#1 Skrevet Juli 1, 2007 Det virker litt rart at man regner med drivverkstap i %, i og med at hvis en bil med 100 hk har 25% drivverkstap bare får 75hk ned i bakken, vil den samme bilen, men med dobbel effekt, bare få 150hk ned i bakken? Blir drivverket tyngre å dra rundt når man får mer effekt? Er teorien helt på trynet? Spesielt siden man også snakker om at drivverkstapet på kraftigere motorer er lavere (i prosent) enn biler med mindre motor...? Er enig i at man kan si at det er 25% tap i et drivverk på en spesiell bil med en spesiell effekt, men hvis effekten øker på samme bil, øker vel ikke motstanden i drivverket? Greit at slark o.l kan utgjøre noen % som utgjør mer effekt, dersom bilen får mer effekt, men det vil vel være en gitt motstand som er fast, uavhengig av effekt? (sett bort i fra slark o.l) Så driter jeg meg helt ut hvis jeg setter tvil ved at alle setter en fast % på drivverkstap på bilene? etter diskusjoner mener vi at det er mer riktig med en fast motstand+en liten andel % i slark o.l.`? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 1, 2007 Min teori på akkurat det du spør om er at ved høyere effekt desto større friksjon i drivverket. Hvis du skjønner hva jeg mener... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 1, 2007 Min teori på akkurat det du spør om er at ved høyere effekt desto større friksjon i drivverket. Hvis du skjønner hva jeg mener... Så ved å skru ned eventuelt turbotrykk, så går drivverket lettere rundt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 1, 2007 Altså når du drar på med 300hk vil det bli mer press på drevene i girkasse og diff så de ruller tyngre og "stjeler" mer krefter. Enn om du drar på med 100hk. Mulig jeg tar helt feil men kan ikke skjønne at det er noen annen grunn til å regne % av hk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 1, 2007 Mange som regner fast om med 20/25% ja.. Lurer også på dette, hva som er mest presist liksom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 1, 2007 Det er drivhjulshester som flytter bilen, resten er bare skrytehester Fra spøk til alvor: Å anslå drivverkstap vil alltid være en kvalifisert gjetning, men mer effekt = mer trykk på drev = mer varme = mer tap, så drivverkstapet øker med effekten. Ikke nødvendigvis samme prosenttall hele tiden så derfor like greit å holde seg til hjulhester. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 2, 2007 Bra svart Roger.. Drivverkstapet vil aldri være konstant, selv om noen påstår det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 3, 2007 men det vil aldri være en konstant % heller? drivverkstapet vil vel bli mindre i prosent etterhvert som effekten øker, men at det øker i sammenheng med effekten? så f.eks hvis det er 25% tap i drivverket på 100hk så vil det kanskje være 20% tap på 200hk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 3, 2007 si quattroen har 20% driv. tap på en 500hk motor... dette blir 73 ,5KW tap. Dette tapet forsvinner i form av varme. DVS 73 500watt med varme: eek : som skal avgis fra girkasse differ, knuter og hjullagre klarer de virkelig å avgi så mye varme?? om ikke ville dem jo smelta ned... Såklart er det jo ikke mulig å kjøre med fullt effektutak hele tiden, så vil jo kjøla seg ned mellom pådraga men allikevel?? skal ikke legge meg opp i om det er fast % tap eller fast effekt... men jeg skjønner ikke helt hvor all energien forsvinner .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 3, 2007 si quattroen har 20% driv. tap på en 500hk motor... dette blir 73 ,5KW tap. Dette tapet forsvinner i form av varme. DVS 73 500watt med varme: eek : som skal avgis fra girkasse differ, knuter og hjullagre klarer de virkelig å avgi så mye varme?? om ikke ville dem jo smelta ned... Såklart er det jo ikke mulig å kjøre med fullt effektutak hele tiden, så vil jo kjøla seg ned mellom pådraga men allikevel?? skal ikke legge meg opp i om det er fast % tap eller fast effekt... men jeg skjønner ikke helt hvor all energien forsvinner .. I tillegg kommer tap gjennom friksjon på hjulene. Høres ut som mye varme ja, men det sies jo at 1/3 av effekten i bensinen forsvinner gjennom radiatoren også, så den har sitt å stri med den også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 3, 2007 I tillegg kommer tap gjennom friksjon på hjulene. Høres ut som mye varme ja, men det sies jo at 1/3 av effekten i bensinen forsvinner gjennom radiatoren også, så den har sitt å stri med den også ok, friksjon på hjulene og... men allikevel. er det ikke 20-25 % virkningsgrad på en bensin motor da? mesteparten her forsvinner jo som varme ut gjennom eksos. radiator har jo ganske så god luftgjennomstrømming så den klarer vel å avgi endel varme...men er liksom ikke store kjøleribbene på kasse og diff...så de kan da umulig få gitt fra seg så mye varme?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 3, 2007 Friksjonskraft øker med normalkraften ganger friksjonskoeffisienten. Grunnleggende fysikk. Drivverkstap har en komponent som er konstant og en annen komponent som er avhengig av hvor mye effekt vi mater gjennom drivverket, så en motor med mye effekt vil ha et prosentvis lavere drivverkstap enn en svakere motor. Coastdown måling som ikke inneholder en algoritme med hvor mye effekt som er produsert er verdiløs. Les og lær: http://www.pumaracing.co.uk/POWER3.htm http://www.pumaracing.co.uk/coastdwn.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 3, 2007 nettopp dette jeg reagerer på også... det virker som det forsvinner ekstremt mye effekt uten at det forsvinner noe sted...? Det blir varmt, men ikke SÅ varmt...? Hadde vært interessant å ha sett en en bil bli bremset på 100-200hk og samme bil trimmet til 500hk og sett forskjell i drivverkstapet.... (bremset både på hjul og motor) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 4, 2013 Det er ikke kun varme effekten forsvinner i. Når man drever (opp eller ned) så kan man ikke utnytte all effekten. Noe blir "borte" Jeg kan ikke forklare dette da jeg ikke skjønner alt selv.. Det er nok ikke lett å forklare selv for de som jobber med dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 4, 2013 Wow, seksårs bump... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 4, 2013 Wow, seksårs bump... men fortsatt like aktuelt den dag i dag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...