bygge om til skiver bak på jetta einser

Anbefalte innlegg

Hallo...

 

kva slags deler må jeg ha for å bygge om fra trommler til skiver på ein 1983mod jetta?

 

hører at det er plug`n play uten å skifte hele akslingen bak, når eg brukar deler fra golf mk2 gti?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe en komplett bakstilling fra en Golf 2 GTI/16V (eller aller helst en Scirocco, ettersom hele denne bakstillinga passer 1:1 over. Dog er dette rimelig ukurante deler her til lands).

 

Du peller av bakbremsene på den gamle bakstillinga og skrur av akseltappene (ta vare på festeboltene). Disse erstattes med akseltappene fra G2'en og det hele monteres slik det sto på G2-bakstillinga (begynn gjerne på ei side av gangen, slik at du til enhver tid har en mal).

 

Framme i motorrommet trenger du en 9"-bremsekraftforsterker. Enten fra Golf 1 GTI eller fra Cabrio (helst med tilhørende hovedbremsesylinder). For å begrense bremsekrafta bak monterer du enten en lasteavhengig ventil fra Golf GTI/automat (mulig at Jetta har dette originalt. Den har i alle fall det tynne stabstaget bak, men jeg husker ikke om den har lasteventil. Dette vil i så fall spare deg for litt arbeid) eller strupeventiler fra Scirocco 16V på bremserørene til de bakre bremsekretser framme i motorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe en komplett bakstilling fra en Golf 2 GTI/16V (eller aller helst en Scirocco

 

Når man bare trenger akseltapper og komplette bremsene (skiver/calipere/skjold), er det vel ingen vits i å betale masse deler for en G2 GTI bakaksel, når delene kan plukkes av de fleste Passat B3/B4 på hoggeren? Eller er det noe jeg har gått glipp av her? Det begynner å bli ganske vanlig å se Passat B3 på hoggere ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man bare trenger akseltapper og komplette bremsene (skiver/calipere/skjold), er det vel ingen vits i å betale masse deler for en G2 GTI bakaksel, når delene kan plukkes av de fleste Passat B3/B4 på hoggeren? Eller er det noe jeg har gått glipp av her? Det begynner å bli ganske vanlig å se Passat B3 på hoggere ihvertfall.

 

Det har du rett i, men jeg prøver å være i forkant så trådstarter greier ombygginga selv, uten å måtte be om bilder av hvordan ting skal settes sammen uka etter. Har man hele sulamitten komplett og tar ei side av gangen er det ikke noe å lure på. Kan være kjekt når man gjør noe første gangen.

 

Min erfaring er at man beteler rundt en tusing for de nødvendige bitene allikevel - med eller uten (den i denne sammenhengen uinteressante) bakstillinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker her nå, men mener bevist at Passat B3/4 har 6 festebolter for spindelene (men nå kan jeg ta feil så sent på kvelden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker og bukker andreas:) var en ganske så enkel å grei forklaring, har et bilverksted for tunge kjøretøy her jeg bor som skaffer delene til meg, bare gir dem delenummer osv.. har skaffa deler til meg før, er utrolig billige og delene kommer på max to dager:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker her nå, men mener bevist at Passat B3/4 har 6 festebolter for spindelene (men nå kan jeg ta feil så sent på kvelden)

 

Det stemmer det, men forskjellen er at Golf bruker bare 4 av 6 bolter. Spindelen er likevel den samme, i følge delekatalogen. Delenummeret på 96 Passat går igjen på 84 Golf, f.eks., og de fleste andre VW'er med skivebremser bak fra 80- og 90-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke noen som har blueprint av bakaksling med skivebremser, slik at jeg får bestilt alle delene jeg trenger? er litt lettere å se alle delene å hva dei heter når jeg har en slik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.