kvasskamm på 89 audi 90 CQ 10v

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette?

Må man endre på innsprutet viss man setter inn kvassere kamm?

Noen som har en kamm å anbefale? Skal ikke være så kvass at man må legg murstein på gasspedalen mens man er inne på butikken:)

Er det en 10-15 hester man kan forvente seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en moderat kam med litt mer durasjon og løft så trengs det ikke å gjøres noe mer enn å montere inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppers! :)

 

Da blir det kammontering og ventilløfterbytte i den nermeste framtid!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppers! :)

 

Da blir det kammontering og ventilløfterbytte i den nermeste framtid!

 

Uten at jeg har fått somlet meg å handle derfra så anbefaler jeg Velox Motor. De har bra priser og litt vett i huggu virker det som.

 

Si ifra åssen bilen ble å kjøre etter kambytte og hvordan tomgangen blir da! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal jeg gjøre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut i fra at det er en 10v du har. Jeg monterte en 272 graders kam i min 2.3E (AAR-motor) og forskjellen var enorm. Motoren er turtallsvillig som bare det og effektøkningen er formidabel :) Jeg bremset bilen før og etter, 127 hk før og 152 hk etterpå. Skal legge til at katalysatoren var erstattet med rakt rør under begge målingene. Ingen endringer er gjort på innsprut e.l., og tomgangen er helt jevn. Kan merke at gassresponsen er noe lavere på turtall under 3000 omdr, men effekten med trimkam er høyere fra 2200 omdr og oppover.

Kjøpte DENNE kammen av Velox Motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut i fra at det er en 10v du har. Jeg monterte en 272 graders kam i min 2.3E (AAR-motor) og forskjellen var enorm. Motoren er turtallsvillig som bare det og effektøkningen er formidabel :) Jeg bremset bilen før og etter, 127 hk før og 152 hk etterpå. Skal legge til at katalysatoren var erstattet med rakt rør under begge målingene. Ingen endringer er gjort på innsprut e.l., og tomgangen er helt jevn. Kan merke at gassresponsen er noe lavere på turtall under 3000 omdr, men effekten med trimkam er høyere fra 2200 omdr og oppover.

Kjøpte DENNE kammen av Velox Motor.

 

Høres jo bra ut dette. :) Gir meg ikke mindre lyst på kvass-kam for å si det slik.

Skiftet du ventilløftere i samme slengen? Ikke noe som helst forandring på tomgangen altså? En kamerat av meg hadde kvass kam på sin BMW E30 og den gikk noget rufsete på tomgang. Måtte gi litt gass hvis itte stoppet den tilslutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo bra ut dette. :) Gir meg ikke mindre lyst på kvass-kam for å si det slik.

Skiftet du ventilløftere i samme slengen? Ikke noe som helst forandring på tomgangen altså? En kamerat av meg hadde kvass kam på sin BMW E30 og den gikk noget rufsete på tomgang. Måtte gi litt gass hvis itte stoppet den tilslutt.

 

Beklager sent svar, sjelden eller aldri tid til forumet.

Ja, jeg skiftet ventilløfterene i samme slengen, like greit når alt først var av. Tomgangen er som den var, helt jevn og fin, ligger på rundt 750 omdr. Om du har en NF, NG eller AAR-motor så vil det bli likt på din motor.

Ellers så kan jeg virkelig anbefale denne kammen, motoren blir hysterisk på turtall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager sent svar, sjelden eller aldri tid til forumet.

Ja, jeg skiftet ventilløfterene i samme slengen, like greit når alt først var av. Tomgangen er som den var, helt jevn og fin, ligger på rundt 750 omdr. Om du har en NF, NG eller AAR-motor så vil det bli likt på din motor.

Ellers så kan jeg virkelig anbefale denne kammen, motoren blir hysterisk på turtall ;)

 

Ja like greit å skifte ventilløfterne trur je. Da dem får mere å jobbe med etter kam-bytte.

Hehe..Kjipt da..Kunne faktisk tenkt meg litt rufsete tomgang!

Har en KV-motor, men funker sikkert bra nok der også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe..Kjipt da..Kunne faktisk tenkt meg litt rufsete tomgang!

Har en KV-motor, men funker sikkert bra nok der også. :)

 

Samme kammen passer rett i din motor også. Og om du liker rufsete tomgang, sett på justerbart kamdrev og juster kammen noe tilbake. Den vil da gå noe rufsete på tomgang ;) Resultatet vil bli lavere effekt på lavere turtall, men desto mer på høye turtall. I tillegg kan du bytte til strammere ventilfjører, lettere løftere, titanretainere og fjerne turtallssperra. Når du da passerer 5000 omdr vil nok gliset komme fort, og du kan dra den til 9000 omdr ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme kammen passer rett i din motor også. Og om du liker rufsete tomgang, sett på justerbart kamdrev og juster kammen noe tilbake. Den vil da gå noe rufsete på tomgang ;) Resultatet vil bli lavere effekt på lavere turtall, men desto mer på høye turtall. I tillegg kan du bytte til strammere ventilfjører, lettere løftere, titanretainere og fjerne turtallssperra. Når du da passerer 5000 omdr vil nok gliset komme fort, og du kan dra den til 9000 omdr ;)

 

Snakker vi mye kroner etterhvert her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi mye kroner etterhvert her?

 

All morro koster, men om rufsete tomgang er viktig og du vil ha en hysterisk motor på turtall, kan du jo bruke en enda hissigere kam enn 272 grader. Dette trenger ikke koste mye (3-4000) og du finner noen - HER - :)

 

For å bruke dette på turtall (opp til 9000 omdr) må du ha strammere fjører og du bør senke vekten på det som skal bevege seg.

Ventilfjører som takler 12,25 mm løft koster 1190 for 10 stk.

Titanretainere koster 1990 for 10 stk (ca 1/4 av vekten på den originale). Chromealloy-retainere koster 990 for 10.

Hydraulsike lettvektsløftere koster 211 pr stk.

Alle prisene er hentet fra Velox Motor.

 

Så morroa koster 8-9000, men om du vurderer en slik oppgradering ville jeg absolutt ha portet toppen slik at du virkelig får uttelling for jobben. Portingen vil øke momentet over hele registeret slik at du både får mer bunndrag og mer toppeffekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, tror jeg nettopp gjorde et kupp. ble litt "engasjert" her i kveldingen når jeg leste denne, åsså vet jeg at jeg har sett nettopp 272 kammer fra usa til halve prisen, så skrev jeg et par innlegg på motorgeek og vips så får jeg en pm om en litt brukt kam til 100usd:) skulle være en grei deal det. Spesielt siden jeg satser på turbo til våren... må jo ha litt å leke med i vinter og da: smil : håper det blir like bra som nevnt i denne tråden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken produsent er det på denne kammen? Min har samme lobeprofil som den Dr. Schrick bruker.

Husk at durasjonen sier omtrent ingenting om kammen, kun når ventilen begynner å åpne og når den er lukket igjen. Det som er spennende er det som skjer mellom disse hendelsene :), altså når det gjelder kammens hidden så er det mye mer interessant å vite hvordan lobeprofilen er (løft, ventilakselerasjon osv), for ikke å glemme lobeseparasjon.

En Golf GTI med mekaniske løftere har 112 hk originalt, dette med en kam med 283 grader. Ved å montere inn Velox sin 280/276-kam som har mindre durasjon, vil samme motor yte 121 hk uten andre mods ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal aldri påstå at jeg har peiling på kam.. men er vertfall en velbrukt/kjent kam i usa, fra blausport. Mange som har brukt denne på turbomotorer og..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal aldri påstå at jeg har peiling på kam.. men er vertfall en velbrukt/kjent kam i usa, fra blausport. Mange som har brukt denne på turbomotorer og..

 

Har hørt om de ja, men kjenner ikke til de. Søkte litt på nettet, fant lite og ingenting, men fant ut at den har 11,2 mm løft? Og siden den er en del brukt i turbomotorer så har den høy lobeseparasjon, dette medfører nokså jevnt drag over hele registeret, gir ikke noe "turbofølelse" i en sugemotor. Den vil dermed også gi veldig jevn tomgang, også med innsprut. Men den kan jo være kjekk å prøve ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gir din "turbofølelse" da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om de ja, men kjenner ikke til de. Søkte litt på nettet, fant lite og ingenting, men fant ut at den har 11,2 mm løft? Og siden den er en del brukt i turbomotorer så har den høy lobeseparasjon, dette medfører nokså jevnt drag over hele registeret, gir ikke noe "turbofølelse" i en sugemotor. Den vil dermed også gi veldig jevn tomgang, også med innsprut. Men den kan jo være kjekk å prøve ;)

 

måtte nesten sjekke opp litt mer selv nå. En stund siden jeg styra med disse 10v greiene.. Men stemmer det jeg sa, en god del som bruker/har brukt denne i 10vt, men er litt omdiskutert hvorvidt den er bedre eller bare føles sånn, vel å merke i en turbomotor. Tror jeg kommer til å prøve denne uansett, så finner jeg jo ut etterpå hvordan det blir:)

Sitat fra motorgeek av en som har hatt den på en MC motor: smil :

At about 4000 RPM, all hell broke loose (and the tires!) and it was a struggle to shift before 7000 RPM in the lower gears.
gir vertfall ikke så gjevnt drag på en turbomotor da:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt er min ganske så snill på lavere turtall, men jeg kan jo selv vri kammen og velge hvor i registeret jeg vil ha momentet. Slik kammen står nå så går motoren bedre enn originalt fra 2200 omdr og oppover, selv om det ikke føles sånn. Er ved passering 3500 omdr at ting virkelig begynner å skje, og desto høyere jeg drar motoren i turtall, jo mer villig blir den. Tror 272-kammen fra Blausport er en middels snill kam til sugemotor, må nesten det være siden den lar seg bruke på en turbomotor. 7A-kammer (NA 20v) brukes også sammen med 20v turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok å kjøpe den kammen uansett. Gjør ikke noe at det ikke koster så mye når den ikke skal brukes spesielt lenge uansett...med tanke på ny motor til våren hvis alt går etter planen.

Var forsåvidt en kopi av blausport kammen og:rolleye: time will show ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer kamdrevet ditt på den Blausportkammen? Om du har 52-tenners kamdrev er jeg redd den ikke vil passe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det 52 tenners kamdrev på NG da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det 52 tenners kamdrev på NG da?

 

Spring ut og tell ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.