"Kakling" over 1,1bar på 1,8T

Anbefalte innlegg

Hei, jeg opplever veldig kakling fra motor når bilen lader over 1,1bar. Ikke en lyde under dette. Kaklingen høres veldig mekanisk ut, har lett om det er noe som ligger å banker mot hverandre, men har ikke funnet noe sålangt. Motoren er en tverstillt 1,8T 20VT

 

Skjønner ike hav dette er. Kan det være noe med turbo? Vil ikke tro det er noe med innmat i motor da det ikke er noe kakling på lavere trykk.

 

Alle gode tips motas med takk og skal sjekkes grundig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbank, tipper jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, trodde tenningsbank kom hele tiden jeg? Kan dette leses av på VAG-com?

 

Hvis jeg drar turtallet litt opp og holder den under 1,1 bar så kakler det ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbank er ganske enkelt og kjenne igjen, høres ut som mekanisk banking i høy fart. Har bilen din begynt med dette nylig? Eller har det vært helt siden trimminga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er såppas med tenningsbank at du hører det så godt bør du ikke kjøre så høyt trykk.

 

men dette høres rart ut. motorn har da bankesensorer som stiller tilbake tenning /kjører nødmodus om det banker.

Hvordan regulerer du ladetrykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kom nå etter at jeg har byttet turbo igjen. Forrig turbo raset pga metallspon som kom igjenom luftfilter.

 

Jeg kan kjøre på 1,4 bar, som blir styrt av Apexi AVCR boost controller. Har stort sett kjørt på 1,1 bar til daglig, men når jeg skulle ha det litt gøy å satte opp til 1,4 så fikk jeg tenningsbank med engang. Nå kjører jeg 0,9 bar.

 

Veldig mekanisk klonkelyda ja... Tenningen blir ikke justert tilbake nei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok ikke så rart den banker litt. Når du skrur opp trykket sånn, vil den jo gå magert. Må nok følge opp med en ny programmering for å tilpasse bensinmengde og tenning til luftmengden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som en dristig måte å gjøre det på ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er mappet til 1,4 bar. Men skal uansett inn til ES på torsdag for kontroll av blanding samt på rulle for å se på kurvene.

 

Grunnen til at jeg kjører lavere trykk til vanlig er at jeg ikke har behov for dette i byen.

 

Hvis det er tenningsbank, Kan dette ha skadet ventiler og stempel osv? Hva er det verste som kan skje?

 

Apexin er laget for å kunne håndtere disse endringen. Den styrer bare WG på samme måte som N75 ventilen orginalt gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det værste som kan skje er ødelagte stempler råder veiv osv... Ikke bra å kjøre med hvis den er såpass hørbar. Selv tenningsbank du ikke kan høre kan være fatalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis allt dette har skjedd vil man vel merke det på bilen? Jeg kjørte bilen hjem, og da går den helt fint med 0,9bars innstilling... Merker ikke noe til dårlig trekk eller noe...

 

Noe jeg kan sjekke før den kommer inn på ES for å finne ut om det er tenningsbnakg... Plugger, sjekke ned i cyl osv?

 

Kanskje det blir en kjip sommer dette da : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke fyll 95 iallefall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.