#1 Skrevet Juli 1, 2007 Som topic sier, hvordan kan jeg få løsnet denne låsemutteren? (skal bytte støtdemper, og stanga den sitter på bare vrir seg om jeg prøver å skru med ei pipe) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 1, 2007 Er eneste måten å bruke et sånt verktøy? http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=82368 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 1, 2007 Eller ta fjørbeinet med deg til noen som har trykkluft og muttertrekker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 1, 2007 Trykkluft har jeg, men ikke muttertrekker på luft.. Kan jeg bruke elektriskmuttertrekker? (har sånn svært beist kjøpt på clas ohlson som jeg av og til bruker på hjulboltene: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=14394432 men jeg kan ikke stille inn moment... blir det ikke et problem når jeg skal skru fast igjen, ønsker jo ikke skru alt for fast?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 1, 2007 har du prøvd å holde demperen med en rørtang eller lignenede? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 1, 2007 det finst vel spesialverktøy til å få løst de muttrene der hos vw audi verksted hverfall.. bildet var litt dårlig men tror det er et spor helt i toppen der du skal kunne holde demperen igjen, og samtidig kunne bruke pipe til å løse mutteren...hvis ikke er det bare å gi gass med rustløser og muttertrekker! og gjerne rørtang til å holde imot med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 1, 2007 muttertrekker først så den løsner så kan du holde forsiktig igjen med en rørtang, eller finne på noe lurt oppe der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 1, 2007 Eller du kan bare ta vinkelsliperen og skjære av støtdemper sylinderen (ned mot demperen) og så ta med deg hele topp biten og sette den delen du skar av i skrustikka og skru av muttern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 1, 2007 bruk en fastnøkkel med vinkel, så holder du imot med en skiftesnøkkel på stanga.. ikke noe problem det. vis det har stått ei stund på bilen så nytter det ikke med luft(min erfaring) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 1, 2007 så jo rimelig rustent ut det der, tipper det blir masse kødd med å få det av, om det i det heletatt går uten at noe går til helvete.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 1, 2007 http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=82368 ingen som har noen kommentarer om dette verktøyet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 1, 2007 Hvis skruen på støtdemperen er flat på bilen din vil vel den minste delen antaklig vis passe og da er det jo bare å sette 17 eller 19 millimeteren utenpå og skru på den store og holde igjen på den lille vil jeg tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 1, 2007 Flere enn meg som skal bytte dempere imorgen Jeg kommer til å bruke 20mm fast til å mutteren og så må jeg leite innihelvete etter en biltemapose med 7mm innvendig sekskant til pipe!! Du skal ikke bekymre deg her, gyv løs på hva du har av ting som kan settes fast og skru av der Skal sette på 30mm senk på i samme slengen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 1, 2007 Du må ha en spesial mutter for å løsne mutteren,selger dem på biltema,jeg kjøpte en pakke der med 3 forskjellige størrelser i og dem passer også passat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 1, 2007 Siden dette skal av gjør det ikke noe om man lager riper og hakk i støtemperstangen. Noen ganger er det tilstrekkelig med en låsetang rundt støtdemperstangen. Glir dette rundt så sett på en liten rørtang i tillegg, da er det som regel mutteren som må gi seg. Ved montering er det greit å ha en vannpumpetang med plastbelegg på for å holde igjen. Forøvrig ser nevnte Biltemaverktøy helt kurrant ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 2, 2007 Gikk lekende lett med riktig verktøy... det eneste er at jeg må vente en hel dag ekstra før jeg blir ferdig, fordi gumpen skal bestille opp 2 stk. M10x1 låsemuttere. Ikke en eneste av de kjente (og ukjente) jernvarehandelene i Kristiansand/distriktet hadde den dimensjonen. Lurer på hvorfor vw ikke har valgt å bruke en mer vanlig dimensjon... ånei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 3, 2007 Haha... da jeg kom ned for å hente låsemuterene på gumpen, fikk jeg beskjed om at de ikke kom som avtalt, og at jeg måtte komme å hente dem i morgen. Samtidig knakk den tuppen på stanga som skal holdes igjen, før jeg fikk av låsemutteren... Og jeg ser samtidig at det er et par hull på gummibelgen, så de må jeg sikkert også bestille opp... den plata som fjørene sitter imot på støtdemperen, vil heller ikke rikke seg.... nok igjen tar dette støtdemperbyttet alt for lang tid. Går det ikke ann å bestille komplett sett, slik at alle de små delene som skal sitte på støtdemperen kan byttes ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 3, 2007 Når jeg bytta på audien min, så fulgte nye muttere med demperne.... Støvhetter og sånn kjøpte jeg inn uansett.... Jeg er av den typen som bytter ALT når jeg først demonterer noe, så slipper man å demontere alt en gang til for å skifte noe annet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 4, 2007 Dag 4 av støtdemper byttet... hovedlageret til vw i oslo hadde rotet bort ordren, og igjen har låsemutterene blitt utsatt til i morgen............................. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...