Solgte A3 også røk cluthen? hvem betaler

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så solgte jeg min gamle A3, jeg solgte den på lørdag og idag ringte han meg og fortalte at clutchen måtte byttes. Han har hatt bilen hos Naf som sa at clutchen hadde vært gåen/slitten over en lengre periode og burde vært byttet for en stund tilbake. Jeg kjørte og leverte bilen hos han nedenfor Gol fra Elverum og det er en tur på over 3timer på dårlige veier og jeg lurer da på hvor gåen den kan være siden den ikke luktet svidd eller slura iløpet av den turen. I kontrakten ble det ført opp at bilen selges som den står samtidig som jeg hukket av for at bilen ikke har problemer med clutch med det i betrakning samt at ikke kjøper prøvekjørte bilen noe som også står på kontrakten hvor sterkt ut kommer jeg da? Sa til han idag når han ringte at jeg kunne eventuelt være med på dele regningen som ville komme på ca 7000,- men det virket han ikke så interesert i....... Bilen er jo tross alt en 98model med 142 000km på tellern så noe vil jo måtte byttes på en sånn bil noe også kjøper burde være inneforstått med, ender dette med at jeg må dekke hele regningen eller hva tror dere....... Alt av svar settes pris på så ikke nøl for jeg har ikke akkurat 7000,- ligendes klart til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tittelen sier så solgte jeg min gamle A3, jeg solgte den på lørdag og idag ringte han meg og fortalte at clutchen måtte byttes. Han har hatt bilen hos Naf som sa at clutchen hadde vært gåen/slitten over en lengre periode og burde vært byttet for en stund tilbake. Jeg kjørte og leverte bilen hos han nedenfor Gol fra Elverum og det er en tur på over 3timer på dårlige veier og jeg lurer da på hvor gåen den kan være siden den ikke luktet svidd eller slura iløpet av den turen. I kontrakten ble det ført opp at bilen selges som den står samtidig som jeg hukket av for at bilen ikke har problemer med clutch med det i betrakning samt at ikke kjøper prøvekjørte bilen noe som også står på kontrakten hvor sterkt ut kommer jeg da? Sa til han idag når han ringte at jeg kunne eventuelt være med på dele regningen som ville komme på ca 7000,- men det virket han ikke så interesert i....... Bilen er jo tross alt en 98model med 142 000km på tellern så noe vil jo måtte byttes på en sånn bil noe også kjøper burde være inneforstått med, ender dette med at jeg må dekke hele regningen eller hva tror dere....... Alt av svar settes pris på så ikke nøl for jeg har ikke akkurat 7000,- ligendes klart til dette.

 

 

Tja, sånn som jeg ser det så har vel han kjøpt "skjegget". I den forstand at han burde egnetlig belage seg på å ta dette selv? I værstefall dele regninga.

 

Når bilen selges som den står, så selges den som det står....Vil nå jeg si!

 

Skyt meg om jeg tar feil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selges en bil som den står, så selges den som den står. Enkelt og greit etter min mening. Hvis clutchen ikke sluret når han prøvekjørte bilen, skulle det da være noe feil med den under salget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du viste at den var slitt synes jeg personlig at du burde ta regningen. Hvis du ikke viste at den var slitt kunne dere dele regningen for å være hyggelig.

Men som nevnt over så er jo bilen solgt som den er så egentlig kan han vel ikke kreve noen ting av deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne vel ikke vite at om noen dager kommer clutchen til å ryke? Og når du har sagt selges som den står, og ikke kjøper har prøvekjørt den engang ville jeg stått på mitt.. Evt være grei å betale en liten sum av kostnadene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes du var grei når du tilbydde han i å betale halve regningen.

Selges som den står betyr bare en ting det.

Han burde ha oppdaget at clutshen var dårlig når han prøvde bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Juridisk sett kan han ikke kreve deg for noe som helst med mindre han kan bevise at du visste at clutchen var moden for utbytting da du solgte bilen.

 

Så slik sett vurde vel deling av regningen være mer enn godt nok. (Sett at dette var ukjent for deg, da)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kyndig må man være for å vite at clutchen er dårlig? Jeg kan ikke diagnosere gåen/slitt clutch..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kyndig må man være for å vite at clutchen er dårlig? Jeg kan ikke diagnosere gåen/slitt clutch..

 

Man kan vel få en viss pekepinn ved å ta i gang på litt høyt gir og se hvordan clutchen biter.. Men er jo ikke noe som man går og prøver hele tiden liksom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kjøre i 40-50kmt å trykke inn clutshen sette den i 5gir holde et høyt turtall for så å bråslippe clutspedalen.

Skal ikke slure da men gå raskt ned igjen til vanlig turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som den står , er som den står.... naf test/tilstands rapport FØR han kjøpte?

noe han egentlig burde ha tatt på en så "ny" bil :)

 

Han kan bli "vrang" , og vil heve kjøpet.... noe som han har rett på innen 8 dager.

 

5gir, 80-90kmt , fullgass til du kjenner den drar godt...... trykk inn/ut klutsj.... den skal da ikke slire.

 

Btw:

kompis sin A4 1,8T quattro(steg 2 chip mm ), Etter litt ivrig quattro kjøring begynte den å slire på 5gir ved full gass...... (2år siden ca100,000km hadde den gått da)

Han var da inne på verksted, som mente at klutsj var gåen.

 

Han har enda ikke bytta klutsj, det virka som "det gikk over"..... den tar LANGT ut... men har har kjørt 50,000km siden...

han sier at han kjører til han ikke kommer noen vei :D , men sånn som det er nå... ingen antydning til sliring.

Har gått ca 155,000km den å...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok enig med selger, når en bil er solgt som den er, får du det med på kjøpet.

Går jo ut i fra at du ikke viste noe om det, at den er slitt er vel en ting. Men så lenge den ikke slurer når man kjører å gir på så er den jo ikke gååen.

Kjøper budre jo også ha prøve kjørt bilen før en overtagelse også?

Er det normalt å ta en naf test av en bil etter man har kjøpt den? Trodde det ble gjort før en eventuel handel fant sted jeg?

Så vil si du er grei etter som du tilbød deg å dele regninga.

Er du under noen mere tvil ta kontakt med naf (om du er medlem) for å få juridisk bistand. De kan evt lett gi deg svare på om hvem ansvart ligger hos

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er jo ikke sikert clutsen slure. selv om naf sier det er på tide og skifte den.

nei vile ikke betalt ei krone jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som han har prøvd seg på noe sprell med bilen, evt kjørt hardt til gangs for å provosere frem slike tendenser som at clutchen skal være slitt.

Så går han til NAF ( som jeg forøvrig har NULL tillit til!! ) og får dem til å skrive det han sier at de skal slik at han får noe å fare med ovenfor deg, for så å kreve deg for beløpet reparasjonen koster.

Du skal vel ikke betale for det han ødelegger på SIN bil??

 

Det er mer useriøse kjøpere enn det er selgere, det er sikkert og visst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han stiller dårlig juridisk, syntes du har vært grei som tilbyr å betale halve regningen.

Audien sin clutch blir ofte feildiagnosert opplever jeg siden pedalen på Audiene tar litt langt ut generellt sett.

 

Det er ikke akkurat som om du selger en bil, så finner han ut at bilen er verdt 20.000 mere i listepris enn hva du trodde, ringer kjøper da å tilbyr deg 10.000 ?

 

Man skal være ærlig, men dumsnill er ikke nødvendig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han kan bli "vrang" , og vil heve kjøpet.... noe som han har rett på innen 8 dager.

 

Hvor i all verden har du dette fra ?

 

Vil gjerne se deg grave frem dette et sted i lovverket for kjøp mellom private : rolleyes

 

HER finner du forbrukerrådets beskrivelse: http://forbrukerportalen.no/faq/1023105083.01

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med og sette bilen inn på Møller og la de uttale seg om clutchen er slitt eller ikke .. De har tross alt litt mer erfaring enn de på NAF .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en kjøper tatt kontakt med meg et par dager etter salg/kontraktskriving/overtagelse og krevet at jeg skulle betale helt/delvis bytte av en åpenbar slitedel hadde jeg helt klart avslått dette, spesielt hvis dette var helt ukjent for meg.

Som kontrakten deres sier er bilen solgt som den er, og kjøper må faktisk ta på egen kappe eventuelle feil som blir oppdaget ved en sjekk etter at kontrakten er signert. Her regner jeg også med at det ikke er oppført noen forbehold i kontrakten, som f.eks feil/mangler funnet ved NAF-test etter overtagelse?

 

Selv fikk jeg etter muntlig avtale med selger refundert noen kr pga en åpenbar mangel ved en bil. En annen kjent feil ved bilen var også tilføyd i standardkontrakten ("selger opplyser om feil ved bilen som er gjort kjent for kjøper").

 

Tidligere har jeg også hatt en tråd her om en stor feil på en annen bil jeg kjøpte, hvor det viste seg det var lekkasje på bremsesystemet (jeg hadde plutselig ikke trykk og pedalen gikk rett til bunns). Var utrolig surt, og jeg var i kontakt med verkstedet som hadde EU-godkjent bilen for selger dagen før jeg kjøpte den. Men krøp til korset, sjekket bremser/rør, kjøpte nye bremsesylindere og vips - ok bremser igjen. Slitedel er slitedel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel fortalt historien om kompisen min før, men jeg får ta det igjen..Han solgte en bil i Trondheim som ble sendt med båt til Haugesund, hvor kjøper befant seg. 3 uker etter salget tar kjøper (som ikke hadde sett eller prøvekjørt bilen på forhånd) bilen på NAF-test. Der blir bilen beskrevet som vrak, og at den har et utall mangler både hva angår dekk, understell, styring, rust og karosseri. Når kompisen min leverte fra seg bilen var den fri for både rust og bulker og fungerte svært bra i det daglige. Etterhvert ballet det på seg og NAF støttet kjøper fullt ut med advokater og det hele. Ble rettsak og kompisen min klarte å rote til seg et forlik og kjøpte tilbake bilen (så slapp han å dekke motpartens omkostninger). Bilen kom etter mye om og men tilbake til Trondheim, og bilen bar karosserimessig preg av å vært ikke direkte pent behandlet i Haugesund. Bilen måtte eu-godkjennes og den ble levert til et verksted. Dom: GODKJENT UTEN ANMERKNINGER! De hadde i tillegg uttalt at bilen var i meget god stand og at han på NAF måtte ha vært "kjøpt og betalt". Og det er vel flere enn kompisen min som har opplevd slike ting med NAF...

Jeg ville krevd, om han står steinhardt på sitt om at du må betale eller kjøpe tilbake bilen, og selv få velge et annet verksted enn NAF til å sjekke bilen. Familien hadde en Golf 3 en gang, og for alle som ikke var vant med bilen virka clutchen veldig slitt, noe den ikke var.

Det er vel også mulig å justere på clutchwiren, for alt man vet så kan det være nok å gjøre det.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i all verden har du dette fra ?

 

Vil gjerne se deg grave frem dette et sted i lovverket for kjøp mellom private : rolleyes

 

HER finner du forbrukerrådets beskrivelse: http://forbrukerportalen.no/faq/1023105083.01

 

Da kan han tydeligvis ikke bare hevet kjøpet da:p

 

Tok litt feil der...., bra du følger med mr. Wathne:)

 

OT: jeg heva nemlig kjøpet på en 200 tq en gang...... nemlig pga gjennom rusta skjøtabil, bare så vith den hang sammen: eek : (var sellfølgelig "ny tektylert" av forrige eier).... var ingen problemer med å heve kjøpet...... har levd i god tro om at det var en 8dagers greie, (tydeligvis ikke:p )

 

Beklager tullete OT fra meg:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da det er 100% umulig for deg å vite om han har slitt i filler clutchen på grisekjøring etter at du leverte bilen ville jeg personlig aldri betalt dette.

 

Og som andre har påpekt, VAG clutchene er ganske "u-typisk" for mange og kan kjennes slitt ut om man ikke er vant med dem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: jeg heva nemlig kjøpet på en 200 tq en gang...... nemlig pga gjennom rusta skjøtabil, bare så vith den hang sammen: eek : (var sellfølgelig "ny tektylert" av forrige eier).... var ingen problemer med å heve kjøpet...... har levd i god tro om at det var en 8dagers greie, (tydeligvis ikke:p )

 

Utifra det du skriver så høres dette mer ut som regelrett svindel og det blir noe HEEEEELT annet enn dette hvor en clutch er slitt :)

 

Kort fortalt er det slik at dersom kjøper kan bevise at skaden/slitasjen var der på kjøpstidspunktet så kan han kreve å få dette dekket, men kan han ikke dette (noe som faktisk er svært skjelden på slike ting) så har han ingen sak. Mao synes jeg også det er mer enn fair dersom du har tilbydt deg å betale halvparten, noe du strengt tatt ikke engang behøver!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet sånne saker er det kjøperen som sitter med regninga.

Bilen ble solgt som den sto, og siden dette er huket av har han ikke krav på at du skal stille med økonomisk kompensasjon i det hele tatt.

Du kan evnt dele regninga med han for å være hyggelig, slik at begge parter skal være 100% fornøyd, men dette er ikke noe krav.

 

Det han kan gjøre - OM han absolutt vil er å heve kjøpet. Siden man har 8 dagers reklamasjonsrett på private kjøp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reklamasjonsrett mellom private har vi enda ikke fått dokumentert noe sted enda ;). Sitter du med dokumentasjonen på dette hadde vi nok vært takknemlige flere av oss for å få ta en titt! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.