Anbefalte innlegg

Har nybygd motor kjørt ca.4000 km..

(Har nye stempelringer (stivere, fra Jonus) Ja, disse er satt riktig vei...)

 

 

Alt virket bra helt i begynnelsen med nyoverhalt topp, men da nedre reimhjul røk (etter en uke pga. feilmontering) byttet jeg til en annen topp (ikke nyoverhalt) og merket med engang at det var litt blårøyk når jeg kjørte friskt, tenkte med engang at tettningene i toppen var litt dårlig, så jeg har kjørt videre med det. Da jeg alikavel har tenkt å overhale + porte den andre toppen.

Men nå (ca.4000 km seinere) røyker det veldig mye når jeg trakker til, det er så gale at de som ligger bak meg nesten ikke ser noe når vi er ute å leker oss..

Det er også begynnt å røyke mye når jeg står på tomgang...folk ser rart på meg :) er redd Onkel tar skiltene fra meg snart... Setter bilen i garasjen ikveld til alt er på stell..

 

Dette passer jo midt i blinken, med tanke på at det snart er gatebil treff igjen..

 

Det jeg lurer på er om jeg er heldig at det bare er tettningene, eller om det kan høres ut som noe mer..

Håper noen har noen gode svar på lur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være turboen, hvis den ryker mye på tomgang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turboen er jo ny for 4000km siden, så jeg tviler på det...

Men jeg sjekket den for slark igår alikavel, litt opp og ned men ingenting inn / ut..

 

Men jeg prøvde meg litt fram igår..

 

Røyken kommer på tomgang, kommer også visst jeg drar på på f.eks 2 og girer til 3....

Men det er ingen røyk når jeg bremser på gir, heller ingen røyk om jeg kjører på et fast turtall...

 

Er det ikke sånn at vanligvis visst ventiltettningene er gåen så røyker det når man bremser på gir ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du orginal ånding?

catch tank er og anbelfale om man lader hardt for da kaster den opp mye olje! Been there!

 

Farge er det på røyken da? Blå?

Bruker den olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde og en vanvittig heftig røykutvikling en dag her, men etter å ha "kjørt" veivhusventilasjonen ned mot ett annnet oljeprodukt kalt asfalt er dette helt vekk.. Den røk vanligvis ikke mye, men etter en oppstart var det myyye blå røyk, så jeg har og btdt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig dersom du har fått mye olje inn i innsuget, da må du til å rense alt mulig.. Intercooler, gass spjeld, slanger, følere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig dersom du har fått mye olje inn i innsuget, da må du til å rense alt mulig.. Intercooler, gass spjeld, slanger, følere...

 

catch tank og høyt ladetrykk typ over 1.5 så blåser man FORT systemet tom for olje!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt erfaring med at det kommer møje blårøyk på tomgang av eksosen etter at catchtank ikke var koblet optimalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stedet for catch tank,er det dumt og lede en slange rett ned i mot bakken og la det forsvinne den veien? : klø ::D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vertfall ikke en slang på min rett ned i bakken :rolleye:

 

Lurt litt på hvordan man egentlig bør lufte ut dette men har ikke tenkt så skremmende mye på det enda.

En 'riktig' catchtank virker jo lurt, men så er jo spørsmålet hva som er 'riktig' da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vertfall ikke en slang på min rett ned i bakken :rolleye:

 

Lurt litt på hvordan man egentlig bør lufte ut dette men har ikke tenkt så skremmende mye på det enda.

En 'riktig' catchtank virker jo lurt, men så er jo spørsmålet hva som er 'riktig' da :P

 

Hehe,i c. :D Skal skaffe meg en catch tank og sette på ett filter i stedet for og kjøre det tilbake til innsugsslangen,ved EU er det vell lurt og koble tilbake slangen? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt erfaring med at det kommer møje blårøyk på tomgang av eksosen etter at catchtank ikke var koblet optimalt...

 

Ikke koblet optimalt? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn hvertfall jeg har koblet det på min 16vT så har jeg koblet veivhusventilasjon inn på tanken, så andre uttaket på tanken går rett i asfalten, fungerer glimrende :) men kanskje ikke helt lovlig.. :rolleye:

Noen sa, koble det andre uttaket tilbake på innsugsrøret til turboen etter luftfilteret...men jeg ville heller slippe det i friluft.

Resultat, ingen blårøyk.

 

Men opplevde en ting som ikke var helt bra, når motoren var nybygd så var jeg litt uheldig på en av de første turene, slangen som kom fra veivhusvent. inn på catch tanken hadde kommet i klem (tett veivhus) og så dette ved oppstart og kjøring (max 4minutt) og da røyk det veldig blått! både ved tomgang og kjøring..,,(da ble jeg nervøs for noe alvorlig hadde skjedd!)

Kanskje det er dette som har skjedd med deg Mr.RS2?? verdt og sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for mange gode svar,må sjekke litt i helgen... kommer gjerne ut til deg Johnny A. så kan vi se på den sammen, Og selfølgelig prøve den andre fjæren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

begynner nesten å tro det er turboen alikavel...

 

Er det noen sikker og god måte jeg kan finne ut om det er turbo eller ikke ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme symptomene på min RS2, bytte turbo og røykinga forsvant...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En del diskisjoner rundt dette på S2 forumet også ;)

 

Jeg kjørte en stund uten noe form for vakum tilkobling på veivhus ventilasjonen, og hadde blårøyk ved oppstart av kald motor. Når den ble varm fungerte det normalt. Etter en del lesing på S2 forumet laget jeg ferdig veivhus ventilasjonen, slik at det nå er vakum på systemet.. og problemet er løst.

Virker som om 20V turbofemmeren må ha veivhus ventilasjonen i orden. Hva med elektrisk vakum pumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torgeir, hvor tok du vakumet inn på veivhusvetilasjonen ifra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke en slange som går inn på innsug med en enveisventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igår sjekket jeg slangen fra turbo til intercooler, helt tørr, ingen olje å finne der. Sjekket for slark i turbo igjen, den var like bra som da den var ny. tok av røret som går fra intercooler og inn på gasspjeld og såg inn i innsuget, såg bra ut der også.

 

Etter vi sjekket dette tok jeg med meg han som hjalp meg for å vise han hvor mye og når det røykte.. Så gidde jeg på på motorveien, og plutselig ble det mye værre..Nå røyker det HELE tiden, unntatt når jeg bremser på gir over lengre tid... OG det røyker veldig mye mer enn før også...

Så det har liksom blitt værre og værre..

 

Jeg begynner med å ta av turbo idag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var turbo demontert, og regner med det er den som er defekt. Ser at mellom motor og turbo altså grenrøret er det fritt for olje, men fra turbo og ut i eksos er det masse olje..

 

Hva kan være årsaken til dette da ? har ikke kjørt mer enn 1,5 peak trykk. 1,1 Bar fast trykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torgeir, hvor tok du vakumet inn på veivhusvetilasjonen ifra?

 

Vet ikke sikkert hvordan det er originalt, da jeg bare har noe hjemmemekk av en 3B motor i en passat...

Jeg har brukt en T-kobling med enveisventil mot innsuget og enveisventil mot sugeside på turbo. Når spjellet er lukket og det er vakum i innsug er ventilen mot innsug åpen, og dem mot sugesiden på turbo er stengt. Når spjellet åpnes og det blir trykk er ventilen mot innsug stengt, men ventilen mot sugeside på turbo åpen.

(Det blir litt vakum der også)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik er det org. på 1,8t på vakum suges olje vent inn i innsug etter spjeldet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er veivhus vetilasjon slangen på rs2?

Noen som har bilder?

På min rs2 er det litt oljefilm i innsugslanger som jeg tror kommer fra den slangen som kommer ut fra toppdeksel helt foran på motor.

Rett før innsug på turbo hvis jeg ikke husker helt feil.

Skal kansje ikke være oljefilm der?

Kan veivhus vetilasjon slangen være tett på min motor:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok engang skryte av Jonus for sinnsykt god service...

 

På mandag fant jeg ut at turboen var årsaken til all røyken, sendte den til Jon..

Snakket med han tirsdags kveld, rundt 23 tiden,da hadde han akkurat blitt ferdig med den, skiftet tetningene da de var blitt blåst ut, mest sannsynlig pga, det ikke gikk nok olje i retur til bunnpanne, regner med dette er pga. dårlig veivhus.Så har laget meg ny tank..

Han sendte den med express post onsdag morning...

Jeg fikk turboen idag kl 0900...

 

Da rekker jeg GATEBIL alikavel, kanskje...hehe..

 

Men har et spm..

 

Ved torpedoveggen (pass.side) kommer det er rør fra bensintanken(tror jeg) som går over til en slange..som igjen går til en ventil (denne er blå og har også el.tilkobling på), som går inn på et T-STYKKE, en til innsuget (undersiden) + inn på en slange iforbindelse med veivhusrør greiene...

 

Jeg har revet vekk alle de orginale slangene/rørene og lagt opp nytt system til den nye tanken osv. men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med den slangen med ventilen på. Det er vel utluftningen på tanken eller ? visst jeg blender den blir det vel trykk/vakuum i tanken ?

 

Håper på raske svar siden jeg skal reise ikveld..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.