltid det i bakhodet at kassa ikke tåler så mye. Skikkelig gledesdreper for min del. Kjøp deg manuell så kan du gasse uten å ha dårlig samvittighet: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 27, 2007 S6 er en stor bil, egentlig ingen sportsbil. Syns dem passer veldig fint med automat. Kassene girer veldig raskt og kontant. Vet at disse kassene er litt kresne på service, dvs du bør skifte olje og filter hver 40tusen. Ikke alltid det blir gjort =ikke bra. Med trimma motor kan det bli litt mye moment for disse kassene, men det sies at det er hardkjør i 1.gir og kickdowns som er det værste. Donuts er ikke å anbefale. Kjører du litt med hodet, og girer ned før du skal fobi osv, så klarer du nok å beholde automaten din lenge:) Min gamle S4 ble kjørt 270tusen med chip, uten å bytte automat. Kommer nok litt an på brukeren av bilen. Apropo vinter., Ingen problem å ha det gøy med automat:) drar den skikkelig breidt ut i 2.gir og opp til 120km/t. Det er gøy d:) lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 27, 2007 Det som er synd med automatkassa er at den stjeler vanvittig mye effekt. En 2.8-12V V6 med manuell er raskere på 0-100 enn en 2.2 20VT automat! (begge quattro) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 27, 2007 Det er kun fra 0-100 km/t. Automater ser ikke bra ut når man måler fra stillestående. Du kan være helt sikker på at fra 10-100 km/t er 2,2T med automat raskere enn 2,8 (med eller uten q). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 27, 2007 Skal du ha Automat går du for 4,2 V8 istedenfor 2,2. De kassene havarerer ikke og bilen går allikevel like godt som en chippet 2,2T manuell. S4/S6 blir aldri noen "sportsbil" uansett så det er like greit med automat. Utrolig behagelig i kombinasjonen med V8 Det er null problem å leke seg på vinteren med automat. Så lenge du har nok moment er det en ren fryd, og det er det i 4,2'n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 27, 2007 Sier som Thomas. Hold deg langt unna automat hvis du er ute etter 2,2. Men gå du for en 4,2 er det ikke noe problem. Tør påstå jeg har det like morro med bilen min på vinteren som de som har manu. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 27, 2007 takk for deres meninger om automat og 2,2t Men sitter i gjen med inntrykket av at 4.2v ikke er så voldsomt gode motorer, umulig å trimme, dyre deler, mye service. er det hold i dette eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 27, 2007 Gå for 2.2t og manuell kasse, morsomste kombinasjonen og mest med potensiale mtp trim og holdbarhet. Både automatkasser og V8 har jo vært diskutert opp og ned holdbarheten på før... Manuell er mye morsomme å kjøre og, er over 1sek raskere enn automat fra 0-100kmt. Forbruket er også endel verre på automat. 2.2 blir faktisk rimeligere i forbruk om den er chippet og;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 27, 2007 Billigere å bytte automat i 2.2 enn å overhale en 4,2. 2.2motoren er bombesikker hvis den blir tatt vare på. Virker som du ikke er interesert i å kjøre fortest mulig, men heller ha en behagelig, stor og sprek bil. 0-100 går unna på 7blank med en moderat automatchip(264). vil du trimme og dra donuts....gå for manuell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 27, 2007 Drømmen er jo en 2,2T med 6trinns kasse, men har ikke sett det så det finnes nok ikke. Men er jo ikke akkurat store utvalget som ligger ute på finn og autodb heller, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 27, 2007 Drømmen er jo en 2,2T med 6trinns kasse, men har ikke sett det så det finnes nok ikke. Finnes i S6 ihvertfall. Trond G. har 6-trinns i sin S6 2.2T. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 27, 2007 Drømmen er jo en 2,2T med 6trinns kasse, men har ikke sett det så det finnes nok ikke. Men er jo ikke akkurat store utvalget som ligger ute på finn og autodb heller, Vil faktisk tro at det finnes flere 2.2 med 6trinns enn 5trinns av S6 utgaven. Min hadde 6trinns, som var en 95mod, Knut'n sin S4 2.2 har 6trinns, ta en prøvetur med han når han har fått bilen oppe å gå igjen så blir du nok overbevist. Har du litt ro i ræva finner du nok en 2.2 m/6trinns og skinn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 27, 2007 Tips fra en som har lett selv Har lett etter s4/s6 .....sellfølgelig med manuell....fant ut at det er nok bare å ta tiden til hjelp Det kommer en manuell tilsalgs av og til Mange fine s4/s6 på finn,autodb..... alle/mange med automat. Har nå lagt bort planene med s4/s6 en stund så du har 2 valg da.. Aut: god turbil, cruise bil , god komfort osv man: god turbil, cruise bil , god komfort... men så trenger du ikke ha den konstante bekymringen om at kansje kassa ryker, slipper å skvette til hver gang den girer litt rart osv.... + at den tåler trim i klasse (+++) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 28, 2007 Billigere å bytte automat i 2.2 enn å overhale en 4,2.. Nå er det snakk om S6 4,2 - ikke S4, og de har "aldri" behov for overhaling. vil du trimme og dra donuts....gå for manuell.. Jepp. 2,2T Manuell er den eneste som i praksis er egnet for trimming. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 29, 2007 Ikke no problem å finne en S4/6 2.2T med manuell. Fikk både 5 og 6 trinns fra -92 og oppover, men er enig i at de fleste som averteres her i landet har automat, av en eller annen grunn. Kanskje alle med manuell gir beholder bilene sine selv? :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 29, 2007 har vel funnet ut at det ikke blir noen s4, de begynner å bli for gamle syntest jeg... men bytter gladelig ut min 2000 seat mot en 97 s6 for å si det slik.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 29, 2007 Hei! Kjøp med automat. Har hatt to stk S4 m/automat. Ikke noe problem så lenge man bytter olje og filter på de. S6 er komfort maskin og hvorfor sløse din dyrebare tid på å rote i girsafta? Jeg hadde ikke kjøpt manuelt gir i 2007. Manuelt tilhører fortiden;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 29, 2007 har vel funnet ut at det ikke blir noen s4, de begynner å bli for gamle syntest jeg... men bytter gladelig ut min 2000 seat mot en 97 s6 for å si det slik.. Er jo i grunn samme bilen så ville heller vurdert en strøken S4 (om det finnes) foran en heller herjet S6... Så ikke se deg blind på alderen, det meste av slite deler har jo vært byttet opptil flere ganger så det som står igjen av motor og drivverk spiller ikke noe rolle om hvor gammelt det er, funker evig uansett;) Sant at disse bilene er store cruisesleder, men de som sverger til automat har tydeligvis ikke fått med seg at denne bilen også kan ha temmelig sportslig preg og gir mye mer kjøreglede med manuell gir! Dessuten, med en god chip i disse har man moment i nokkevis så man trenger ikke akkurat gire så mange gangene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 29, 2007 Alle vil liksom ha manuell. Det er jo store biler vi snakker om..som jeg synes passer veldig bra med automat. Du blir aldri noen sinke i trafikken uansett. ZF-kassen i audi girer ikke akkurat som en mercedes:) ... skifter du olje og filter, så varer kassene evig lenge. Men mange av disse bilene er herpet av tidligere eiere som liker å dra skikkelig på litt for ofte. Finner du et godt eksemplar som ikke har vært noen lekebil kan du gjøre en god handel. S4 og S6 er stort sett like når det gjelder det teknisk/mekaniske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 29, 2007 Rolf da Jeg er enig med Thomas, 4.2 S6 kan nok ha aut, men det er en grunn til at jeg nå har den 2. S4/6 sedan 2.2T med 6 trinns, jeg liker det veldig godt.. Følelsen av å gire med disse bilene føler jeg ikke er tung, fryder meg da jeg, når turboens innslag styres av meg, og ikke vente på en "treg" aut.kasse Jeg har testet min fars S6 sedan og med aut. og det er ikke tingen for meg, men gamling kjører med campingvogn og rygger opp bakken hjemme med den, så han ER og BLIR en automatmann.. Mange S4 tilsalgs, hvorfor ikke prøve en med manuell og en med automat, da har du fort svaret på hva du ønsker Smaken er som baken vøtt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 29, 2007 Jeg veit om en i denne tråden som i hvertfall ikke kjører pent, og heller kjører fra folk på vintertreff/banetreff og dette med automat! Synes det er rart han ikke har ødelakt girkassa si enda, når det er såpass mange her som sier att automat ikke holder? dette er med 4.2l da. Btw : Han har en hund i avataren sin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 29, 2007 Føler meg truffet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 29, 2007 Føler meg truffet;) kan vel si det sånn! kjørte meg hellig i fjor på rudskogen i hvertfall! eneste s6 mangler er manuelle diffsperra:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...