#1 Skrevet August 10, 2004 Hei Har skaffet et gasspjeld til 5E som skal monteres på GTI'en og har et spørsmål...av ren nyskjerrighet forøvrig. På dette spjeldet er det en mikrobryter som er tilkoblet en 3-polet kontakt. Bryteren aktiveres eller deaktiveres når spjeldet er lukket. Hva er denne bryteren til? Skal ikke kobles til hos meg, men er litt nyskjerrig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Hei Har skaffet et gasspjeld til 5E som skal monteres på GTI'en og har et spørsmål...av ren nyskjerrighet forøvrig. På dette spjeldet er det en mikrobryter som er tilkoblet en 3-polet kontakt. Bryteren aktiveres eller deaktiveres når spjeldet er lukket. Hva er denne bryteren til? Skal ikke kobles til hos meg, men er litt nyskjerrig... regner med at den er til tomgangsmotoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2004 Takker og bukker, da er nyskjerrigheten stilt for en stakket stund... Men ikke lenge...er det en egen motor som sørger for drivstoff på tomgang eller? Alltså en ekstra drivstoffpumpe? Så neste spørsmål...det er ikke tilfeldigvis noen som har en detaljert skisse av dette gasspjelet? Tenker da på en som viser fjærer og foringer. Finner ikke detaljskisse i familiealbumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Men ikke lenge...er det en egen motor som sørger for drivstoff på tomgang eller? Alltså en ekstra drivstoffpumpe? Jeg *tror* han mente tomgangsregulatoren. Så neste spørsmål...det er ikke tilfeldigvis noen som har en detaljert skisse av dette gasspjelet?Tenker da på en som viser fjærer og foringer. Finner ikke detaljskisse i familiealbumet. Altså, selve spjeldhuset sprengt i fillebiter? Jeg kikket i mekkebøker fra 3 forlag (Engelsk, Tysk, Amerikansk) men ingen av dem hadde dette. Jeg tror det er ganske sjeldent at noen piller disse i småbiter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2004 Ja...men nå er jo jeg ganske sjelden da...det finnes takk og lov bare en av meg Du har vel samme på din? Kanskje jeg kan studere den litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2004 Klart du kan, bare stikk innom en dag, er stort sett hjemme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 11, 2004 Monterte 5E-spjeld på min GTI-motor tidligere i sommer. Veldig enkelt! Bytta bare over spjeldmekanismen på ene sida fra VW-spjeldet. Ga hele greia en skikkelig rens og skrudde rett på. Eneste lille problem var at skruene til det gamle spjeldet satt noe helt #&%¤*?=&%%¤#!!!. Men det ordna seg det å, takket være tips fra Andreas om å banke inn en 12-kantnøkkel der jeg hadde dratt rundt umracoene. Bilen går en god del bedre, særli bånndraget og responsen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 11, 2004 et slikt er jeg også på utkikk etter... Så hvis noen har et... Hvilke modeller/motorer er det slike på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 11, 2004 Opprinnelig postet av Arild Dyrkorn Monterte 5E-spjeld på min GTI-motor tidligere i sommer. Veldig enkelt! Bytta bare over spjeldmekanismen på ene sida fra VW-spjeldet. Ga hele greia en skikkelig rens og skrudde rett på. Eneste lille problem var at skruene til det gamle spjeldet satt noe helt #&%¤*?=&%%¤#!!!. Men det ordna seg det å, takket være tips fra Andreas om å banke inn en 12-kantnøkkel der jeg hadde dratt rundt umracoene. Bilen går en god del bedre, særli bånndraget og responsen! Regner med at det da er vaierfestene og slikt som byttes over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 11, 2004 Det var ikke vaierfestene nei...de går ikke om hverandre... Spjeldhuset er montert og motoren går...jippi... Men det er selvfølgelig spørsmål...dere som har gjort dette... Hvor kobler dere på vakuum til fordeleren? Inn på gummislangen eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 11, 2004 Opprinnelig postet av Per Lindgren Klart du kan, bare stikk innom en dag, er stort sett hjemme. Takker, men det gikk. Tok av det originale og sammenlignet litt...da gikk det med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 11, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Men det er selvfølgelig spørsmål...dere som har gjort dette... Hvor kobler dere på vakuum til fordeleren? Inn på gummislangen eller? På bilen min er det en stuss til vakumen rett under mengdeskruen. Som sagt tidligere, stikk oppom hvis du vil sjekke ut, så kan du grave så mye du vil under panseret på bilen min (bare ikke fjern noen deler ). Har bare en pause fra sveisingen nå uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 11, 2004 Opprinnelig postet av Thomas H Stranden Hvilke modeller/motorer er det slike spjeldhus på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 11, 2004 Er ikke sikker på hvilke biler som har disse her, men så vidt jeg kan finne ut kommer min fra Golf II GTI 16V. Eller er det en del Audi-femmere som har denne her, men hvilke vet jeg ikke. De omtales som 5E, men for meg sier det ingenting.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 11, 2004 Jeg har motorene beskrevet i denne tråden liggende ennå. Det er gasspjeld på hvertfall den ene, tror det er på begge. Hvis det er slik du skal ha, så si fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 11, 2004 Ville det hatt noen effekt om jeg setter på 5E spjeld på min Golf 2 GTI 16V med KR innsug, ville det hjulpet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 11, 2004 Tviler jeg på...du har jo allerede det som jeg monterer. Det skal være likt så vidt jeg har skjønt...på 16V og 5E alltså. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 11, 2004 Okei... Takk for svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 12, 2004 Opprinnelig postet av Leif Egil Solberg Ville det hatt noen effekt om jeg setter på 5E spjeld på min Golf 2 GTI 16V med KR innsug, ville det hjulpet? nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 14, 2004 Henter opp denne igjen... Ingen som har koblet vakuum på disse etter bytte? Er det noen som kjenner disse i detalj? Jeg lurer på om jeg skal borre opp en kanal til vakuumet. Det er boret et hull inn på samme plassen som på den originale, men dette er plugget i bunnen (brukes vel ikke på 16V regner jeg med). Tør jeg bore opp dette hullet å montere en stuss? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 14, 2004 Det burde vel ikke by på noe problem vel? Bare å flytte over stuss fra det gamle spjeldhuset, de pleier bare å være presset inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 21, 2005 Etter laaang tid har jeg endelig fått montert vakuum'et på spjeldhuset... Boret et lite hull på 1 millimeter gjennom "pluggen" som satt der. Satte deretter inn et messingrør på 5 millimeter til å sette vakuumsangen på. Merker faktisk ikke noe på motorens gange...men forbruket er vesentlig redusert etter denne operasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 27, 2006 Etter laaang tid har jeg endelig fått montert vakuum'et på spjeldhuset... Boret et lite hull på 1 millimeter gjennom "pluggen" som satt der. Satte deretter inn et messingrør på 5 millimeter til å sette vakuumsangen på. Merker faktisk ikke noe på motorens gange...men forbruket er vesentlig redusert etter denne operasjonen. Gammel tråd men... du har vel ikkje eit før/etter-bilde av spjeldet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 27, 2006 Det har jeg ikke desverre...og nå er bilen solgt slik at jeg ikke får tatt noe bilde heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 28, 2006 Låner denne tråden litt jeg. På hvilke 5'ere finner man disse gasspjeldene + styretrykksregulatoren? Er litt usikker på hvilke motorer som regnes som "5E", er det så enkelt som 5'er med K-Jetronic? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...