Bly tilsetning på en 85 mod Audi 80

Anbefalte innlegg

Hei

 

En kolega av meg har en 85 mod Audi 80.

Han lurer på om han kan kjøre med 95 oktan bensin uten blytilsetning, evt. med 98 blyfri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han kan fint kjøre på 95 blyfri :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han kan fint kjøre på 95 blyfri :)

 

Mvh

EW

 

Tusen takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle VAG-produkter etter en eller annen gang på første halvdel av 70-tallet (tror det er 74) går på blyfri, men noen må ha 98. Dette gjelder bl.a. 112 hk-motoren i Golf GTI og Audi 80 GTE og 2.2-motoren i Audi 90/100. (2.3 i senere Audi 100 klarer seg med 95)

 

Men er det en vanlig Audi 80 med 1.6/75 hk eller 1.8/90 hk går den på 95. Uansett er ingen blytilsetning nødvendig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Audi 80 står det "Min. 98 ROZ" på innsiden av tanklokket. Ja, du kan kjøre blyfri, men med 10.5:1 kompresjon og ingen elektronikk til å overstyre tenningsbanking, så er nok 98 oktan å foretrekke, på en 1.8/90 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da har jeg rett og slett bommet. Jeg mente å huske at 1.8 med 90 hk ikke hadde så høy kompresjon, at det var kun den med 112 hk og K-Jet som hadde det. My fault.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen det er snakk om er en 1,8 90 hk.

Så da kan han kjøre 98 oktan, uten tilsetning.

 

Tusen takk for hjelpen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm

 

Jeg har en 1985 audi 80 GTE som jeg kjører på 95 blyfri, ville jeg merke noen forskjell om jeg går over på 98?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neppe noen forskjell, men med 95 er det stor fare for litt tenningsbank. Hørte tydelig forskjell på 80 GTE'en som en kamerat hadde..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være at GTE-motoren går litt jevnere, og yter en hest mere. Som Eyvind sier, det er fare for tenningsbank ved å bruke 95 oktan, og det kan skade stempler og ventilseter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen din er satt opp for 98oktan så vil den bruke marginalt mer bensin på 95oktan, i tillegg til faren for tenningsbank og en knapt marginal forskjell i ytelse.

Med andre ord så vil en ikke tjene noe som helst ved å fylle bensin med lavere oktantall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg med 2,2 femmer bør altså fylle blyfri 98? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står "Min 98 oct. ROZ" på innsiden av tanklokket på Cqen min også, og den har 2.2 femmer den og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står "Min 98 oct. ROZ" på innsiden av tanklokket på Cqen min også, og den har 2.2 femmer den og.

 

Ja jeg har sett det står her også, men tenkte det itte var så farlig! Men når denne tanken er tom blir det KUN 98 framover!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange som sier at "det går sikkert bra", men når Audi har skrevet på bilen at den skal ha 98 oktan, ja da fyller jeg 98 oktan! Det er en grunn til at det står der!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jessjess, ikkenoe annet enn BF98/99 med blyerstatning på tanken her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blyerstatning er jo *bare* tull på disse motorene. Om du vil kaste bort penger på dette er det bare å gjøre det, men det er totalt unødvendig og har ikke en eneste positiv effekt. Bare så det er sagt påvirker ikke bly/blyerstatning oktantallet eller noe som helst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blyerstatning er jo *bare* tull på disse motorene. Om du vil kaste bort penger på dette er det bare å gjøre det, men det er totalt unødvendig og har ikke en eneste positiv effekt. Bare så det er sagt påvirker ikke bly/blyerstatning oktantallet eller noe som helst.

 

Blyerstatningen smører vel ventilstyringene etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke behov for det på disse motorene. Det er kun for smøring av ventilseter/styringer på biler som ikke har dette herdet, og det gjelder ingen av Audi-femmerne, generelt bare noen motorer konstruert før første halvdel av 70-tallet.. Så den blyerstatningen kan du med god samvittighet droppe, men fortsett med 98/99..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess! : smil : Da slapp je å tenke på at jeg har "gammel bil" hvis je måtte fylle på blyerstatning. Tut og kjør!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt min Cq i 65.000 km uten "blyerstatning" uten at den har tatt skade av det. Tipper at forrige eier også kjørte blyfritt på den. "Blyerstatning" er penger ut av vinduet.

 

Som Eyvind nevnte på side 1, så har VW en gang i tiden gått ut og fortalt at alle VW-motorer siden 1947 (trolig eldre også) og alle Audi-motorer siden 1971 er ok å kjøre på blyfri bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oversatt fra instruksjonsboken til type 44 Audi 100, som finnes med samme motor som i 90/Coupé:

"Drivstoff, 101-kW innsprøytningsmotor: Blyfri eller blyholdig bensin med minimum oktantall 98 ROZ/RON."

Dette er da samme motor som 90/Coupé, men i disse bilene har den 100 kW.

 

Kan forresten si at som en hovedregel kan alle motorer med aluminiumstopp bruke blyfri bensin. Blyerstatningen var bare noe som var nødvendig i sammenheng med ikke-herdede ventilseter, noe som kun finnes på enkelte støpejernstopper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.