Anbefalte innlegg

Hei

 

Har skaffet et gasspjeld til 5E som skal monteres på GTI'en og har et spørsmål...av ren nyskjerrighet forøvrig.

 

På dette spjeldet er det en mikrobryter som er tilkoblet en 3-polet kontakt.

Bryteren aktiveres eller deaktiveres når spjeldet er lukket.

Hva er denne bryteren til?

 

Skal ikke kobles til hos meg, men er litt nyskjerrig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Hei

 

Har skaffet et gasspjeld til 5E som skal monteres på GTI'en og har et spørsmål...av ren nyskjerrighet forøvrig.

 

På dette spjeldet er det en mikrobryter som er tilkoblet en 3-polet kontakt.

Bryteren aktiveres eller deaktiveres når spjeldet er lukket.

Hva er denne bryteren til?

 

Skal ikke kobles til hos meg, men er litt nyskjerrig...

 

regner med at den er til tomgangsmotoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker, da er nyskjerrigheten stilt for en stakket stund...

 

Men ikke lenge...er det en egen motor som sørger for drivstoff på tomgang eller?

Alltså en ekstra drivstoffpumpe?

 

Så neste spørsmål...det er ikke tilfeldigvis noen som har en detaljert skisse av dette gasspjelet?

Tenker da på en som viser fjærer og foringer.

 

Finner ikke detaljskisse i familiealbumet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Men ikke lenge...er det en egen motor som sørger for drivstoff på tomgang eller?

Alltså en ekstra drivstoffpumpe?

 

Jeg *tror* han mente tomgangsregulatoren.

 

Så neste spørsmål...det er ikke tilfeldigvis noen som har en detaljert skisse av dette gasspjelet?

Tenker da på en som viser fjærer og foringer.

 

Finner ikke detaljskisse i familiealbumet.

 

Altså, selve spjeldhuset sprengt i fillebiter? Jeg kikket i mekkebøker fra 3 forlag (Engelsk, Tysk, Amerikansk) men ingen av dem hadde dette. Jeg tror det er ganske sjeldent at noen piller disse i småbiter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja...men nå er jo jeg ganske sjelden da...det finnes takk og lov bare en av meg :D

 

Du har vel samme på din?

 

Kanskje jeg kan studere den litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart du kan, bare stikk innom en dag, er stort sett hjemme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte 5E-spjeld på min GTI-motor tidligere i sommer.

 

Veldig enkelt!

Bytta bare over spjeldmekanismen på ene sida fra VW-spjeldet.

Ga hele greia en skikkelig rens og skrudde rett på.

 

Eneste lille problem var at skruene til det gamle spjeldet satt noe helt #&%¤*?=&%%¤#!!!.

Men det ordna seg det å, takket være tips fra Andreas om å banke inn en 12-kantnøkkel der jeg hadde dratt rundt umracoene.

 

Bilen går en god del bedre, særli bånndraget og responsen!

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et slikt er jeg også på utkikk etter... Så hvis noen har et...

 

Hvilke modeller/motorer er det slike på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arild Dyrkorn

Monterte 5E-spjeld på min GTI-motor tidligere i sommer.

 

Veldig enkelt!

Bytta bare over spjeldmekanismen på ene sida fra VW-spjeldet.

Ga hele greia en skikkelig rens og skrudde rett på.

 

Eneste lille problem var at skruene til det gamle spjeldet satt noe helt #&%¤*?=&%%¤#!!!.

Men det ordna seg det å, takket være tips fra Andreas om å banke inn en 12-kantnøkkel der jeg hadde dratt rundt umracoene.

 

Bilen går en god del bedre, særli bånndraget og responsen!

 

:)

 

Regner med at det da er vaierfestene og slikt som byttes over?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke vaierfestene nei...de går ikke om hverandre... :(

 

Spjeldhuset er montert og motoren går...jippi...

 

Men det er selvfølgelig spørsmål...dere som har gjort dette...

Hvor kobler dere på vakuum til fordeleren?

Inn på gummislangen eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Klart du kan, bare stikk innom en dag, er stort sett hjemme.

 

Takker, men det gikk.

 

Tok av det originale og sammenlignet litt...da gikk det med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Men det er selvfølgelig spørsmål...dere som har gjort dette...

Hvor kobler dere på vakuum til fordeleren?

Inn på gummislangen eller?

 

På bilen min er det en stuss til vakumen rett under mengdeskruen. Som sagt tidligere, stikk oppom hvis du vil sjekke ut, så kan du grave så mye du vil under panseret på bilen min (bare ikke fjern noen deler ;) ). Har bare en pause fra sveisingen nå uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

Hvilke modeller/motorer er det slike spjeldhus på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvilke biler som har disse her, men så vidt jeg kan finne ut kommer min fra Golf II GTI 16V.

 

Eller er det en del Audi-femmere som har denne her, men hvilke vet jeg ikke.

De omtales som 5E, men for meg sier det ingenting....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har motorene beskrevet i denne tråden liggende ennå. Det er gasspjeld på hvertfall den ene, tror det er på begge. Hvis det er slik du skal ha, så si fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville det hatt noen effekt om jeg setter på 5E spjeld på min Golf 2 GTI 16V med KR innsug, ville det hjulpet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler jeg på...du har jo allerede det som jeg monterer.

 

Det skal være likt så vidt jeg har skjønt...på 16V og 5E alltså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Leif Egil Solberg

Ville det hatt noen effekt om jeg setter på 5E spjeld på min Golf 2 GTI 16V med KR innsug, ville det hjulpet?

nei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henter opp denne igjen...

 

Ingen som har koblet vakuum på disse etter bytte?

 

Er det noen som kjenner disse i detalj?

 

Jeg lurer på om jeg skal borre opp en kanal til vakuumet. Det er boret et hull inn på samme plassen som på den originale, men dette er plugget i bunnen (brukes vel ikke på 16V regner jeg med).

 

Tør jeg bore opp dette hullet å montere en stuss?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det burde vel ikke by på noe problem vel? Bare å flytte over stuss fra det gamle spjeldhuset, de pleier bare å være presset inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter laaang tid har jeg endelig fått montert vakuum'et på spjeldhuset...

 

Boret et lite hull på 1 millimeter gjennom "pluggen" som satt der. Satte deretter inn et messingrør på 5 millimeter til å sette vakuumsangen på.

 

Merker faktisk ikke noe på motorens gange...men forbruket er vesentlig redusert etter denne operasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter laaang tid har jeg endelig fått montert vakuum'et på spjeldhuset...

 

Boret et lite hull på 1 millimeter gjennom "pluggen" som satt der. Satte deretter inn et messingrør på 5 millimeter til å sette vakuumsangen på.

 

Merker faktisk ikke noe på motorens gange...men forbruket er vesentlig redusert etter denne operasjonen.

 

Gammel tråd men... du har vel ikkje eit før/etter-bilde av spjeldet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ikke desverre...og nå er bilen solgt slik at jeg ikke får tatt noe bilde heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg.

 

På hvilke 5'ere finner man disse gasspjeldene + styretrykksregulatoren? Er litt usikker på hvilke motorer som regnes som "5E", er det så enkelt som 5'er med K-Jetronic? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.